[KG]Welke kleur invullen op geboortepapier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

[KG]Welke kleur invullen op geboortepapier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 13:42

Welke kleur is mijn veulen?
Moeder vos roan, vader bruin few spot
veulen:
Afbeelding
Afbeelding
Ik denk dat ze wel het roan gen draagt, en een paar stipjes aanwezig op de achterhand. Het is iig een vos :P
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 14-03-10 01:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

chocobroodje

Re: Welke kleur invullen op geboortepapier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:44

Heb je geen foto zonder deken? Nu moeten we gokken aan de hand van het nekje.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:45

Als pa een few spot is dan krijgt het veulen toch ook spikkels?
Een vos roan appie?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 13:48

zal zo even betere maken want de andere zijn overbelicht.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 14:47

hier nog wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:41

ik denk dat hij onder few spot valt, het is iig een heel bijzonder veulen! Die manen en oortjes :+: erg cute :))

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:46

Persoonlijk denk ik ook dat het een fewspot is, maar het lijkt wel of er vos doorschijnt hmmmm.... Hoe dan ook ik vind hem/haar heeeel gaaf !!!!
Vooral die binnenkant van die oortjes.... :P

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:42

Fewspot is uitgesloten, aangezien 1 ouder geen appaloosa is en voor een fewspot je 2 appaloosa ouder dieren moet hebben ;)

Door dat het goed mogelijk is dat hij ook een roan gen draagt wordt het moeilijk zijn blanket te zien. Heb je misschien 'natte' foto's van hem? Van net na de geboorte of heb je hem droog gevonden?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 21:44

droog gevonden. had gister avond uitgesloten dat moeders ging bevallen aangezien het mini doorzichtige kraaltje verdwenen was, ze buiten in de regen stond en niet onrustig was. Had overdag wel paar keer gelegen maar dat had ze een maand terug ook wel.
Toen toch in de ochtend een stel witte benen ontdekt. Kan het veulen wel nat maken maar dan wel met mooi weer, nu wordt ze anders ziek.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:48

Een veulen nu nat maken is niet een slim idee nee :P Een bevalling kan snel gaan, heb ik zelf ook ondervonden. 's Ochtends (7 uur) helemaal niks aan de hand (merrie moest nog dikke 3 week) en om 1 uur kom ik thuis loopt er een veulen naast dat al grotendeels droog was :P

Maar om terug te komen op de kleur. Het lijkt net of ik op 1 foto wel een soort van blanket zie, maar kan ook het licht inval zijn. Wat je evt. zou kunnen doen, is bokker Jeddag PB-en :j Zij heeft mij een hoop bijgeleerd qua kleuren :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 21:50

zal morgen dan even nog duidelijkere foto's proberen maken en haar pben.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:21

Ik zou eigenlijk niet weten welke kleur het precies is, maar ik vind het wel een geweldig mooi veulentje! Wat een plaatje zeg!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:41

Jeddah weet idd meer van appy kleur. Ik denk een vos met blanket. Roans worden donker geboren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:16

Vos panterbont gemarmerd. Of varnish leopard, engelse benaming.
Maar het maakt niets uit wat je invult op het geboortepapier, de schetser komt toch langs. Je kunt er gewoon zwart zelfs invullen.

lailapri

Re: [KG]Welke kleur invullen op geboortepapier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 12:09

haha heb al staan vos met kol.
Denk dat ik die kleur maar invul neonlight en bij benen vraagtekens want dat wordt me helemaal te moeilijk. Heeft witte benen met stippen op de voorkant zegmaar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:16

Benen is niet echt te zien nu, gewoon niets invullen. Dat gaat er om of er misschien een sokje of iets is, zeker bij sjabrakbonte is dat echt een aftekening.
Vos appaloosa kun je ook nog invullen, weten ze in ieder geval wel dat ze een aparte kleur kunnen verwachten. De eerste dagen is het gewoon heel moeilijk te zien. Tegen de tijd dat de schetser komt is het al een stuk duidelijker.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:20

het isnu een fewspot, maar deze word gegarandeerd panterbont. wacht maar een tijdje af, er komen stippen op!.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 13:33

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:35

spicegirl schreef:
het isnu een fewspot, maar deze word gegarandeerd panterbont. wacht maar een tijdje af, er komen stippen op!.
Een paard kan niet verandere qua kleur van fewspot naar panterpont ;) genetisch onmogelijk!!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:38

Ik zou zeggen Fewspot (vos)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:18

genetisch niet,dat kan ook niet! maar ik heb het nu over de haarkleur. bijna wit met enkele stippen ( en gekleurde oortjes/hoofd en benen/manen/ staart) is een fewspot.maar ik zie al dat dat niet blijft.de lichte stippen schemeren al door, en wss met de eerste verharing komen de stippen.
fewspot kan idd niet met een niet app ouder.het LIJKT nu op een fewspot, mss klinkt dat beter. maar het word een panterbonte.
en nee, genetisch kan het niet veranderen, de haar kleed wel. ik had/foktew al appaloosas voordat de meesten van jullie al geboren waren. ;) ik spreek dus uitsluitend uit ervaring...
echt gebeurd :
ik kocht een hengstveulen. spierwit, zwarte oortjes, knietjes en hakken,staart en manen.(blauwe ogen btw.)uit 2 x app, dus fewspot.
precies een jaar later + 1 dag, word een volle zus geboren. exact hetzelfde getekend, maar creme met bruin. dus lichtcreme lijf, bruine oortjes, hakken, staart & manen. wederom fewspot.
omdat het volle zus en broer waren, en precies 1 jaar en 1 dag scheelden, wilde ik het zusje ook kopen. de fokker was wat teleurgesteld in de kleur, en wilde wel.aan betalen hoefde niet, ik moest met een maand of 3 terugkomen.ik kwam terug, en hij wilde haar plots niet verkopen! :( bleek dat ze met de eerste verharing 1000 en stippen had gekregen!! echt heel druk-vol met spikkeltjes.

dus het kan, ik heb het naderhand vaker gezien. net als dat sneeuwvlokken vaak schabrak worden, en schabrak bijna altijd roan panterbont.
maar genetisch gezien is er alleeen een basis kleur, en de app . factor. en de tekening kan veranderen bij de app.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 14-03-10 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:24

Het veulen heeft al stippen op de achterhand, dat heeft een few spot niet, en daardoor lijkt het nu ook niet op een few spot.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:27

ik had trouwens de allereerste buitendekking van chewano-ik ken hem al van veulen af aan!! ik ken lammert ook al heel lang!
een fewspot heeft(bijna) altijd enkele stippen.vertaal het woord maar. alleen heel weinig stippen ( 2 of 3) is een true-fewspot, en iets meer een fewspot.mijne had er toen iets van 13 :D kon ze tellen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:54

True few spot is een term die ik nog nooit heb gezien, wel een true-leopard en een near-leopard. Dat heeft te maken met het feit of een appie de volle 100% witmakers heeft of bijvoorbeeld 90% en later doorkleurt naar panterbont. Kijk naar mijn hengst, staat geschetst als panterbont, maar is niet volledig panterbont, dat is te zien aan de kleur hoe hij was als veulen.
De naam is wellicht weinig stippen, maar die naamgeving mag alleen gegeven worden als het een homozygote appaloosa is, want few spot = homozygoot appaloosa.
Alles wat er op lijkt wordt doorgaans veroorzaakt door varnish oftewel marmerbont. In dit geval kan het geen few spot zijn omdat er maar 1 appaloosa-ouder is.
Lammert is al een tijdje niet meer de eigenaar van Chewano trouwens, dat is de TS zelf. ;) En Chewano was niet in zijn eigendom als veulen zijnde, die heeft zijn eerste levensjaren in de omgeving van Tilburg gestaan. ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 18:02

wat leuk dat je che al zolang kent!
Jeddah kwam erop dat het panterbont was maar roangen van de moeder zorgde dat ze waarschijnlijk zo licht is en dan later kan veranderen. Wel grappig. Ben wel benieuwd wat het uiteindelijk wordt.