een veulen kost alleen maar geld.!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Binky_Zephyr

een veulen kost alleen maar geld.!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 13:05

ik hoor steeds vaker van mensen : waarom een veulen kopen ? zo`n beest kost alleen maar geld.. en je krijgt er niets voor terug.

hoe denken jullie hierover ?

ik heb voor een veulen gekozen omdat ik met mijn vorige fjordje een hele rot tijd heb gehad..
was zwaar verkl**t, sloeg steeds aan de kletter op het strand omdat ze altijd gingen racen op het strand.
ik heb nu gezegt ik kies voor een veulen omdat ik hem dan lekker naar mn eigen hand kan zetten...

waarom hebben jullie voor een veulen gekozen, of waarom zouden jullie noooit voor een veulen gaan..

linda212

Re: een veulen kost alleen maar geld.!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:06

ik heb zelf een veulen gefokt inmiddels twee voor opvolging voor haar moeder en we hebben een veulen gekocht (nu jaarling) om naar eigenhand te zetten voor de mensport

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:08

Een paard kost altijd geld, ongeacht de leeftijd ;) Voor het geld moet je geen veulen/paard nemen, maar het gaat erom wat je ermee gaat doen! Als je een veulen wilt zien opgroeien, dan maakt het toch niet uit als je er niet op kunt rijden?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:10

Ik zou nooooit voor een veulen kiezen :D

Het kost inderdaad (voor mij) alleen maar geld. Veulen kan hier niet goed opgroeien, want het diertje moet lekker met soortgenoten op het land spelen en stoeien. Dus je zit aan een opfok vast....goede hier in de buurt is ook schaars en dus zit je al snel op een redelijke afstand. Hoe vaak kom je daar? Wekelijks? Maandelijks? Ik heb geen idee, in ieder geval kost het paard in dat geval inderdaad alleen maar geld.

Dan is je paardje 3 (of 4...of ...) en je neemt hem mee naar huis. Vervolgens is het maar afwachten wat je aan het diertje hebt, hoe is zijn karakter, is het wel een juist paardje voor jou, kan je het diertje wel goed opleiden?

Daarbij is het maar afwachten hoe je paard uit de opfok komt (evt blessures/trauma's ed).

Als ik de mogelijkheden zou hebben het veulen een goed leven te kunnen bieden bij mij thuis, dan is het overigens al een heel ander verhaal. Dan kan je inderdaad het veulen naar je hand zetten.

Scheelt misschien dat ik helemaal niks heb met die opgroeiende, irritante kleuters :P

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 13:10

hihi nouja ik heb er ook een shet bij staan dusja .. om het geld gaat mij het niet .. nee idd ik vind het fijn om mijn veulen op te zien groeien .. en ik vind het ook fijn dat ik weet dat er nooit rottigheid mee uit is gehaalt !!

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:10

Ik hoor het ook regelmatig. Ik wilde een veulen, maar ben met een jaarling thuis gekomen. Vriendinnen, ook met paarden verklaarden me allemaal voor gek, want je kan er niks mee etc etc.
Ook ik heb er voor gekozen om een jond beestje te nemen, zodat je vanaf het begin een band op kan bouwen.
Dit kan ook met een 3jarige of 4 jarige, maar de kans dat ze op hun 1,2,3 jarige leeftijd iets mee hebben gemaakt is gewoon veel groter.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:12

Ik heb een veulentje gekocht ook om haar naar eigen hand te zetten, veel gewoon te maken.
Het kost, da's waar, elk dier kost, maar ik geniet er van om die kleine (die dit jaar 2 wordt) rond te zien koersen over de weide in de mini kudde. Als ze bij mij komt knuffelen, als we samen langs de drukke baan wandelen, als we aan zee in het water gaan,... Ze is fantastisch, 100% ongecompliceerd, ze heeft nog geen enkele nare ervaring gehad met mensen, vertrouwt mij door en door. Dit lijkt mij een super basis om over een jaartje of 2 op't gemak te beginnen met het echte werk. Ondertussen weet ik wat ik aan dit beestje heb en hoe ze zal reageren. Maar 't is altijd afwachten (ze is bv wel erg klein voor haar leeftijd dus ik hoop maar dat ze groot genoeg wordt...) aan alles zitten voor en nadelen hé! ;)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 13:14

ik moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe absoluut geen nadelen heb gehad bij mijn (nu) jaarling ..
ik geniet er elke dag nog bij .. in mei gaat hij naar de opfok in friesland .. en gaan wij 2 keer in de maand kijken.

d_amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:18

Een veulen omdat je precies weet wat er met hem gebeurd is, je hem helemaal naar je eigen hand kunt zetten, je hem ziet groeien en zijn ontwikkeling meemaakt. Het schept een echte band. Aan de andere kant heeft het ook nadelen, je moet weten hoe je er mee om gaat en je moet veel geduld hebben.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:20

d_amersfoort schreef:
Een veulen omdat je precies weet wat er met hem gebeurd is, je hem helemaal naar je eigen hand kunt zetten, je hem ziet groeien en zijn ontwikkeling meemaakt. Het schept een echte band. Aan de andere kant heeft het ook nadelen, je moet weten hoe je er mee om gaat en je moet veel geduld hebben.

helemaal mee eens

en ja een veulen kost klauwen vol met geld, en snap heel goed dat veel mensen er juist niet voor kiezen
ik kies er dus juist wel voor :j
heb al es eerder een jonkie opgevoed tot een geweldig leuke sportpony! beetje jammer alleen dat ik op een gegeven moment doorgroeide en hij niet :+
ok foutje bedankt
nu herkansing,maar nu weet ik zeker dat ie groot genoeg is!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:23

Ik verkoop het liefst mijn veulens en koop er iets voor terug waar ik direct mee aan de slag kan. Dan heb ik ook geen risico's in de eerste 3 jaar.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:25

Omdat het zo lang duurt voordat je er wat mee kunt, en je weet ook nooit zeker wat je er precies mee zal kunnen. (niet elk dressuurgefokt paard houdt van rondjes lopen in een bak).
Mijn moeders heeft meerdere malen veulens gehad tot inrij leeftijd, die telkens toch niet waren wat ze had verwacht. (te klein, te smal, totaal niet nuchter, te heet voor bos/verkeerpaard etc etc.)

Ik heb van de zomer een 11 jarige gekocht die sinds zijn veulentijd maar 1 eigenaar heeft gehad. Er is echt niks aan verpest of verplukt doordat hij een goede opvoeding heeft gehad, en niet al te veel mensen op de rug heeft gehad.

Mijn 20 jarige pony daar integen heeft meerdere eigenaren gehad, en zal nooit een kinderpony worden. Ik heb haar nu 6 jaar en in die tijd is ze braver geworden, kan ik haar nu longeren en ook bokken doet ze niet meer. Maar echt braaf zal ze nooit worden en ik zal ook nooit weten hoe dat komt.

Verschilt dus gigantisch per paard, en ook wel het aantal eigenaren dat er geweest is.
Maar ik ben het er zeker niet mee eens dat je geen volwassen paard kunt kopen die bij je past, daar hoef je geen veulen voor te hebben.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 13:36

dan ben ik toch blij dat ik een fjordje heb & ik een recreatie ruiter ben :)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:38

van een veulen krijg je heel veel liefde terug :j ze vertrouwen je, weten ook precies wat ze wel en niet bij je kunnen flikken :+

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:42

Geldtechnisch gezien is een veulen inderdaad nogal kostbaar. Kostbaarder in ieder geval dan een 4 jarige met de basisknopjes erop.

Als jij een gekocht veulen aan huis kunt houden en je er de kennis en tijd voor hebt is het zeker leuk. Zo niet dan is een volwassen dier vaak verstandiger.

Ik heb 2 volwassen merries gekocht (5 en 7 jaar destijds) en 1 veulen is hier gebleven. Dit dier wordt nu 2 jaar. Met allemaal komen we zo onze probleempjes tegen en allemaal zijn ze nog te vormen. Daar hoef je dus geen jong paard voor te kopen.
De 2 jarige is een dochter van de destijds 5 jarige merrie en willen we graag aanhouden. Daar hoort nu eenmaal de opfoktijd bij.

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:47

wij fokken zelf onze veulens en zijn naar mijn idee goedkoper als een volwassen paard
je kan ze idd lekker naar je eigen hand zetten en als ze dan volwassen zijn ga je er zo op zitten
ik zeg doen!

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:52

Wij hebben toevallig wel voor een veulen gekozen, maar daar liepen we toevallig tegenaan (kennissen).
We hadden eigenlijk helemaal geen belang bij een veulen. 3 jaar lang kost het veel geld (een veulen lijkt goedkoop, maar als ze 3 zijn hebben ze je al heel veel gekost), en er kan van alles mee gebeuren. Ze kunnen allerlei blessures krijgen en al tig keer dood neervallen (bij wijze van).
Je weet nooit hoe het dier precies uitgroeit, en hoe het karakter precies wordt.
Ik geloof (op dit moment) niet echt in het mooie van een band opbouwen met een veulen. Ik heb expres afstand genomen bij mijn veulen, haar lekker veulen laten zijn, amper poetsen en weinig knuffelen.
Wat mij wel opvalt is dat mijn 3 jarige (als veulen dus gekocht) mij wel vertrouwd, terwijl ik er weinig mee heb gedaan (wel elk halfjaar elke dag binnen en buiten gezet). Ik geloof wel dat het voor jezelf heel leuk is, maar ik denk dat het voor een veulen beter is om hem lekker bij soortgenoten te laten en niet teveel met mensen te laten doen. Nu de mijne 3 jaar is, ga ik wat meer met haar doen (zoals poetsen, knuffelen).
En het is erg leuk om het dier helemaal te volgen, je ziet de hele ontwikkeling. Ook is het fijn dat je weet wat ermee gebeurd is en je zelf keuzes kan maken (zoals de opfok, ik vind het heel belangrijk dat een veulen naar de opfok gaat)

Ik koop liever een 3/4 jarige waar niks mee gedaan is. Maar ik moet wel zeggen dat mijn paard voor mijn gevoel heel mooi uitgroeit, en ik ben echt heel blij met haar! Maar eerlijk gezegd vind ik het ook altijd maar spannend, je hoopt maar dat ze uitgroeit tot een mooi sportpaard (daar heb ik haar voor), maar je weet het maar nooit.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:53

Ik vind mijn jonge paard fantastisch. Vind het geweldig om hem te zien opgroeien van jong ding tot volwassen paard. Een zeker risico loop je bij elk paard dat je koopt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:55

Ik zou niet snel een veulen kopen. Als ik een veulen wil dan komt het van mijn eigen merrie. Als ik een dier zou moeten kopen dan komt er niets jonger dan 5. Dan weet je hoe het karakter is, hoe groot ze zijn, hoe de inrij periode is gegaan.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:00

ik kies voor een veulen, dit omdat ik heus wel van een volwassen paard kan houden! zeer zeker zelfs maar hem vanaf begin af aan hebben, zn geschiedenis weten enc vind ik gewoon erg leuk en fijn.

ik ga dus strax als ik het geld heb ook voor een veulen kijken. Sowieso is de prijsklasse voor een paard dat ik zoek niet meer betaalbaar voor mij als ze ouder zijn. tja en gebeurt er wat waardoor ik dingen niet met hem/haar kan doen die ik wou...t zij zo, ook een volwassen paard kan iets krijgen!
het kost idd tijd maar dat kost elk paard... wel meer gedult daar het even duurt voor je er op kunt rijden enzo en ze moeten natuurlijk veel meer leren dan een paard waar al 3 jaar wat mee gedaan is. Toch kies ik voor een veulen, tja miss een volwassen paardje ernaast..wie weet

GeneralHamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:02

Ik heb mijn kereltje ook als veulen gekocht, hij word in juni 3 jaar. Ik heb bewust de keuze voor een veulen gemaakt juist omdat het dan echt mijn paard is, gaan er dingen mis dan kan ik alleen mezelf maar de schuld er van geven en de zaakjes ook zelf weer oplossen. Ik weet precies hoe hij is, wat 'ie heeft meegemaakt en noem maar op. En ja... het duurt even voor je er volop mee aan de bak kunt, maar ik ben niet van het type dat naar stal gaat en per sé moet rijden. Ik geniet ook van een poetsbeurt, een wandeling, het alvast laten wennen aan verkeer, alvast wat schriktraining enz enz enz. Gewoon hem rustig laten kennis maken met de grote wereld. Prachtig toch! Ik had het voor geen goud willen missen :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:06

Bij een veulen weet je idd het verleden, maar een veulen kopen en laten beleren of zelf beleren is niet de garantie dat het later een goed rijpaard wordt. Over het inrijden en doorrijden wordt heel vaak nog veel te licht gedacht.

Ik heb een merrie gekocht waar ik op gezeten had op het moment dat ik haar kocht. En ik heb er een veulen uit gefokt die inmiddels 8 is, en die ik geboren heb zien worden en waar ik precies weet wat er mee gebeurt is. En toch heb ik meer klik met rijden met de moeder dan met de dochter.

Dus nogmaals, een veulen kopen is geen garantie dat het gezond volwassen wordt. Dat er ooit een zadel op komt te liggen. Dat het inrijden goed gaat, dat er later geen problemen met rijden gaan komen. Dat de gangen je aanstaan, en dat de klik er gaat zijn.

En hoe vaak hoor je niet dat men denkt met de aanschaf van een veulen goedkoper uit te zijn?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:08

Ik heb zelf ook al 2 veulens gefokt, en zou het zo weer doen, geweldig die ontwikkeling allemaal eigen werk, mooie band , enz
Oke ik heb wel de plaats paar ha grond veel paarden hier , heb alles aan huis

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:12

ik heb een ouder paard om te rijden, en een veulen (nu 1.5 jr oud )
zo kan ik wel rijden
een veulen kost idd veel geld maar het is o zo geweldig om het dier te zien opgroeien
mn jaarling ( die in de opfok staat) staat op dezelfde stal als mn paard dus ik zie hem elke dag

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:13

Ik heb mijn paard jong en onbeleerd gekocht en kreeg ook dat gezeur van 'je kunt er nog niets mee'. Wat een onzin, vond ik dat destijds en heb me er niets van aangetrokken. Ik heb vanaf het moment dat mijn paard van mij was zo genoten van hem. Kon uren in het land zitten genieten. En dat doe ik nog steeds, ook al kan ik nu inmiddels wel op hem rijden e.d. (hij is alweer bijna 6 jaar). :+:

Ik vind het juist een verrijking, dat ik hem als jonkie heb leren kennen. En dat ik hem alles mag leren. Fantastisch juist!!! Het is dat ik geen ander paard meer wil dan hem, maar ik zou het zo weer doen. :j
En verder kost een paard altijd geld, is mijn eigen ervaring. ;)