Speciale eisen naam IJslander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Afanaisa91

Speciale eisen naam IJslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 21:58

Hallo allemaal!

Ik zat weer eens te dromen over de lente, vol met zon, zee en IJslanderveulentjes. :+

Mij is bekend dat bv. het New Forest stamboek er speciale eisen zijn mbt de naam van een veulen.
Bij dit ras zijn het geboortejaar en de voorletter van de naam gekoppeld.
Mijn vraag nu; zijn er voor IJslanders ook speciale eisen, of kan ik een IJslanderveulen iedere gewenste naam geven?

Alvast bedankt! :D

MarloesV89

Re: Speciale eisen naam IJslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:00

Ik weet niet of er speciale eisen zijn voor IJslanders maar het New-Forestpony stamboek heeft geen speciale eisen mbt de naam van een veulen. :)

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 22:05

MArl0esJuh schreef:
Ik weet niet of er speciale eisen zijn voor IJslanders maar het New-Forestpony stamboek heeft geen speciale eisen mbt de naam van een veulen. :)

Echt niet? Wat gek, toen wij bij ons op stal nog veulens kregen was het echt een hel als voor de Forests het jaar Q aan de beurt was...

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:07

Je bent vrij in het geven van een naam, zolang het maar een ijslandse is.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:19

Ik betwijfel of zelfs ijslands verplicht is, kom toch af en toe vreemde namen tegen ;). Maar het wordt wel gewaardeerd als je een ijslandse naam gebruikt. Pas altijd goed op want voor je het weet heb je je paard 'ezel' of iets anders vreemds genoemd.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:58

Ik ken iemand die zijn paard Misty wilde noemen. Hij kreeg toen reactie terug met het dringende verzoek om er Mist van te maken. Da's namelijk wel ijslands.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:30

Er zijn wel IJslanders met een niet-IJslandse naam. Bij mijn paard in het dorp staat er eentje, een oerhollandse naam heeft 'ie. Daarmee is hij niet minder IJslands, er zit gewoon papier bij, maar ik vind het toch raar, een IJslandse naam voegt wat toe :)

Het is niet zo dat de naam van een veulen met een bepaalde letter moet beginnen als het diertje in bijvoorbeeld 2010 geboren wordt.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 22:46

Ik denk inderdaad ook dat een IJslandse naam wel een meerwaarde heeft. Ondanks dat is het altijd fijn dat er niet al te veel eisen of richtlijnen zijn. Ik ken paarden die dus wel een verplichte voorletter moest hebben, na vele frustratie hebben ze het heel creatief opgelost door bv. 'Q. Pietje' op te geven, om hem vervolgens Pietje te noemen :P.
Tsja, je moet toch wat hè?

In ieder geval bedankt voor de reacties! Ik denk dat een veulennaam wel goed zit, nu ga ik me dan maar eens richten op een stalnaam :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 00:12

Ik bedoelde overigens niet dat een paard een hogere waarde heeft met een IJslandse naam dan zonder, ik bedoelde dat een IJslandse naam toegevoegde gevoelswaarde heeft.

Overigens bedacht ik me net dat de stoeterij waar mijn paard geboren is wel een tijdje jaarletters heeft gehad, maar dan niet a, b, c, enz. maar met de letters van de naam van de stoeterij. Alle veulens van 1999 hadden een naam met een L, die van 2000 met een I, zo dus.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 00:35

hestejente schreef:
Ik bedoelde overigens niet dat een paard een hogere waarde heeft met een IJslandse naam dan zonder, ik bedoelde dat een IJslandse naam toegevoegde gevoelswaarde heeft.

Overigens bedacht ik me net dat de stoeterij waar mijn paard geboren is wel een tijdje jaarletters heeft gehad, maar dan niet a, b, c, enz. maar met de letters van de naam van de stoeterij. Alle veulens van 1999 hadden een naam met een L, die van 2000 met een I, zo dus.

Haha, nee nee, dat bedoelde ik ook niet.. Misschien is 'meerwaarde' dan het verkeerde woord. Het gevoel komt volgens mij overeen bij een aantal Friezen die ik ken; Anne, Bauke en Moonlight :+. Niet helemaal typisch Fries, maar het was een prachtig paardje, die Moonlight.

Tsja, als fokker probeer je misschien ook eens wat nieuws. Lijkt me wel lastig hoor, een heel jaar allemaal veulens met een voorletter. Na een tijdje is je inspiratie toch op?
Ach, wie weet bedenk ik over een paar jaar ook van dat soort fratsen. Maar eerst een hengst, en misschien en stalnaam. Dan pas de veulens en hun namen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 00:42

Annuhtjuh schreef:
Maar eerst een hengst, en misschien en stalnaam.

Of misschien als allereerste je merrie eens laten keuren?

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 01:02

hestejente schreef:
Annuhtjuh schreef:
Maar eerst een hengst, en misschien en stalnaam.

Of misschien als allereerste je merrie eens laten keuren?

Begrijp me niet verkeerd maar er zitten nogal wat stappen en tijd tussen nu en een veulentje. Mocht mijn lentedroom echt waar worden, zal ik, als alles goed gaat en we rijden prima enz enz, haar inderdaad laten keuren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:20

Zoals gezegd.... geen 'eisen' aan de naam.

Pinkpop is bijvoorbeeld zo'n naam die totaal niet IJslands is... hij heeft als IJslander met stamboekpapieren wedstrijden gelopen.

Ik geef de voorkeur aan een IJslandse naam en heb ook een IJslandse stalnaam. Al zou de voorkeur liggen bij een 'van de' naam als stalnaam omdat dat ook op IJsland gebruikelijk is. Meestal een plaatsnaam of de naam van een boerderij...

Groetjes, [***]

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 01:37

jonur schreef:
Ik betwijfel of zelfs ijslands verplicht is, kom toch af en toe vreemde namen tegen ;). Maar het wordt wel gewaardeerd als je een ijslandse naam gebruikt. Pas altijd goed op want voor je het weet heb je je paard 'ezel' of iets anders vreemds genoemd.

Dan zou ik "Asni" vermijden, "helvitis asni" komt trouwens als roepnaam best vaak voor... :D
Trouwens leipe niet ijslandse namen heb ik ook hier voorbij zien komen; Manchester United, Esmeralda, Lennon, om er een paar te noemen.

Black_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 01:41

ik zou het eigelijk ook niet weten .. ik weet wel dat het bij fjorden en shetlanders zo is .. maar bij ijslanders .. geen idee :)

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 13:15

Pinkpop, Manchester United, Esmeralda, Lennon... De creativiteit in de vrije loop!!! Al moet ik toegeven dat ik Pinkpop toch even gegoogled heb; kon het bijna niet geloven! Maar ja, hij bestaat écht :+ Ik neem aan dat Pinkpop vernoemd is naar het festival, of bestaat er nog iets wat zo heet?

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:24

Gneisti, dat was een paardje die ik heb gereden op vakantie in Zweden, volgens mij in 2004 geboren. Maar ik weet eerlijk gezegt niet met de namen, misschien staat het op www.nsijp.nl?

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:28

Hahah ja pinkpop ken ik toevallig ook nog echt, dus weet zeker dat hij bestaat ;).

@annuhtjuh: jou paard komt me zo bekend voor! Tot ik in je profiel keek en ja hoor het is een volle zus van een paard dat ik goed ken.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 13:47

Op de NSIJPsite word ik niet veel wijzer, misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar ik kon in ieder geval niets concreets vinden.

@jonur: Wauw, mijn paard wordt herkend :D Wat leuk! Ik weet dat Depla 3 volle zussen heeft, maar ik weet helemaal niets over hen. Ben wel benieuwd, lijken ze erg op elkaar?

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:50

Ja zeker ik ken molgfluga erg goed en ik vind ze veel op elkaar lijken. Heb jaren bij de Fam Haas gereden en ken dus veel mjolnir kinderen en tja ze hebben toch vaak wat van elkaar weg ;).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:56

Annuhtjuh schreef:
Op de NSIJPsite word ik niet veel wijzer, misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar ik kon in ieder geval niets concreets vinden.

En als er nou eens niks staat omdat er geen regels zijn :)*

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 21:27

jonur schreef:
Ja zeker ik ken molgfluga erg goed en ik vind ze veel op elkaar lijken. Heb jaren bij de Fam Haas gereden en ken dus veel mjolnir kinderen en tja ze hebben toch vaak wat van elkaar weg ;).

Haha ja, mijn ervaring leert ook dat Mjölnir kindjes erg lijken; Depla's halfbroer staat hier in de buurt, en je kan duidelijk zien en merken dat ze verwant zijn. Kan me bijna niet voorstellen hoe duidelijk het moet zijn bij een volle broer of zus :)

hestejente schreef:
Annuhtjuh schreef:

En als er nou eens niks staat omdat er geen regels zijn :)*

Dan heb je heel logsich nagedacht, en dan heb ik nergens overheen gelezen ;)

Danielle2307

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:25

volgens mij kan je dat wel op internet vinden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:42

Ja, bijvoorbeeld op bokt. In dit topic bijvoorbeeld }:0