[E][NRPS] d pony merrie stamboekopname

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

[E][NRPS] d pony merrie stamboekopname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 20:31

http://stal-myrza.hyves.nl/album/403437 ... /hnYy0bX2/
dit is een van mijn pony's maar ondanks dat ze al 6 wordt nog niet voor stamboekopname geweest.
Ik ben zelf nog nooit met een merrie naar een keuring geweest en weet dus niet precies waar ik naar moet kijken en of ze wel goed genoeg is.
ze is van milton met als moeder een stermerrie uit boyd. De moeder van de moeder heeft geen afstamming.

De merrie is op de foto's ongetraint en ben vorige week begonnen met werk aan de hand en longeren. Tevens heeft ze gister en eergister kilometers gemaakt naast de fiets.

Mochten jullie tips hebben over welk gedeelte beter getraint mag worden mag dat natuurlijk ook, maar neem aan dat het de bovenlijn is en de achterhand.

Jade15

Re: [nrps] d pony merrie stamboekopname

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:07

Ik zou gewoon gaan. Als de merrie al 6 is zou ik haar vooral onder het zadel dagelijks dressuurmatig trainen. Dan komen de spieren er vanzelf goed op.
Vooral zorgen dat de hoeven goed bijgehouden worden. Verder 2 weken voor de keuring goed toiletteren en op de keuring zelf zorgen dat ze netjes iingevlochten e.d is en glanst als een spiegel. Als je nog nooit zelf naar een keuring bent geweest op de keuring een goede voorbrenger zien te regelen. Ik vindt het persoonlijk wel een mooie pony met goede gangen, wordt vast en zeker wel in het stamboek opgenomen

chrisje_83

Re: [E][NRPS] d pony merrie stamboekopname

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:34

Hoe groot is je merrie?
In elk geval qua training, ik zou haar ook onder het zadel goed trainen. Daarnaast kan je ook de training aan de longe erbij pakken. Zorg ervoor dat ze goed over de rug komt.
Verder is het belangrijk dat ze netjes op haar hoeven staat en geen afwijkende beenstanden heeft. Daarnaast netjes de benen opscheren, eventueel oren uitscheren en de staart. Verder zorgen dat ze netjes gevlochten is, dat haar benen netjes gewassen zijn.
Als voorbereiding op de keuring oefenen met opstellen en stilstaan. Verder moet ze goed aan de hand meestappen en draven. Daarnaast is er sinds vorig jaar bijgekomen dat er bij stamboekopname ook over het harde gestapt en gedraafd moet worden. Ik zou dit ook zeker een paar keer doen.
Wat betreft het voorbrengen op de dag zelf, zoek iemand die het vaker heeft gedaan en het goed kan. Hij of zij kan ervoor zorgen dat je merrie beter uitkomt dan wanneer je zelf staat te prutsen. Voorbrengen is een vak apart!

Glebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:34

Ik zou haar vooral longeren. Bij mijn (jonge) pony heeft vooral galopwerk geholpen. Ze heeft daardoor een sterkere achterhand gekregen. Ik rijd haar dan ook dikwijls iets ronder en wat lager zodanig dat de bovenste halsspier goed zichtbaar is.

Ik vind het een leuke pony,ik denk dat vooral haar hals wat meer bespiering mag krijgen. Let wel op dat ze met een correcte hoofd-halshouding loopt. Een foute houding kan een foute bespiering teweeg brengen ;-)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 20:54

Nou van de week voor het eerst los op haar gestapt, ik moet dan zelf ook echt even over een drempel, dus nu kunnen we verder.

Ik hou haar hoefjes netjes bij, en toileteren moet ik denk ik maar uitbesteden maar haar manen mogen er niet af hoor -O-
Heb zelf idd nog nooit voor stamboekopna voorgebracht maar zou het graag leren. Wel eens een veulen veulen voorgebracht en op onofficiele keuringen mijn eigen fjord wat geloof ik wel aardig ging, maar is denk ik niet te vergelijken.

Ik vind zelf ook dat ze wel wat meer hals mag krijgen en ze moet veel rechter worden want ze doet rechtsom aan werkweigering.

Bedankt alvast degene die gereageerd hebben

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:43

Die manen groeien wel weer aan hoor....