Wanneer ontvang je bij het KWPN het sportpredikaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lizzy1

Wanneer ontvang je bij het KWPN het sportpredikaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 20:39

Waarschijnlijk zal ik het ook op de kwpn site kunnen vinden, maar ik denk dat ik hier sneller antwoord krijg.

Wat moet je paard lopen om een sportprestatiepredikaat te halen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:07

lizzy1 schreef:
Waarschijnlijk zal ik het ook op de kwpn site kunnen vinden, maar ik denk dat ik hier sneller antwoord krijg.

Wat moet je paard lopen om een sportprestatiepredikaat te halen?

Sport dressuur is Z2 +1

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:08

Je paard moet Z2+1 zijn om het sportpredicaat te behalen. :)

Edit, Suzanne F. was me al voor :)

Mungbean

Re: Wanneer ontvang je bij het KWPN het sportpredikaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:12

Ik heb een vraag die daar op aansluit.
Is het normaal dat het KWPN een (sport) predikaat van een anders stamboek niet vermeld op een KWPN papier van het daaruitgekomen veulen?
Vb: NRPS merrie met sportpr. staat als predikaatloos op het papier van haar zoon.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 10:40

Bedankt voor jullie antwoord!

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:06

Mijn paardje loopt in Belgie Z2 + winst, geldt dit ook voor het KWPN ? Of gelden hier enkel de KNHS wedstrijden ?

Bouwpakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:07

Bij het springen is het Z+1

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:31

Voor de Gelderse Paarden is het M+5. Springen, dressuur of mennen.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:39

Bouwpakket schreef:
Bij het springen is het Z+1

Klopt niet het is Z+5 voor springen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:55

1. Het predikaat sport springen wordt toegekend aan bij het KWPN in de fokrichting rijpaard of discipline springen geregistreerde merries die een sportprestatie hebben behaald van Z + 6 springen. Maakt een merrie haar wedstrijddebuut in een hogere klasse dan voor het sportpredikaat vereiste niveau dan dient minimaal één winstpunt te worden behaald in betreffende klasse.

2. Het predikaat sport dressuur wordt toegekend aan bij het KWPN in de fokrichting rijpaard of discipline springen geregistreerde merries die een sportprestatie hebben behaald van Z2 + 1 dressuur. Maakt een merrie haar wedstrijddebuut in een hogere klasse dan voor het sportpredikaat vereiste niveau dan dient minimaal één winstpunt te worden behaald in betreffende klasse.

3. Het predikaat sport samengestelde wedstrijdsport wordt toegekend aan bij het KWPN in de fokrichting rijpaard of discipline springen geregistreerde merries die een sportprestatie hebben behaald van of Z + 5 samengestelde wedstrijdsport.

4. De aanvraag voor het sportpredikaat dient schriftelijk te geschieden bij het stamboekbureau onder overlegging van een schriftelijke bewijs van behaalde prestatie, tezamen met het registratiebewijs.

Staat op de website van het KWPN

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:27

He gr-roos dan hebben ze het alweer verhoogd met 1 winstpuntje. Ik weet nl heel zeker dat het 2 jaar geleden nog Z+5 was toen heb ik het speciaal nagevraagd. Maar verbaasd me nix ze zijn bij het KWPN heel erg goed in het steeds weer aanpassen van hun eigen verzinsels. Geeft alleen wel een raar beeld. Sommige merries zijn sport op Z+1 (want ik twijfel niet dat dat eerst zo was), andere op Z+5 en nu dan weer +6. Maakt de waarde ervan weer twijfelachtig als zoiets op je papier staat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:35

Ik heb inmiddels begrepen dat het KWPN inderdaad geen predikaten van andere stamboeken noteert op het papier van een nakomeling.
Beetje jammer als je veulens hebt van een KWPN vader uit een prestatie danwel preferente moeder bij een ander stamboek.
Wat ik nu ook zag is dat ze doodleuk in het paspoort vermelden dat de moeder van mijn veulen een KWPN merrie is terwijl dat absoluut niet waar is. Ze maken er wel een beetje een potje van. Ik snap het idee echter wel, want als je een echt goede merrie hebt ben je op deze manier geneigd om deze naar het KWPN over te laten zetten waardoor o.a. een sportpredikaat ineens wel geldig wordt en het KWPN er dus een sportmerrie bij heeft.

edit. heb ook gevraagd of ik mijn dieren kan laten uitschrijven bij het KWPN zodat ik ze bij een ander stamboek kan onderbrengen, maar dat geintje kost 65 euro per paard omdat ze dan helemaal een postzegel moeten plakken op het stamboekpapier.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:19

Wat is de afstamming van je paard dan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:36

NatasjavE schreef:
Wat is de afstamming van je paard dan?

NRPS

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:44

De naam van de vader, de moeder, de vader van de moeder etc...

NRPS is het stamboek...niet de afstamming.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:49

NatasjavE schreef:
De naam van de vader, de moeder, de vader van de moeder etc...

NRPS is het stamboek...niet de afstamming.

oh sorry, verkeerd gelezen.
Vanwaar de vraag naar het exacte papier?
Veulen is een Houston x Sultano. Moeder dus v. Sultano en daarmee NRPS. Spontaan in een paspoort zetten dat ze KWPN is vind ik gewoon niet correct. De exacte afstamming lijkt me daarbij niet van belang.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 00:33

Sizzle schreef:
Ik heb een vraag die daar op aansluit.
Is het normaal dat het KWPN een (sport) predikaat van een anders stamboek niet vermeld op een KWPN papier van het daaruitgekomen veulen?
Vb: NRPS merrie met sportpr. staat als predikaatloos op het papier van haar zoon.

lijkt mij vrij logisch dat je predikaten van een ander stamboek niet erkent, de eisen kunnen heel verschillend zijn

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 08:26

Weet dat de eisen bij het NRPS altijd hoger lagen dan bij het KWPN. Misschien daarom verzwaard?

Als de eisen hetzelfde of zwaarder zijn dan zie ik niet in waarom dat niet vermeld wordt. Stamboeken weten gerust van elkaar wat de eisen zijn...........

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:47

stoffel schreef:
lijkt mij vrij logisch dat je predikaten van een ander stamboek niet erkent, de eisen kunnen heel verschillend zijn

Ik vind het niet logisch en wel om de volgende reden:
op het papier staat duidelijk het stamboeknummer van het stamboek waar een merrie is gekeurd. Het is dus voor de bekijker van het papier dus ook gewoon duidelijk dat het predikaat bij dat stamboek hoort.

Ten tweede veranderd het KWPN zowat elk jaar de eissen zodat hun eigen in het verleden gehaalde predikaten ook nergens meer op slaan.
Dan zouden ze consequent moeten zijn en ook hun eigen verouderde predikaten die op lagere eissen of totaal andere eissen behaald zijn weg moeten laten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:28

gr_roos schreef:
Weet dat de eisen bij het NRPS altijd hoger lagen dan bij het KWPN. Misschien daarom verzwaard?

Als de eisen hetzelfde of zwaarder zijn dan zie ik niet in waarom dat niet vermeld wordt. Stamboeken weten gerust van elkaar wat de eisen zijn...........

Nou dat is dan nieuwe info voor mij.
Ik heb altijd gehoord dat het precies andersom is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:31

NatasjavE schreef:
Nou dat is dan nieuwe info voor mij.
Ik heb altijd gehoord dat het precies andersom is.

Nu is het andersom voor sportpaarden (Z2 KWPN, Z1 NRPS), voorheen was het gelijk aangezien het nog niet zo lang geleden is dat het KWPN naar Z2 gegaan is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:42

Sizzle schreef:
Vanwaar de vraag naar het exacte papier?
Veulen is een Houston x Sultano. Moeder dus v. Sultano en daarmee NRPS. Spontaan in een paspoort zetten dat ze KWPN is vind ik gewoon niet correct. De exacte afstamming lijkt me daarbij niet van belang.

Sommige KWPN en of NRPSpaarden hebben zoveel Gelders bloed dat als het type er ook naar is dat het dan wel logisch kan zijn om Gelders te registreren.

Sultano en Houston komen beide uit een Gelderse moederlijn.(Sultano is natuurlijk gewoon KWPNer maar alleen voor het NRPS goedgekeurd.)

Sultano heeft het Gelderse bloed alleen wel heel erg ver weg zitten. Hij is SF x Westfaler X trakhener x volbloed x Gelders. En Houston heeft een volbloed vader natuurlijk.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=428979
Als dit je veulen is dan heeft het best wel veel Geldersbloed...maar om nou te zeggen Gelders...nou nee. Unform is half Gelders en Ulex is helemaal Gelders.

Lastig probleem... ik zou ook niet weten waar je als rijpaardenfokker je veulen moet registreren als je allround wil.

Een beetje hardop denkend zou ik dan springen doen. Je paard kan dan bij de stamboekopname vrijspringen en dan kan je er voor kiezen om de merrie in beide diciplines uit te brengen zodat het het sport predikaat springen en dressuur krijgt. Op het papier blijft dan natuurlijk wel SP staan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:50

De merrie zelf heeft helaas een ongeluk gehad en kan niet meer bereden worden anders had ik haar idd ook laten springen.
Ik ben sowieso niet van plan om haar naar het KWPN om te laten registreren, ze blijft gewoon waar ze is. Ik denk dan toch eerder dat ik het veulen van volgend jaar gewoon direct bij het NRPS onderbreng. Wat ik gewoon een beetje raar vind is dat ze een paard dat bij een ander stamboek geregistreerd is in een paspoort als KWPN noteren.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:42

de merrie zal vast nog in de KWPN registers voorkomen, en dan lijkt het mij logische dat je van je eigen gegevens uit gaat.

bammetje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:54

Springen Z minimaal +5 of anders ZZ +1 mag ook (Als je em een keer door iemand anders laat uitbrengen