vzh-zadel op gangenpaard, of toch dressuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Djini

vzh-zadel op gangenpaard, of toch dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 20:00

Ik vroeg me af of een veelzijdigheidszadel nou echt problemen geeft, dus dat paarden er moeilijker door gaan tölten, i.v.m. minder schoudervrijheid.

Mijn pony wordt nu ingereden, en voorlopig zal dat inhouden dat hij alleen maar stap/draf en een beetje galop hoeft te doen. Maar over een tijdje, als hij wat meer gewend is, dan wil ik natuurlijk wel proberen om er een tölt uit te rijden.
Pas over een jaar of 2 wil ik een op maat gemaakt zadel aanschaffen, vandaar dat ik nu een degelijk en betaalbaar zadel wil.

Helaas is het vanwege de bouw van mijn pony niet zo makkelijk om een goed zadel te vinden in een lagere prijsklasse. Maar een wintec met vlakkere kussens lijkt tot nu toe nog het beste te liggen.

Nu twijfel ik dus heel erg tussen een dressuur of een veelzijdigheidsmodel. Dressuur zou beter zijn bij gangenpaarden, maar mij persoonlijk spreekt een vzh-zadel meer aan omdat ik graag af en toe een sprongetje maak met mijn pony.

Dus nu zou ik graag wat ervaringen, voor/nadelen horen. :)

(dit topic zet ik trouwens bewust hier neer, en niet bij harnachement omdat hier natuurlijk meer gangenpaardenliefhebbers zitten)
Laatst bijgewerkt door Djini op 08-03-10 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

maras

Re: vzh-zadel op gangenpaard, of toch dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:05

Ik heb een ijslander met een prima tölt en die rijd ik met de Isabelle Werth dressuur uitvoering, die met die hele diepe zit, ik rijd voornamelijk in de bossen, ik töll, ik rijd door sloten en indien nodig maak ik een sprongetje, dat kan allemaal met een dressuurzadel. Bovendien gaat het paard niet tolten door het zadel maar door zijn aanleg en door het correct gereden worden door de ruiter :-) kortom je kunt met een gerust hart een dressuurzadel aanschaffen. Overigens ben ik bij dit zadel uitgekomen omdat dit het enige model was dat pastte op zijn korte rug, alle specifieke ijslanderzadels waren te lang....

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 20:27

[quote="maras] Bovendien gaat het paard niet tolten door het zadel maar door zijn aanleg en door het correct gereden worden door de ruiter[/quote]

Bedankt voor je reactie! Dat een paard niet spontaan zal gaan tölten door het soort zadel dat snap ik ;) , maar ik hoor wel heel vaak dat de schoudervrijheid zo belangrijk is, en daarom een dressuurmodel geschikter zou zijn.
Omdat ik persoonlijk meer voorkeur voor vzh zadels heb, vroeg ik me af of vzh nou écht zo problematisch zijn voor een töltend paard. Of dat het eigenlijk niet zo veel uitmaakt voor het paard..

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:06

Djini: ik denk dat het niet zoveel uitmaakt voor je paard, ieder paard is gebaat bij schoudervrijheid en de meeste zadels bieden die ruimte wel, je paard gaat het beste tölten door een goed gebruik van zijn achterhand, hij zou meer last hebben van een te lang zadel ( wat je veel ziet bij Ijslanders) maar ik kan me niet voorstellen dat je een goed dressuurzadel niet prettiger vind rijden dan een VZH zadel, probeer eens wat zadels te testen van stalgenootjes dan merk je zelf wat prettig ligt en waar je paard prettig mee loopt.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 23:32

maras, bedankt voor je tip. Ik ga even kijken of er iemand in de buurt is met het soort zadel dat ik wil.
Pony is geen IJslander, maar heeft wel een erg korte rug. Dat is lastig, en ik heb daarom ook al IJslanderzadels uitgeprobeert, maar die waren vaak inderdaad nog te lang.

Ik ga waarschijnlijk toch maar een vzh model proberen. Ben zelf boomloos gewend, en voel me in dressuurzadels vaak een beetje gedwongen in een houding.

Ik hoop dat er mensen zijn die ervaring hebben met gebruik van vzh modellen bij gangenpaarden; of dit wel of niet een succes is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:35

Bij een goed passend vzh zadel ligt de schouderpartij ook vrij, zelf geef ik de voorkeur voor ijslandse zadels of zadels met een hele vlakke zit.
ik kan zo beter ontspannen en gewichtshulpen toedienen, iets wat bij het correct rijden van (alle) gangen belangrijk is.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:06

Ik heb voor mijn ijslander geinformeerd naar voordelige modellen ivm spieeropbouw etc in de toekomst.
Mij werd geadviseerd of Thorowgood voor Cob-type of de pro/2000 dressuurtype. Maar goed geen ervaring want ik hou het voorlopig even op mijn 2e hand gortz.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 18:21

Ik kwam nu ook een feldmann tölt zadel tegen van wintec. Dat is misschien ook nog wel een optie.

Ik wil zoiezo een wintec, het systeem is lekker makkelijk. En het belangrijkste: ik weet uit ervaring dat de vorm van een wintec 500 vzh zo goed als perfect ligt op mijn pony.
Zelf houd ik er niet van om opgesloten te zitten, dus een wat vlakker ijslanderzadel zou ideaal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:02

maras schreef:
Bovendien gaat het paard niet tolten door het zadel maar door zijn aanleg en door het correct gereden worden door de ruiter

Dat klopt voor een deel. Maar een "slecht" zadel kan het correct tölten enorm tegenwerken. Een "goed" zadel geeft de schouder de ruimte en plaatst de ruiter in de juiste houding om het paard te ondersteunen.

Er wordt wel altijd geroepen dat de schouder de ruimte moet hebben maar dat is niet het enige criterium. Zeker wanneer we praten over paarden met minder aanleg of paarden die ingetölt moeten worden, is het belangrijk dat het zwaartepunt van de ruiter net wat verder naar achteren wordt gelegd ten opzichte van de traditionele engelse houding (waar je net achter de schoft zit). Niet alle zadels maken het mogelijk om voor het tölten de juiste houding met lange afhangende benen aan te nemen.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 18:01

Bedankt voor alle reacties.

Ik heb besloten om toch maar een wintec vzh zadel aan te schaffen. Ik heb ook nog een barefoot liggen, dat zadel zou ik dan kunnen gebruiken als toch blijkt dat pony niet lekker loopt onder de wintec.
(barefoot vind ik zelf niet stabiel bij een jong, beweeglijk, rond paardje)

Over een jaar / 1,5 jaar kan ik dan eindelijk een lekker massimo zadel aanschaffen :D Dat durf ik nu nog niet aan ivm groei.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:57

Juliette86 schreef:
maras schreef:
Bovendien gaat het paard niet tolten door het zadel maar door zijn aanleg en door het correct gereden worden door de ruiter

Zeker wanneer we praten over paarden met minder aanleg of paarden die ingetölt moeten worden, is het belangrijk dat het zwaartepunt van de ruiter net wat verder naar achteren wordt gelegd ten opzichte van de traditionele engelse houding (waar je net achter de schoft zit).

Hier ben ik het echt niet mee eens. Het is voor het rijden van een IJslander in iedere gang net zo belangrijk dat je gewoon netjes in het midden van het zadel zit en het zwaartepunt ook in het midden ligt. Het hele zwaartepunt naar achteren en gewicht naar achteren is inmiddels al lang achterhaald. Dit zorgt misschien voor meer druk op de ruggengraat waardoor je sneller tölt krijgt, maar het is zeker niet beter voor de rug of voor het ontspannen rijden van de tölt.

Over een VZH zadel, als jij een zadel gevonden hebt dat echt lekker ligt op je paard en je er zelf fijn in kan zitten, dan moet je daar gewoon alle gangen mee kunnen rijden, ongeacht of het een VZH, dressuur of gangenpaardzadel is.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 23:12

Nado schreef:
Over een VZH zadel, als jij een zadel gevonden hebt dat echt lekker ligt op je paard en je er zelf fijn in kan zitten, dan moet je daar gewoon alle gangen mee kunnen rijden, ongeacht of het een VZH, dressuur of gangenpaardzadel is.

Zo denk ik zelf dus ook. :) Maar aangezien ik eigenlijk alléén maar gangenpaarden met speciale gangenpaardenzadels / dressuurmodellen zie lopen, vroeg ik me nu dus af of vzh toch een probleem zou zijn... Mijn zadelpasser dacht vooral dat vzh modellen niet geschikt zijn voor gangenpaarden, maar deze man heeft er totaal geen ervaring mee. Dus daar ging ik maar niet teveel op af.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:01

Juliette86 schreef:
Er wordt wel altijd geroepen dat de schouder de ruimte moet hebben maar dat is niet het enige criterium. Zeker wanneer we praten over paarden met minder aanleg of paarden die ingetölt moeten worden, is het belangrijk dat het zwaartepunt van de ruiter net wat verder naar achteren wordt gelegd ten opzichte van de traditionele engelse houding (waar je net achter de schoft zit). Niet alle zadels maken het mogelijk om voor het tölten de juiste houding met lange afhangende benen aan te nemen.

Misschien dat dat bij een mangalarga zo is maar ik krijg echt op mijn kop van mijn lesmevrouw als ik zo zou zitten. In wat voor gang dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:40

Ik heb het niet over extreem achterover zitten zoals je veel bij de walkers ziet ;) . Maar wel over het subtiele verschil tussen dooszitters en kontzitters.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:43

Dat bedoel ik. Ik ben een bovenbeenzitter 8-)

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:43

Citaat:
Ik heb het niet over extreem achterover zitten zoals je veel bij de walkers ziet ;) . Maar wel over het subtiele verschil tussen dooszitters en kontzitters.

ik weet niet waar je dat ziet maar hier gebeurd dat in geen geval. Wij rijden met gewone zadels en letten op schouder vrijheid. Er wordt niet achterover gezeten noch het zadel verder naar achteren gelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:23

Pleasuregaits schreef:
Citaat:

ik weet niet waar je dat ziet maar hier gebeurd dat in geen geval. Wij rijden met gewone zadels en letten op schouder vrijheid. Er wordt niet achterover gezeten noch het zadel verder naar achteren gelegd.

Ik doelde met name op de Amerikaanse stijl van rijden, een behoorlijk extreme variant. Wat ik met name bedoel is dat de combi zadel/ruiter erg belangrijk is. Een vzh is dan in mijn ogen niet de meest logische optie voor een gangenpaard, omdat je dan eigenlijk gedwongen wordt met kortere beugels te rijden en je bekken voorover te kantelen. (Dat staat dan even helemaal los van het feit of het zadel goed past en de schouder vrij laat.) Een andere houding neem je in die zadels nu eenmaal minder makkelijk aan of moet je forceren. Terwijl je juist bij het rijden in gangen baat hebt bij het kantelen van je bekken naar achteren.

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:41

Citaat:
Terwijl je juist bij het rijden in gangen baat hebt bij het kantelen van je bekken naar achteren.

Hier ben ik het niet mee eens. Gewoon in balans rijden met een gebalanceerde zit zoals op elk ander paard. Hiermee zit je je paard niet in de weg en het staat nog een stuk fraaier ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:19

Gelukkig ieder zijn mening. Ik heb het nog steeds niet over het achterover zitten. Het is nu eenmaal de realiteit dat het meerendeel van de ruiters het bekken voorover kantelt en een holle rug trekt (en daar betrap ik mezelf soms ook op). Dat is makkelijker dan de buikspieren aan te spannen, het bekken achterover te kantelen en voor je gevoel met een iets bolle rug te zitten. Vanaf de zijkant gezien zit je nog steeds kaarsrecht met schouders, heup en enkel op een rechte lijn. Het kantelen van je bekken hoort ook daaraan niets te veranderen, omdat de heupkom op dezelfde plaats blijft. Deze houding maakt het ontspannen volgen van de beweging wel veel makkelijker. Met een vzh zadel maak je het jezelf in mijn ogen onnodig moeilijk.