Hengstenkeuze, Goedgekeurd of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilvermoon

Hengstenkeuze, Goedgekeurd of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 22:54

Hallo

Ik ben druk op zoek naar een hengst voor mijn merrie. Heb er al een paar op het oog.
Mijn merrie heeft een B reg papier. Dus als ik er een goedgekeurde hengst op doe krijgt het veulen een A reg papier (correct me if im wrong)

Maar nou is mijn oog op de hengst Elberton gevallen. Wel goedgekeurd geweest (dus vrij zeker van geen vervelende verervingen of ziektes in de bloedlijn) maar als ik mijn merrie hiermee dek krijgt het veulen dus geen papier terwijl de bloedlijn wel goed is. Zouden mensen die het veulen evt willen kopen later (het is de bedoeling het te houden maar je weet maar nooit) echt zo strak kijken naar een A reg papier of is bloedlijn belangrijker.

Sorry voor de kromme tekst maar ik vind het een beetje moeilijk uitleggen.

Groeten Anne

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 23:17

Hier een schema van het kwpn, met wanneer je welk papier krijgt: http://www.kwpn.nl/downloads/Registratieschema.pdf

Je krijgt een normaal papier bij een dekking met een ggk KWPN hengst.
Bij een niet ggk hengst krijg je weer een B papier.

Ik zou geen veulen hoeven van een B reg merrie en een niet ggk hengst. Hij is niet voor niets afgekeurd. En als je het al verkocht krijgt zal dat voor een lagere prijs zijn dan een ggk hengst.

Hier nog een topic over Elberton [F-AM] Elberton

Nicole288

Re: Hengstenkeuze, Goedgekeurd of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 04:00

EHK -> F-AM

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:03

ik fok zelf met een elberton merrie die ZZ heeft gelopen. Heel fijn dier. Elberton is een fijne hengst en men zegt wel eens dat hij rotkarakters geeft maar dat ik niet mijn ervaring. Ken er meerdere en de meeste lopen daarvan ook in het Z.

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 10:41

Goh, ik heb bij twee veulens een register B papier gekregen vorig jaar. De moeders waren van een eigen kwpn vb hengst, een niet gekeurde hengst, uit kwpn stamboekprestatiemerries, dus register B merries. En de vader van de veulens is een goedgekeurde kwpn hengst. Heeft het kwpn hier dus een fout gemaakt?

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 10:45

ayo schreef:
Hier een schema van het kwpn, met wanneer je welk papier krijgt: http://www.kwpn.nl/downloads/Registratieschema.pdf

Ik zou geen veulen hoeven van een B reg merrie en een niet ggk hengst. Hij is niet voor niets afgekeurd. En als je het al verkocht krijgt zal dat voor een lagere prijs zijn dan een ggk hengst.

Van in register B geregistreerde moeders dient de vader te zijn goedgekeurd, erkend of geregistreerd in het veulenboek van het KWPN of te zijn goedgekeurd bij een erkend stamboek om het product voor registratie in veulenboek/register A in aanmerking te laten komen.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:43

ladydarkness schreef:
ayo schreef:

Van in register B geregistreerde moeders dient de vader te zijn goedgekeurd, erkend of geregistreerd in het veulenboek van het KWPN of te zijn goedgekeurd bij een erkend stamboek om het product voor registratie in veulenboek/register A in aanmerking te laten komen.

Ohja dat was het idd. Ik dacht al toen ik het schreef, er is iets raars aan. Maar had geen tijd om alles goed door te lezen.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:12

Ik heb een Elberton merrie met een VB papier want zij kan ivm stokmaat niet in het stamboek opgenomen worden. Ik kies voor mijn merrie wel altijd goedgekeurde hengsten en krijg er dan ook een normaal papier bij :D