Hoe veulen ontwormen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anarya

Hoe veulen ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 00:22

Sterre is nu zeven dagen oud en moet volgens de boekjes een dezer dagen voor het eerst ontwormd worden. Ze heeft vandaag voor het eerst de hele dag haar halstertje om gehad. Ze accepteerd het ding wel maar alleen omdat ze m niet af kan krijgen, ze vind het niet leuk.
Bij een volwassen pony is het ontwormen vrij makkelijk, ze hebben veel ruimte in de mond en zijn makkelijk te paaien met wat lekkers om de boel door te slikken. Veulen hebben zo'n klein bekkie en dan is zo'n spuit zo groot. Er is ook niet iets lekkers dat ik haar kan geven om haar door te laten slikken, want ze drink alleen nog maar melk. Hebben jullie practische tips voor de eerste keer ontwormen van een veulen? En dan in dit specifieke geval?

spiritoes

Re: Hoe veulen ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 01:01

Gewoon even met z'n tweeen doen..... De juiste wormen kuur halen speciaal voor een veulen...... De ene persoon legt even zijn armen om het veulen en de andere geeft het de wormen kuur zodat de kleine niet kan gaan rennen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 01:20

Je hoeft niets anders te geven dan de wormspuit. Goed achtetin spuiten, geen prbleem....maaaaaar:
let alsjeblieft op het ringetje vd wormspuit. Doordat je veulen misschien wat onrustig is kan het zijn dat je drukt en dan het ringetje los schiet!!!!!!!!!!! (ik heb het helaas meegemaakt en dat was de langste middag in mijn leven). In emmeloord zeiden ze toen ook dat dat veel gebeurd met wormkuur geven bij veuens. En dan krijgen ze een hoeveelheid binnnen die veeeel te hoog is.
Wat je het beste kunt doen is eeerst de merrie haar deel vd wormspuit geven en het laatste aan het veulen, óf je doet de hoeveelheid wat het veulen moet hebben, in een kleiner spuitje en doet het zo in haar mond, óf je doet het op je vingers en wrijft het bij haar wang aan de binnenkant.

zie ook: eerste pagina van DBT 2010

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:24

Vanaf de eerste dag het veulen wennen aan overal aangeraakt worden.
Met overal bedoel ik ook echt overal. Ik doe dan ook altijd mijn vinger in de mond van het veulen bij de mondhoek. Zowel links als rechts. De eerste keer ontwormen verloopt dan een stuk eenvoudiger, het veulen is je vinger gewend en zal de spuit die met je vinger meekomt gemakkelijker accepteren. Achterop de tong spuiten, kijken of het wordt doorgeslikt en klaar is kees.

Anarya

Re: Hoe veulen ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 22:26

Het is gelukt!
Iedere dag knuffel ik een tijdje met haar, lekker kriebelen. Gister heb ik met succes al een paar keer haar wangetjes en kiezen gevoeld. Vandaag tijdens het kroelen wormpasta met mn vinger in haar bekkie gesmeerd. Het ging niet heel netjes maar ze heeft voldoende binnengekregen :)
Bedankt voor de tips!

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:20

Coloured schreef:
Vanaf de eerste dag het veulen wennen aan overal aangeraakt worden.
Met overal bedoel ik ook echt overal. Ik doe dan ook altijd mijn vinger in de mond van het veulen bij de mondhoek. Zowel links als rechts. De eerste keer ontwormen verloopt dan een stuk eenvoudiger, het veulen is je vinger gewend en zal de spuit die met je vinger meekomt gemakkelijker accepteren. Achterop de tong spuiten, kijken of het wordt doorgeslikt en klaar is kees.

Goeie tip +:)+ Dat ga ik dus ook proberen zo!!!