Ohjeej wat nu? Papieren spoorloos.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shrrrn

Ohjeej wat nu? Papieren spoorloos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 14:41

Weten jullie een oplossing?

Het probleem is het volgende;
Ik verzorg al 7 jaar een paard en deze mag ik door omstandigheden dichter bij huis plaatsen.
Nu heb ik een nieuwe stal gevonden maar de staleigenares wil graag dat het paard ingeent is voor hij daar komt te staan.
Heel begrijpelijk natuurlijk maar nu komt het probleem. Ik ging dit dus navragen bij de eigenares van het paard blijkt hij geen papieren te hebben. Hij is 8 jaar geleden weggegeven aan de eigenares en de vorige eigenaar was de papieren kwijt. De vorige eigenaar kunnen we nu niet meer achterhalen hij is verhuisd en onvindbaar anders zouden we hem aangifte kunnen laten doen van verlies en dan nieuwe papieren aanvragen maar dat gaat nu niet.

Hoe kan ik dan nog aan papieren komen om hem te laten inenten?

fjordjes

Re: Ohjeej wat nu? Papieren spoorloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:43

Weet je bij welk stamboek die is ingeschreven? Daar zou je dmv het chipnummer kunnen achterhalen.

Shrrrn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 14:50

Het is een draver; maar het chipnummer weet ik nu ook nog niet. Dit ga ik van de week wel even navragen bij de DA.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:54

Dat probleem heb ik dus ook met mijn fjord. Gechipt en al, maar helaas zijn paspoort kwijt. Hij staat niet in geschreven bij het stamboek, dus ik lees ook even mee.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:02

Ik heb vorig jaar een paard gekocht waar ook geen papieren meer bij zaten, behalve een entingsboekje van 10 jaar oud.
Ik heb het toen met de dierenarts overlegd, die heeft hem gechipt (want dat was hij ook nog niet). En doordat bij het entingsboekje zijn afstamming stond konden we zijn papieren opvragen bij het KWPN waar hij nog stond ingeschreven. Ik heb toen het nieuwe paspoort aangevraagd en de nieuwe entingen er in laten zetten. Het duurt een paar weken voordat je alles geregeld hebt maar op zich is het te doen. (Mits hij natuurlijk ergens staat ingeschreven)

Shrrrn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 15:19

martina1 schreef:
Ik heb vorig jaar een paard gekocht waar ook geen papieren meer bij zaten, behalve een entingsboekje van 10 jaar oud.
Ik heb het toen met de dierenarts overlegd, die heeft hem gechipt (want dat was hij ook nog niet). En doordat bij het entingsboekje zijn afstamming stond konden we zijn papieren opvragen bij het KWPN waar hij nog stond ingeschreven. Ik heb toen het nieuwe paspoort aangevraagd en de nieuwe entingen er in laten zetten. Het duurt een paar weken voordat je alles geregeld hebt maar op zich is het te doen. (Mits hij natuurlijk ergens staat ingeschreven)

Ja, dat kan als hij nog niet is gechipt maar het paard waar het over gaat die is al gechipt. Dus is het moeilijker.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:16

Ik denk dat het dan juist makkelijker is, want dan kan je waarschijnlijk via de chip erachter komen waar hij staat ingeschreven en zo opnieuw papieren opvragen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:25

Misschien waren er gewoon nooit papieren, het verhaal van papieren kwijt heb ik al vaak gehoord.
Gewoon via het chip moet je toch heel wat info kunnen krijgen... haal er even een da bij, die de chip kan scannen

Shrrrn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 17:47

Oke. Dat ga ik dus even uitzoeken.
Ik laat het hier wel even weten, hoe nu verder.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:11

Vraag idd het chipnummer eens aan de DA, dat zal al veel makkelijker gaan bij het zoeken van de papieren ;)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 23:12

Hij is dus ook al 8 jaar niet geënt? :? Een nieuw paspoort aanvragen kan toch altijd, ook al is er geen contact met de oude eigenaar?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:12

Als een Draver niet meer in de sport loopt wordt hij opgegeven als 'verkocht zonder papieren' of 'gestorven'. Als je die papieren op jouw naam wilt hebben kost je dat zeker 200 euro aan inschrijving bij de NDR en registratie als eigenaar. Het is niet gebruikelijk om de papieren erbij te hebben als je een Draver als rijpaard hebt. De afstamming staat ook wel in het paspoort en met het papier kan je verder toch niets. Je hebt het stamboekpapier alleen nodig als je ermee wilt koersen of fokken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:15

Ik denk dat hier paspoort net zo goed als papieren wordt gezien WendyBZ.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:17

Dat zijn twee heel verschillende dingen :+ Als het om een paspoort gaat kan je kijken of je een duplicaat op kan vragen bij de NDR, als ie gechipt is tenminste. Dravers worden vanaf 1997 gechipt.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:48

Mocht hij toch niet gechipt zijn dan kun je altijd een paspoort aanvragen, via de KNHS bijvoorbeeld. Kost je wat centen maar ja het is toch verplicht. Je dierenarts weet hoe het precies werkt. Trouwens wel raar dat de entingen, als hij al geent is, niet werden bijgehouden. Acht jaar niet enten is helemaal schaamteloos!

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:56

WendyBZ schreef:
Dat zijn twee heel verschillende dingen :+ Als het om een paspoort gaat kan je kijken of je een duplicaat op kan vragen bij de NDR, als ie gechipt is tenminste. Dravers worden vanaf 1997 gechipt.

Je hebt gelijk en lid worden van het NDR zal ik zeker laten!!!
Je hebt er niets aan als ruiter/amazone als je niet aan actieve drafsport meedoet.
Je bent echter veel geld kwijt, want het blijft niet alleen bij de 200 euro vraag maar na bij het NDR. Lidmaatschap, registratie eigenaar,ongevallenverzekering (ookal loopt het paard geen koersen) enz een kleine 600 euro ben je kwijt.
Goedkoper is om een paspoort bij de knhs aan te vragen ongeveer 60-80 euro

Juul_Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:11

Maar je kunt dan toch gewoon een duplikaat aanvragen? Ik heb ook een duplikaat paspoort bij een paard.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:54

Ik heb ee paspoort van de KNHS, en ik heb op het internet een beetje gezocht. Ik kwam tegen dat ik ook aangifte moest doen bij de politie, klopt dat Juul Ania?

Shrrrn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 19:06

Ik bedoel ook geen papieren en geen paspoort.
Ik heb vandaag de dierenarts gebeld om te vragen of ik dan wel kon inenten. Deze begon te lachen en zei natuurlijk kun je dan wel inenten. Ik heb ook gevraagd voor de chiplezer dus dan kunnen we daarna verder gaan met de zoektocht.