dekken ja of nee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kreef

dekken ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 13:13

Ik heb een zwarte shetlander nu lijkt het me misschien wel leuk om haar te laten dekken, wie heeft er in twente een shetlanderhengst staan. of een a pony, het liefst dus zwart wit .ik weet totaal niet hoe het gaat wat bijv de kosten zijn , enz enz.
wat vinden jullie van het idee om haar met een pony hengst te laten dekken die groter is [ zij is ong 90 cm]misschien een a pony
.of toch een grote shetlander hengst.
Ik weet ook nog niet of ik het echt doe, misschien kunnen jullie mij daarin raad geven.
Laatst bijgewerkt door Kreef op 06-03-10 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:15

Het moet een goedgekeurde dekhengst zijn neem ik aan?
Ik zou het in ieder geval bij een goedgekeurde shetlanderhengst met papieren houden.

Marigold

Re: dekken ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:18

als je het veulen zelf kan houden is het leuk,
maar als je het niet kan houden kan je het beter laten, de markt is meer dan verzadigd..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:29

Alleen dekken met een goedgekeurde dekhengst en een merrie die papieren heeft.
Anders niet aan beginnen.

Iets groter dan de merrie kan prima, al vind ik een A hengst op een merrie van 90 cm. wel een beetje twijfelachtig.
Ik zou me bovendien zowiezo eerst meer in alles verdiepen alvorens je je pony laat dekken, je geeft zelf aan dat je er totaal geen idee van hebt hoe alles gaat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:13

Ik stem nee
Je kan heel goedkoop een leuke gezonde pony kopen.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:19

mijn merrie heeft ook geen papier
heb er wel eem goed gekeurde hengst op laten zetten .

en ik hou het veulen zelf , anders had ik der nooit laten dekken denk ik .

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:28

Persoonlijk zou ik het niet doen. Fokken voor een enkeltje spanje/italie is nou niet echt iets waarvoor je zoveel moeite en liefde in stopt :o
Anders is het idd als je het veulen zelf wil houden. Dan zou het wel een leuke optie zijn :)

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 14:42

JoyCiej007 schreef:
Alleen dekken met een goedgekeurde dekhengst en een merrie die papieren heeft.
Anders niet aan beginnen.

Iets groter dan de merrie kan prima, al vind ik een A hengst op een merrie van 90 cm. wel een beetje twijfelachtig.
Ik zou me bovendien zowiezo eerst meer in alles verdiepen alvorens je je pony laat dekken, je geeft zelf aan dat je er totaal geen idee van hebt hoe alles gaat....

ik wil me er ook eerst in verdiepen voordat ik er gaan beginnen of niet

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 14:48

Rianneke schreef:
Persoonlijk zou ik het niet doen. Fokken voor een enkeltje spanje/italie is nou niet echt iets waarvoor je zoveel moeite en liefde in stopt :o
Anders is het idd als je het veulen zelf wil houden. Dan zou het wel een leuke optie zijn :)

daarom denk ik ook dat ik er beter een a pony op kan zetten voor een groter veulen, die zijn dan ook gewilder[denk ik] of heb ik dat mis? want inderdaad een enkeltje frikandellen wil ik ook niet dan begin ik er niet aan.

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 14:50

[***] schreef:
Ik stem nee
Je kan heel goedkoop een leuke gezonde pony kopen.

ik heb op marktplaats gekeken ,ik vindt alle kleine ponys nog wel duur

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:56

Kreef schreef:
daarom denk ik ook dat ik er beter een a pony op kan zetten voor een groter veulen, die zijn dan ook gewilder[denk ik] of heb ik dat mis? want inderdaad een enkeltje frikandellen wil ik ook niet dan begin ik er niet aan.

Blijft lastig vind ik hoor :o

Kreef schreef:
ik heb op marktplaats gekeken ,ik vindt alle kleine ponys nog wel duur

Nu is het nog wel een aardige tijd, maar ik weet zeker dat ze in de zomer weer erg goedkoop zijn. Anders eens naar een paardenmarkt voor een veulentje?

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:57

Vraag je eerst eens af waarvoor je wilt fokken.
Zoals eerder aangegeven, is de markt aardig verzadigd met het aanbod van shetjes.
Vervolgens zou ik me goed verdiepen in alles erom heen, maar ook de risico`s die het meebrengt voor je merrie.
Alleen voor de leukigheid zou ik het zeker niet doen.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:02

Als je de pony houdt

ja maar dan wel een goedgekeurde hengst..

hou je hem niet nee

Markplaats is al overvol...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:56

Kreef schreef:
Rianneke schreef:

Heeft de merrie nou wel of geen papieren dan?
grotere veulens zijn íets gewilder, maar daar zijn er tegenwoordig ook al zat van, daarbij, zet een A hengst op een 90 cm. merrie, dan komt er echt geen A tje uit, of hij moet een groeispurt krijgen, maar vaak past veulen zich aan aan de baarmoeder van mams, anders dan zal 't niet echt lukken ;)

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 17:17

antw. op joycie
ze heeft geen papieren.
als ik er een grotere hengst op zet ,krijg ik dan geen veulen die later een hogere stokmaat heeft?
ik dacht namelijk van wel.maar kan het wel fout hebben.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:20

ik ga mee met de voorgaande reacties. als je wilt dekken, kies dan voor een goedgekeurde hengst.

wat is je doel met het veulen? houden of verkopen? bij welk stamboek wil je?
Is ze maiden? dan zou ik sowieso niet voor een grotere, of bredere hengst kiezen
en de leeftijd van je merrie is ook zeker niet onbelangrijk

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 17:24

xElienx schreef:
ik ga mee met de voorgaande reacties. als je wilt dekken, kies dan voor een goedgekeurde hengst.

wat is je doel met het veulen? houden of verkopen? bij welk stamboek wil je?
Is ze maiden? dan zou ik sowieso niet voor een grotere, of bredere hengst kiezen
en de leeftijd van je merrie is ook zeker niet onbelangrijk

wat is maiden?
De shet is nu bijna 3, het doel van het veulen ?, verkopen denk ik, of ik kan het straks niet missen en houd het zelf.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:26

maiden is dat ze nog nooit een veulen heeft gehad.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:26

Kreef schreef:
als ik er een grotere hengst op zet ,krijg ik dan geen veulen die later een hogere stokmaat heeft?
ik dacht namelijk van wel.maar kan het wel fout hebben.

De merrie beslist hoor ik vaak... Als je er een grotere hengst op zet wil dat niet betekenen dat het veulen automatisch groter word dan de moeder!
Plus net zoals xelienx zegt zou ik voor een maiden merrie geen echt zwaardere/grotere hengst gebruiken vanwege het grotere risico...

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:31

daarnaast zou ik dan ook nog kijken hoe de hengst fokt. een luxe hengst kan best zwaar fokken.

houd er wel rekening mee dat de shettenmarkt behoorlijk verzadigd is en de kans groot is dat je het veulen aan de straatstenen niet kwijt raakt, of dat het in de handel terecht komt. helemaal als het dier ook nog papierloos is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:36

Ga zeker dus ook met Elien mee; wij fokken serieus doch hobbymatig NSPS shetten, hebben dus vol papier, we kiezen altijd 1 v/d beste dekhengsten die goed bij onze merrie past, er kwamen ook erg leuke veulens uit met mooi papier, super beweging en er zat zelfs dé ideale kinderpony bij, 2,5 jarige merrie.
Nou, dat heeft wel 3/4 jaar geduurd eer we die 2,5 jarige merrie kwijt waren, uiteindelijk mochten we in onze handjes klappen dat we er nog 350 euro voor mochten vangen, terwijl onze vraagprijs eigenlijk 100 euro hoger lag.

Zou er dus wel echt goed over na denken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:40

JoyCiej007 schreef:
Nou, dat heeft wel 3/4 jaar geduurd eer we die 2,5 jarige merrie kwijt waren, uiteindelijk mochten we in onze handjes klappen dat we er nog 350 euro voor mochten vangen, terwijl onze vraagprijs eigenlijk 100 euro hoger lag.

Met een dekgeld van 150-200 euro? en dan de jaren opfok etc etc dan is het idd een tegenvaller! Vooral bij shetten is het moeilijk om je fokproduct goed te verkopen zodat je uit de kosten bent (dus dekgeld en opfok)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:51

Ik zal het niet doen.
Je merrie heeft geen papieren en je wilt het veulen verkopen.
Ook een A hengst erop zetten... Ja ik weet niet, maar dat betekend niet dat je een A veulen krijgt.
Ik heb een beetje het gevoel dat je hier niet zo goed over nagedacht hebt, hartstikke leuk een veulentje, nog leuker als je er geld voor kunt vangen (om het maar even cru te zeggen) maar er komt veel meer bij kijken! ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:51

Juist, goed gezien Rianneke. Daarom moet je ook echt geen winst verwachten, winst uit een zelfgefokte shet halen is erg moeilijk, of je moet je ze echt nog jaren aanhouden en beleerd voor de wagen en ohz. afleveren met allemaal mooie premies en ook nog goede kinderpony, dan kun je er evt. nog wat meer voor vragen, maar of je dat er ook voor kan krijgen, tsja dat is nog maar de vraag.

Opfok hadden we gewoon zelf; we hebben 6 jaar in totaal achtereen gefokt dus er liepen wel meer jonge pony's.
Dekgeld ligt inderdaad zo tussen dat bedrag, kan ook nog iets hoger hoor, meen dat we ook wel eens 250 of 300 hebben betaald. Tel daar alle kosten bij op om zo'n beestje tot 2 a 3 jaar zelf aan te houden, voeren en op te voeden, evt. zelfs beleren, tsja dan maak je eerder verlies dan winst.

Heb tijdens de verkoop ook veel reacties gehad hoor, ook vanuit bokt heel veel. Maarja dan zijn ze geinteresseerd en willen ze er max. 150/200 euro aan uitgeven, want ja 'op de markt koop ik er 1 voor 50 tot 100 euro'.
Tsja........... moet je dan vooral doen, dan weet je me god niet wat je in huis haalt...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:55

en is het risico het je wel waard..... laten dekken heeft altijd een risico, ook voor de merrie zelf.
Wat mij betreft zitten er soms meer nadelen dan voordelen aan; vaak ben je je merrie toch wel een paar weken tot 2 maanden kwijt om te laten dekken (vaak via natuurlijke weg), de kosten natuurlijk tegenover de lage opbrengst, en ja er is altijd kans dat er iets gruwelijk misgaat tijdens de dracht en/of bevalling en dat je veulen én merrie kwijtraakt.
Wil je niet bang maken, maar het kan wel gebeuren. Dus verdiep je je er vooral eerst wat meer in en ga keuzes maken, want er komt idd veel meer bij kijken.