Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) cornelie schreef:Opfok is niet echt mijn ding. Vaak staan ze met gelijke leeftijd en geslacht bij elkaar en is het gewoon veel spelen maar weinig opvoeding. Mijn voorkeur gaat uit naar een gemengde groep van leeftijd en geslacht. Nu ook bij mij op stal, de jongste is een merrieveulen en de oudste een ruin van 21. Het jonge ding leert nu veel meer over respect/nieuwe dingen e.d. dan als ze alleen maar met leeftijdgenootjes had gestaan.

. 
)
maar vind de risico's van het pispaaltje of de dominantste niet fijn. Met beide kún je meer last krijgen van gedragsproblemen denk ik. cornelie schreef:Opfok is niet echt mijn ding. Vaak staan ze met gelijke leeftijd en geslacht bij elkaar en is het gewoon veel spelen maar weinig opvoeding. Mijn voorkeur gaat uit naar een gemengde groep van leeftijd en geslacht. Nu ook bij mij op stal, de jongste is een merrieveulen en de oudste een ruin van 21. Het jonge ding leert nu veel meer over respect/nieuwe dingen e.d. dan als ze alleen maar met leeftijdgenootjes had gestaan.
.
Sann_e schreef:Wij bieden dit jaar voor het eerst opfok aan.
Speciaal voor AQHA, APHA en ApHA.
Waarom alleen deze rassen? Omdat ze vrij klein zijn en een tamelijk rustig karakter hebben.
Dit botst nogal eens met bijv. een kwpner of een tuiger of dergelijk.
We hebben 1 hele grote veulen wei, hier staan alle paardjes van 2009 met alle geslachten door elkaar.
Het is nu een groepje van 10 veulens.
Ze krijgen onbeperkt hooi of kuil en mais.
Ze hebben een schuilstal waar ze kunnen schuilen.
Ze staan 24u per dag buiten.
Dit gaat echt super, alleen deze winter he dus een aantal veulens hebben vanwege de extreme kou lekker een dekentje op.
Als de DA komt of ze moeten een wormkuur of bekapt kunnen we ze gewoon pakken.
Ze lopen allemaal zonder halster om.
Daarbij hebben wij ook nog 2 weides voor de jaarlingen.
1 voor de merrie's en 1 voor de hengstjes/ruinen.
Dit om eventuele zwangerschappen en wonden door dekken te voorkomen.
We hebben van onze klanten veel positiefs gehoord hierover en ook wij zijn erg tevreden.
Ze voeden elkaar erg op en hebben altijd iemand om mee te spelen.
Zelf heb ik mijn vorige paardje in een opfok gedaan waarbij ze ook oudere kwpners bij in hebben gedaan.
Hierdoor zijn de veulentjes gaan rennen en allemaal door het draad heen gejaagd.
Daarom komen erbij ons echt geen oudere paarden in.
Wel hebben wij een mini hengstje die erg goed is met zeer dominante hengstjes.
Iedereen die eens wil zien hoe zo'n opfok werkt mag altijd langs komen natuurlijk.
bnb schreef:Mijn veulens staan ook in een gemengde groep met drachtige merries, dat zijn nl de allerbeste opvoeders!!