de opfok goed of slecht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Melanietje_

de opfok goed of slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 08:53

hoi,

wat vinden jullie van de opfok?

ik heb zelf 2 slechte ervaringen en 1 goede gehoord van mensen die ik goed ken
zelf zou ik het niet zeker weten om een veulen daar naar toe te brengen

zouden jullie je paard/veulen/jaarling naar de opfok brengen waarom wel/niet

groetjes

Kaspar

Re: de opfok goed of slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:31

Of ik een veulen naar een opfok zou brengen hangt helemaal van mijn eigen situatie af.

Als ik thuis voldoende land en een veulenvriendje zou hebben en ze kunnen het hele jaar rond buiten dan zou ik mijn veulen lekker thuis houden.

Zou het veulen echter alleen komen te staan of veelvuldig in een box, dan zou ik hem in de opfok doen. Het is onwijs belangrijk voor een veulen om sociale contacten te hebben met soortgenoten. Ze voeden elkaar op en leren rangorde.

Er zijn ook heel veel goede opfoks, ik weet er zelf ook een paar die ik echt slecht vind. Maar ik weet ook hele goede te vinden waar ik met een gerust hart mijn veulen heen zou durven brengen

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:36

Het ligt helemaal aan de plek, maar als je maar 1 veulen/jaarling hebt dan zou ik het zeker doen. Jonge paarden moeten samen opgroeien.
Wij hebben één jaarlinghengst, de rest wordt gesneden of is merrie, en wij brengen hem binnenkort hiernaar toe, ook omdat we daar alleen maar goede berichten over gehoord hebben:
http://www.fillycamp.de/index2.php?cont ... lycamp.php

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:03

Opfok is niet echt mijn ding. Vaak staan ze met gelijke leeftijd en geslacht bij elkaar en is het gewoon veel spelen maar weinig opvoeding. Mijn voorkeur gaat uit naar een gemengde groep van leeftijd en geslacht. Nu ook bij mij op stal, de jongste is een merrieveulen en de oudste een ruin van 21. Het jonge ding leert nu veel meer over respect/nieuwe dingen e.d. dan als ze alleen maar met leeftijdgenootjes had gestaan.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:48

Ik ben geen fan van grootschalige opfok, maar dat is gebaseerd op de slechte verhalen die ik heb gehoord. Dat zijn er iets te veel geweest. Die van mij wordt volgende maand 2 jaar en heeft tot afgelopen maandag met 1 vriendinnetje 24 uur per dag samen gestaan in een mega box en natuurlijk zo veel mogelijk buiten. Hierdoor was er veel controle en was het voor mij makkelijk om haar een paar keer in de week in de hand te hebben. Nu staat ze even alleen maar over een paar weken als het weide seizoen begint gaat ze bij de volwassen merrie’s in de groep. (niet ideaal maar haar vriendinnetje ging eerder weg dan gepland) Vreemd genoeg is ze nu nog vrolijker, terwijl het al een zeer vrolijke tante was en is ze bizar gaan glanzen in de afgelopen dagen…dus schijnbaar vind ze het zelf even niet erg…..

Haar vriendinnetje daar in tegen had ik misschien wel overwogen om die in een grote kudde te doen. Die was juist te veel in handen geweest dus die had een opvoeding door een kudde goed kunnen gebruiken.
Mijne was juist erg weinig in handen geweest en was behoorlijk lastig in de omgang (lees: mensen met gekneusde ribben enz enz) maar is nu een erg fijn paard geworden die door (bijna) iedereen te hanteren is. Dat laatste stukje mogen de merrie’s in de groep doen. Maar als ik die in een grote opfok had gegooid zonder dagelijkse/wekelijkse omgang met mensen dan wil ik echt niet weten wat voor paard ik daarvoor had teruggekregen…. Dan had ik wel bodyprotector aan mogen doen als ik haar uit de wei zou halen.
Als ik niet had blijven staan op de stal waar ze geboren was en als daar niet een leeftijdsgenootje voor handen was geweest had ik haar naar een kleinschalige opfok gedaan, niet meer dan 10 leeftijdsgenootjes per groep. Met veel controle en waar ze regelmatig in de hand komen. En dan had ik haar ook deze zomer dat ze 2 wordt haar naar huis gehaald om haar in een groep met verschillende leeftijden te doen.
(overigens niet om dit jaar al met haar te beginnen met werken, dat doe ik pas na de zomer volgend jaar ;-) )

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:56

ik ben absoluut voor! al onze paarden zijn er geweest. mijn ervaring/mening is dat je anders van die egoisten krijgt,die geen manieren hebben geleerd van andere paarden. we hebben er daarvan een paar op stal en das echt drama,totaal geen respect.waar je wel goed op moet letten is waar je hem/haar brengt. sommigen met stuk land flikkeren letterlijk alles bij elkaar om wat geld te verdienen, maar das dus niks. als je een betrwouwbaar adres zoekt moet je ff pb sturen. het gaat om een qh/paint neem ik aan?

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:05

cornelie schreef:
Opfok is niet echt mijn ding. Vaak staan ze met gelijke leeftijd en geslacht bij elkaar en is het gewoon veel spelen maar weinig opvoeding. Mijn voorkeur gaat uit naar een gemengde groep van leeftijd en geslacht. Nu ook bij mij op stal, de jongste is een merrieveulen en de oudste een ruin van 21. Het jonge ding leert nu veel meer over respect/nieuwe dingen e.d. dan als ze alleen maar met leeftijdgenootjes had gestaan.

hier ben ik het helemaal mee eens, al zijn er wel opfok adressen die het zo doen maar die zijn moeilijk te vinden.
ik heb slechte ervaring met opfok, maar uieindelijk is mijn veulen bij een groep hengsten gekomen van 1 to 3 jaar en daarna een gemengde kudde in en dat ging prima. Hij werd op zijn plek gezet daar waar nodig en hij kon ook spelen.

ik wil straks ook fokken en het op deze manier doen met de veulens. Gewoon in de kudde dus met verschillende leeftijden

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:07

heb er slechte ervaringen mee. mijn veulen kwam meer dood dan levend uit de opfok
Gelukkig is het goed gekomen met veel zorg en liefde.
Mijn veulens (nu inmiddels 1 en 2 jaar) staat gewoon op een klein prive stal samen in een grote box s nachts en overdag buiten met de andere paarden en dit gaat super

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:15

Het is moeilijk om een goede opfok te vinden. Ik zal in ieder geval nooit meer een veulen naar de opfok brengen...

Ik heb mijn veulen uit de opfok gehaald na slechte ervaringen en zij staat nu in een gemengde groep van verschillende leeftijd en geslacht. Dit gaat echt super! Ze komt meer buiten dan in de opfok en ze wordt prima opgevoed door de paarden en een beetje door mij ;-)

Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat ze niet 24 uur op de box staat maar voldoende beweging krijgt en ook kan opgroeien met soortgenoten.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:59

ik vind het helemaal niks , ze staan in hele grote groepen en je raakt het hele overzicht kwijt , als een dier gewond is blijft het dier daar meestal maar wat mee rondlopen .

De zwakkere dieren worden het pispaaltje , en in zo'n grote groep dus nog eens extra het pispaaltje.

Verder is de kans groot dat je je veulen wat gehavent terug krijgt :n

Tuurlijk zijn er hele fijne opfok adressen waar alles keurig is en alles keurig in de gaten wordt gehouden , maar als ik aan opfok denk denk ik aan een groep van 30 paarden die een weiland in gejaagd worden en over een paar maanden zien we jullie wel weer.

Mijn 'veulen' staat al vanaf haar geboorte 1,5 jaar geleden in een groepje van haar moeder , 1 andere merrie en 1 ruin en zo heb je een mooie 'kudde' met verschillende leeftijden en verschillende karakters waar het dier mee in aanraking komt.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:27

Ik heb mijn jaarling en bijna jaarling gewoon bij mijn merrie op de pension stal staan. Ze lopen daar bij 4 volwassen ruinen die ze opvoeden en ze hebben elkaar en te spelen en te donder jagen. Ze komen in de winter in de avond op stal omdat er dan weinig te eten is, dus kunnen ze dan lekker bij eten en in de zomer lekker dag en nacht buiten. Ik kan nu gewoon met ze bezig zijn wanneer ik dat wil. Ze kennen de basis en zijn vinden al die aandacht elke dag heerlijk :j.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:52

Er zijn al eerder topics geweest over het wel of niet plaatsen van een veulen in de opfok. Gebruik de zoekfunctie eens? Hier alvast twee topics voor je.

[VSW] Opfok of pension??

[VSW] Veulen opfok voor en nadelen?

Ik heb het geluk gehad dat de stal waar ik sta ook opfok biedt. Dus ik heb mijn eigen veulens op mijn eigen stal kunnen houden, en ieder moment dat ik er heen wilde, kon ik er ook heen. Maar ik heb ook verhalen gehoord van adressen waar de paarden niet goed werden gecontroleerd en niet goed werden verzorgd, of zelfs uiteindelijk door de eigenaar ziek er vandaan werden gehaald.

Dus ik ga met degenen mee die zeggen dat het vinden van een goede opfok heel moeilijk is. En ik begrijp voor een groot deel ook dat er mensen zijn die na een slechte ervaring met een opfokadres, helemaal geen veulen meer in de opfok willen hebben.

* edit: links toegevoegd

CZpaint_av

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:54

Ik ben voor opfok. Vandaag komt mijn laatste paardje (nu 4 jaar oud) uit de opfok terug na 3,5 jaar. Ik heb ze altijd naar Midden Frankrijk gebracht. Op het adres waar ik ze heb gehad staan ze in kleine groepen (ong. 8) van diverse leeftijden (groep merries aan de ene kant van het bedrijf en de ruinen/hengsten aan de andere kant van het bedrijf), van jaarling tot zo oud als je ze zelf wilt laten staan (de eerste paar maanden als veulen staan ze alleen met veulens bij elkaar, merries en hengstjes door elkaar, vanaf maart in het jaar dat ze 1 worden gaan ze in de kudde met eigen geslacht). Ze groeien vanzelf binnen de groep en krijgen de eerste 2 jaar opvoeding van de oudere paarden in de groep.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:59

Ik heb geen ervaring met de opfok.
Ik heb met mijn veulen gekozen om een 4 jarige ruin erbij te kopen, zodat hij een maatje had en thuis kon staan. (had alleen merries, krijg je en hengstveulen :+ )
Ben nog steeds blij met die beslissing.
De ruin was een goed voorbeeld - werd zo goed niet geschopt, maar wel gedreigd en ze konden samen heerlijk spelen. Ook hadden ze een schuilhok waar ze best vaak in stonden en dat mis ik vaak bij een opfok.

Opfok had misschien wat goedkoper geweest :o maar vind de risico's van het pispaaltje of de dominantste niet fijn. Met beide kún je meer last krijgen van gedragsproblemen denk ik.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:06

Mijn pony heeft vroeger ook in de opfok gestaan met leeftijdgenootjes maar hij is totaal NIET sociaal naar andere paarden. Hij slaat alles wat los en vast zit en vliegt elk paard aan hoe dominant of lief ze ook zijn.
Dus het zegt helemaal niks.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:08

Wij bieden dit jaar voor het eerst opfok aan.
Speciaal voor AQHA, APHA en ApHA.
Waarom alleen deze rassen? Omdat ze vrij klein zijn en een tamelijk rustig karakter hebben.
Dit botst nogal eens met bijv. een kwpner of een tuiger of dergelijk.
We hebben 1 hele grote veulen wei, hier staan alle paardjes van 2009 met alle geslachten door elkaar.
Het is nu een groepje van 10 veulens.
Ze krijgen onbeperkt hooi of kuil en mais.
Ze hebben een schuilstal waar ze kunnen schuilen.
Ze staan 24u per dag buiten.
Dit gaat echt super, alleen deze winter he dus een aantal veulens hebben vanwege de extreme kou lekker een dekentje op.
Als de DA komt of ze moeten een wormkuur of bekapt kunnen we ze gewoon pakken.
Ze lopen allemaal zonder halster om.
Daarbij hebben wij ook nog 2 weides voor de jaarlingen.
1 voor de merrie's en 1 voor de hengstjes/ruinen.
Dit om eventuele zwangerschappen en wonden door dekken te voorkomen.
We hebben van onze klanten veel positiefs gehoord hierover en ook wij zijn erg tevreden.
Ze voeden elkaar erg op en hebben altijd iemand om mee te spelen.
Zelf heb ik mijn vorige paardje in een opfok gedaan waarbij ze ook oudere kwpners bij in hebben gedaan.
Hierdoor zijn de veulentjes gaan rennen en allemaal door het draad heen gejaagd.
Daarom komen erbij ons echt geen oudere paarden in.
Wel hebben wij een mini hengstje die erg goed is met zeer dominante hengstjes.
Iedereen die eens wil zien hoe zo'n opfok werkt mag altijd langs komen natuurlijk.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:35

Wij hebben een 20 paarden{geen quarters} in de opfok staan, ze staan wel in kleine groepjes, max. 5 en het bevalt ons al jaren prima!!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:33

cornelie schreef:

Precies hoe ik er ook over denk en heb ervaren :j .
Goede opfokadressen zijn zeer schaars.

IndianVegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:56

bij ons op stal staan de merries en ruinen tussen elkaar en daar komen de jaarlingen enzo ook bij alleen de hengsten staan appart.. die staan bij elkaar en dat zijn nu alleen jaarlingen en 2 2 jaarige.. de merries staan gewoon in de koppel ik heb er wel goede ervaringen mee ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:25

Jeetje ik heb toch wel veel geluk met mijn opfok adres, een gemengde kudde, zowel in leeftijd als in geslacht. Ze worden elke dag uit hun giga stal naar de wei/paddock gebracht. Worden tijdens het eten vastgezet zodat ieder zijn eigen eten opeet, ik kan altijd langs komen om hem een borstelbeurt te geven en ook nog kundige mensen die alles goed in het oog houden....

Ik ben heel tevreden in elk geval..

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:10

Sann_e schreef:
Wij bieden dit jaar voor het eerst opfok aan.
Speciaal voor AQHA, APHA en ApHA.
Waarom alleen deze rassen? Omdat ze vrij klein zijn en een tamelijk rustig karakter hebben.
Dit botst nogal eens met bijv. een kwpner of een tuiger of dergelijk.
We hebben 1 hele grote veulen wei, hier staan alle paardjes van 2009 met alle geslachten door elkaar.
Het is nu een groepje van 10 veulens.
Ze krijgen onbeperkt hooi of kuil en mais.
Ze hebben een schuilstal waar ze kunnen schuilen.
Ze staan 24u per dag buiten.
Dit gaat echt super, alleen deze winter he dus een aantal veulens hebben vanwege de extreme kou lekker een dekentje op.
Als de DA komt of ze moeten een wormkuur of bekapt kunnen we ze gewoon pakken.
Ze lopen allemaal zonder halster om.
Daarbij hebben wij ook nog 2 weides voor de jaarlingen.
1 voor de merrie's en 1 voor de hengstjes/ruinen.
Dit om eventuele zwangerschappen en wonden door dekken te voorkomen.
We hebben van onze klanten veel positiefs gehoord hierover en ook wij zijn erg tevreden.
Ze voeden elkaar erg op en hebben altijd iemand om mee te spelen.
Zelf heb ik mijn vorige paardje in een opfok gedaan waarbij ze ook oudere kwpners bij in hebben gedaan.
Hierdoor zijn de veulentjes gaan rennen en allemaal door het draad heen gejaagd.
Daarom komen erbij ons echt geen oudere paarden in.
Wel hebben wij een mini hengstje die erg goed is met zeer dominante hengstjes.
Iedereen die eens wil zien hoe zo'n opfok werkt mag altijd langs komen natuurlijk.

Zow das mooi ff een reclame! :D

Ik ben ook niet voor opfok met alleen leeftijdgenoten.
Ze kunnen hier idd niks van leren.
Mijn veulens staan ook in een gemengde groep met drachtige merries, dat zijn nl de allerbeste opvoeders!!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:21

bnb schreef:
Mijn veulens staan ook in een gemengde groep met drachtige merries, dat zijn nl de allerbeste opvoeders!!

Jouw veulens? Bedoel je die van vorig jaar?

Ik heb altijd geleerd om geen jaarlingen of 2-jarigen bij drachtige merries te plaatsen vanwege het risico op kinderziekten die over kunnen slaan naar het ongeboren veulen.
Net als het risico dat zwangere vrouwen lopen als ze in aanraking komen met zieke kinderen, rode hond ofzo ?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:22

Ik zou "mijn" veulen/jaarling/twenter, zou ik wel naar opfok brengen.

Omdat het in mijn ogen gezond voor de opvoeding van het dier is. Maar iedere opfok is anders he, daar moet je ook rekening mee houden.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:23

Ik heb een aantal hengstjes in opfok gehad.. van veulen tot 3 jarige.
Ik probeerde het zo goed mogelijk te doen door ze buiten te houden met goed inloopstal, ruwvoer, brok enz.. Bij de veulens liep mijn pny, die was de baas. Ze waren goed in de hand, ik was er veel mee bezig en zette apart als de een meer brok nodig had.
Ik regelde ontworming, de smid enz, deed alles in overleg, maaktje foto's, mailde en eigenaren kwamen geregeld wat borstelen of wandelen.
Ik vind niet dat je opfok met opfok kunt vergelijken. (en bedrijfsmatig of particulier) 8-)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:36

Ik zou er niet zo snel voor kiezen. Ik heb het grote geluk dat ik op een stal sta waar elk jaar een aantal veulens worden geboren die aanvankelijk samen met de merries ingeschaard worden. Als de veulens gespeend worden komen ze in een gemengde groep (merries en ruinen van alle leeftijden maar waar wel gekeken wordt naar de meest ideale sociale groep). Zo komen dus paarden van uiteenlopende leeftijden bij elkaar, zodat het veulen/jaarling wel opgevoed wordt. In de opfok staan ze veelal met leeftijdsgenoten bij elkaar. Ik heb er geen ervaring mee maar ik vraag me wel af wie die jonge dieren dan opvoedt?