1e veulen waar op letten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pepper3

1e veulen waar op letten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 12:24

Hallo naar heel wat gesurft en gelezen te hebben op het internet wilde ik toch ook even op bokt raad vragen.
Onze merrie is drachtig van onze eigen hengst.
De merrie is gedekt half april toen de hengst en de merrie samen nog bij de fokker stonden.
De merrie is daarna gelijk naar ons toegekomen maar de hengst is daar nog een tijd gebleven (bij de fokker).
Blijkbaar is ze bij de eerste dekking niet bevrucht geweest en moet ze naar het aankomen van de hengst die er overigens gewoon bij heeft gelopen nog een keer in de wei gedekt zijn.
Dit weten we omdat we in november nog een scan hebben laten maken omdat we niet zeker wisten of dat ze nu drachtig was ofniet.
Ze was wel drachtig maar het veulen was nog wel vrij klein.
Dus nu moeten we afwachten wanneer het veulen komt.
Maar omdat het onze eerste keer is wil ik heel goed voorbereid zijn.
Dus waar moet ik aan denken?
Waar moet ik op gaan letten ?

Kortom zijn een heleboel tips welkom zodat ik even alles op een rijtje kan zetten en even alles kan checken en ik dus goed voorbereid ben als het veulentje te wereld komt.
Oja het is haar eerste dracht.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:55

Pepper3

Re: 1e veulen waar op letten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 14:01

dankje gem ik zal is even gaan neuzen in het topic en mijn vragen stellen.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:09

Spannend hé een eerste veulentje! Bij mij is ook de eerste op komst :j
Ik kijk idd veel naar filmpjes van bevallingen op youtube en kijk mee naar de merries die moeten bevallen via mare stare (was hierboven all genoemd)
En verder heel veel lezen, vooral ook over alles wat fout kan gaan. Wanneer je wel en niet in moet grijpen en wat te doen..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:45

Jammer genoeg vergeten veel mensen pagina 1 te lezen van het DBT. Staat heel veel nuttige informatie!

Pepper3

Re: 1e veulen waar op letten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 14:48

ik heb het gelezen inmiddels staat inderdaad veel info op maar ook veel dingen zijn nog onbeantwoord

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:26

Een kraamstal-wiki over bevallingen en alles wat er bij komt kijken is in de maak ;) . Verder staat er in de bokt wiki ook info.