juiste hals houding fries .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jeltsje24

juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 23:37

Ik rij zelf ook een fries ze is bijna 5 jaar

maar wat ik moeilijk vind is de hals hoogte ik voel wel dat ze over de rug gaat als ik ontspannen rij naar beneden en licht rond
maar soms zie ik ook friezen die helemaal krullen ..
ik ben net gestart Bdressuur als ik een wedst start dan neem ik haar wel wat strakker dus dan is ze wel wat ronder want ze is 5 en wel erg kijkerig en niet nog niet
constant .
ja een beetje lastig uitleggen allemaal

dus wie heeft er een foto of filmpje met een link van een fries met juiste hals hoogste instelling.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:50

Heb je een foto van jou met je paard?
Dat is misschien wel handig.

Ik heb geen Fries, maar vind het wel eens jammer dat sommigen kort en hoog
in de hals gereden worden en inderdaad dan de rug wegdrukken.
Uiteraard neigt allicht het paard hier zelf naar, maar wat meer lengte vind ik dan mooier,
kan zijn dat dat persoonlijk is.
Maar zeker in de B denk ik dat dat passender is, ook qua opleidingsniveau van het paard.

Sharon89

Re: juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:19

Ik begrijp precies wat je bedoeld!
Ik rij ook een fries, die juist wanneer ik een ophouding maak door probeert te drammen van voren waardoor ze inderdaad ook kort in de hals word en zichzelf op gaat krullen!
Ik kan haar de laatste tijd steeds beter lang en laag rijden, maar we hebben ook vaak momenten dat ze zich op krult.

Zoals deze foto; ik geef een ruk, omdat ze voor de zoveelste keer niet naar mijn ophoudingen luisterd, en dan gebeurd er dit:
Afbeelding
(ik wil liever geen commentaar over deze foto, want ik weet wat ik doe, en hoe ik haar moet en kan rijden)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:04

het probleem als je het zo mag noemen is met friesen, dat de hals op het lichaam is geplaatst en niet zoals bij veel andere paarden voor het lichaam, dus de hals laten vallen waardoor ze hun schouder openen, en los laten in de schouder partij waardoor het voorbeen meer vrijheid krijgt is niet geheel vanzelfsprekend, echter is dit wel goed mogelijk, het paard moet geleerd worden dat het lopen me een laag gedragen hals en open schouder fijner en pretiger is voor hem/haar en dus ook voor de ruiter.
het paard moet leren in deze zijn eigen hoofd te dragen en dus de rug spieren te lossen en de bekken te kantelen waardoor het horizontale balans in everwicht komt.
dit kan alleen correct geleerd worden als de hand van de ruiter snel en onafhankelijk en gevoelig genoeg is om dit aan te voelen, sleutelwoord in deze is correcte teugelvoering, het paard leren om met de minste weerstand van de hand te laten lossen en het dier nederig voorwaards neerwaards te laten lopen.
de hals moet op lengte zijn en op schoft hoogte gedragen worden, en op de atlas en kaakstuk na laten geven, het is een barok ras wat zeer geschikt is voor de klassieke benadering van rijden, en gymnastiseren van het paard, zoek geschikte begeleiding, die er van uitgaan dat teugelgewicht genoeg is om het paard nagevelijk te rijden en te houden.

mol

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:11

Zoals post hierboven, het moet geleerd worden. Dat is even werken, maar kan wel. Veel soepelheidoefeningen zoals stelling, schouderbinnenwaarts etc. helpen. als ook het loslaten in de hand. Blijft ie mooi laag, dan ontspannen, komt ie verder omhoog, sluit je je buitenhand even (door)
Per paard is het ook wisselend, de een heeft zijn hals er veel meer op geplaatst dan de ander.
Ik zal eens kijken of ik een foto hier op kan zetten.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:25

De foto is vaag, maar ik heb wel het idee dat de houding (aan de voorkant) redelijk juist is. Ik heb nog wel af en toe 'te diep' op m'n protocol. Probleem is vaak dat ze bij het leren van deze houding snel op de voorkant gaan hangen, dit kan je dan oplossen door wanneer hij dat doet wat been je geven zodat hij weer wat omhoog komt. Zodra hij de goede houding te pakken heeft consequent goed belonen met je stem zodat ie weet dat dit goed is.
Afbeelding

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 12:59

okee wel duidelijk allemaal ligt dus niet alleen aan mij datik daar wat onzeker over ben !

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:06

Nee zeker niet! :)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:23

Welnee, ik twijfel ook elke keer weer. Gelukkig heb ik geen oppropper, maar het blijft gewoon lastig!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:56

hihi leuk, ik heb er een die loopt het liefs als een kwpner de ander als een GP dus met heel veel oprichting en de ander helemaal laag diep en mega rond, en dat zonder druk en alleen actief naar voren rijden. en dan komt de kunst om ze lang laag te krijgen, veel oefeenn veel filmpjes en fotos of spiegels

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:04

Er is niet een bepaalde houding waarin je je Fries moet rijden. Belangrijk is te beginnen met voorwaarts, opwaart, neerwaarts. Zodat je met vold. lengte en buiging wel rond kan maken. Wanneer dat lukt kun je haar gaan verlengen, verkorten, oprichten, halsstrekken etc. Maar ze moet eerst leren haar rug omhoog te brengen en te rijzen in haar schoft. Dit doe je door met voldoende activiteit het paard los te rijden in zijn lichaam en hierdoor de spieren ontspannen in aanspanning rijden, waarna het paard kan gaan leren loslaten en fijn nageven.

Oefening baart kunst.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:15

Chaos schreef:
Belangrijk is te beginnen met voorwaarts, opwaart, neerwaarts.

verklaar u nader want die ken ik namelijk niet

mol

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:23

Oja. Moet ik even zien dat ik het duidelijk uitleg. Meestal komt het via internet niet helemaal zo over als ik het bedoel. :+

Normaal gesproken wordt er gezegd rijd je paard voorwaarts/neerwaarts. Nou is dit een term die mij niet helemaal past. Als je een paard letterlijk voorwaarts/neerwaarts rijdt heb je als uiteindelijke resultaat alsnog dat je paard op de voorhand loopt.

Met voorwaarts - opwaarts - neerwaarts bedoel ik dus dat je het paard actief voorwaarts en aan je been moet rijden, recht tussen 2 benen en 2 teugels, om zo je paard opwaarts te laten rijzen in zijn rug en schoft om op deze wijze het achterbeen verder onder de massa te laten en plaatsen, en daardoor kun je dan met je benen naar je hand toe rijden en aan de voorkant je paard opvangen en hem bewegelijk maken in de nek waardoor je hem neerwaarts rijdt.

HELP. Is het zo duidelijk? :+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:32

Chaos schreef:
Oja. Moet ik even zien dat ik het duidelijk uitleg. Meestal komt het via internet niet helemaal zo over als ik het bedoel. :+

Normaal gesproken wordt er gezegd rijd je paard voorwaarts/neerwaarts. Nou is dit een term die mij niet helemaal past. Als je een paard letterlijk voorwaarts/neerwaarts rijdt heb je als uiteindelijke resultaat alsnog dat je paard op de voorhand loopt.

hier heeft u dus totaal ongelijk, waneer er nederig voorwaard neerwaards word gereden en het dier correct aan de hulpen staat en de ruiter de correcte teugelvoering hanteert loopr het dier van uit het achterbeen naarvoren, dracht het dier het gewicht op het achterbeen en is deze dus ook op elke gewenste hoogte intestellen en opte pakken, dit heeft alles te maken met het correct beleren van ruiter en paard.
wanneer dit niet het geval is is het paard te veel op de hand gereden en dus niet correct beleerd en is de opleiding niet zoals het behoord te zijn, fout van de ruiter en de geen die hem begeleid.

Citaat:
Met voorwaarts - opwaarts - neerwaarts bedoel ik dus dat je het paard actief voorwaarts en aan je been moet rijden, recht tussen 2 benen en 2 teugels, om zo je paard opwaarts te laten rijzen in zijn rug en schoft om op deze wijze het achterbeen verder onder de massa te laten en plaatsen, en daardoor kun je dan met je benen naar je hand toe rijden en aan de voorkant je paard opvangen en hem bewegelijk maken in de nek waardoor je hem neerwaarts rijdt.

het paard moet afgebogen zijn om de schoft te openen en over de rug te komen en de bekken te kantelen dit kan je een dier niet leren met geheven hoofd dit omdat hij dus niet op de bovenhals speir loopt, het opsluiten tussen 2 teugels is alleen mogelijk wanneer het dier totaal in balans is en de ruiter snel genoeg is dit te corigeren, met het been naar de hand toe rijden, is net hoe je het bekijkt het is iets wat van later zorg is het dier moet eerst ontspannen alvoords je hem met lichte kuit druk naar voren kan gaan rijden.

mol

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:35

Ben het met Mol eens.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:37

Wanneer er nederig?? voorwaarts/neerwaarts wordt gereden.
Mijn paarden zijn nou niet echt nederig met rijden, haha.

Ik leg het misschien niet helemaal duidelijk uit, dat laatste stuk heb ik inderdaad verkeerd uitgelegd. Maar het eerste stuk heb ik in jouw ogen ongelijk, maar er staat bij dat die term mij niet past. Hier in de omgeving noemen we het allemaal zo. :) Trucje van mijn instructeur, en het werkt veel beter. Ook omdat ruiters het vaak sneller doorhebben, gebruik het in mijn eigen lesgeven ook.

Waarom van latere zorg? Natuurlijk moet je uitgaan van ontspanning, maar er wordt gevraagd naar een houding.. :)
Ik zeg ook niet dat ik het altijd bij het juiste eind heb, maar dit is zeker iets dat heel fijn helpt, en ik rij mijn paarden dus absoluut niet gewoon voorwaarts/neerwaarts.

Ben nu overigens ook rijden, dus antwoorden doe ik voorlopig niet meer, misschien later op avond nog. :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:28

Ik vind het eigenlijk wel een goede uitleg van je Chaos. Jij bedoelt met opwaarts duidelijk niet opwaarts in de hoofd/halshouding, maar opwaarts in de schoft. Dan vind ik het ook eigenlijk wel een mooie manier om duidelijk te maken dat voorwaarts/neerwaarts alleen soms teveel leidt tot op de voorhand rijden. Ik heb dit vaak genoeg gezien. Natuurlijk wordt het dan niet correct uitgevoerd, maar feit is dat veel mensen denken dat ze correct voorwaarts neerwaarts rijden als het paard op de voorhand sloft met de hals naar beneden. Van opwaarts in de schoft rijden door de achterhand te activeren en het paard deze kracht te laten overbrengen over de rug naar voren toe is dan geen sprake, dus ik kan me in je uitleg heel goed vinden.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:12

het probleem met veel friezen is dat ze niet echt los van voren worden gereden. veel ruiters laten de paarden in hun houding lopen en dan knikken ze gewoon vals (die fout ben ik ook vaak begaan) ik heb liever dat een fries in het begin wat achter de loodlijn knikt zodat ie echt loslaat. daarna kan ik vanuit achter haar er wat uit rijden

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:14

Hier zie je het paard wat verzamelder en meer bij elkaar. toch knikt ze hier teveel door. maar vind dat ze achter wel bijtrekt. het is lastig om een fries voor opwaarts te houden en dan het gehele lichaam mee te nemen. ipv dat het paard in 2 delen loopt
Afbeelding

hier zie je dat ik haar er wat meer doorheen rijd zodat ze los laat
Afbeelding

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:38

In beide foto's is ze nog niet helemaal mooi over de schoft over de rug aangespannen, daarom krijg je ook problemen als je haar hoger instelt.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:11

klopt, en daarom rijd ik haar vaak liever nog wat laag en er doorheen. zodat ze wel mooi over de schoft en rug komt. maar dat is gewoon het moeilijke met friezen

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:33

Volgens mij verschillen Chaos en Moll niet zoveel van elkaar, het is meer de interpretatie, want als je even na denkt komt het wel redelijk op hetzelfde neer. Maar correct me if i'm wrong.
_Lott je hebt gelijk, geen fries is hetzelfde, dus 1 halshouding is niet te zeggen. Offtopic, je hebt een prachtige onder je kont op deze foto's zeg..

LrssRwnkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:33

Hooi,
ik lees even mee, rij zelf met een fries Z1 en L2 :)
ben met beleren begonnen met lang en laag, en wel rond maar niet opgericht. nu rijd ik beide meer opgericht. voor foto's : [RIJ-ITP] Onne @ bestgaand friezenwedstrijd ga zo even alle reacties lezen :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:03

bijde rij fotos is het dier te veel op de hand, met namen foto 1 is de stang ook erg aan wezig. de onder hals te veel aan wezig de rug weg gedrukt en de schouder geblokeerd, waar door de achterhand niet goed weg kan, ( simpel biomeganica van het paard)

foto 2 is het paard te diep achter de lood lijn hals niet op lengte en loopt op de voorhand en ook hier te veel in de hand, bijde fotos loopt het paard zoals ze noemen op het 5e been, zou je dit meer los rijden en het dier laten na geven op teugel gewicht zal deze zichzelf meer dragen van uit het acghter been waardoor de draag krag dus uiteraard op het achter been komt, het de bekken kantelt de rug bolt en mooier in de hand komt en dus in een opwaards drang naar voren komt. moet wel zeggen leuke fries om te zien.

mol

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:08

dankjewel mol

en moet zeggen je hebt helemaal gelijk! het is alleen moeilijk.. het wordt wel beter maar perfect is het nog zeker niet :)