tellende groninger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

skyeboxer

tellende groninger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 00:31

Mijn groninger ruin gaat regelmatig over in de tel gang.
Het lijkt of hij ergens tussen draf en galop ineens overstapt.
Ik vraag me af of hier meer mensen zijn met tellende groningers.
Het lijkt me leuk om de gang verder te ontwikkelen.
Heeft iemand tips hoe ik dit aan kan pakken.

UumsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 01:27

Mijn Groningers gaan niet in de telgang. Het is ook niet specifiek in het ras gefokt; vroeger moesten Groningers een goede stap, een voldoende draf, sterke benen, een goed gestel en grote voeten hebben om weg te kunnen komen in de zware klei - galop was niet eens zozeer van belang.

Een clubgenootje dat ooit met enthousiasme meldde dat haar paard wel telgang kon, kreeg een veeg uit de pan van onze instructeur: ze reed haar paard te opgekropt, waardoor hij zonder tact ging lopen en dit leek op telgang.

Ik zou je paard lekker over de benen gaan rijden en daarbij veel overgangen meenemen waarbij je er consequent aan blijft rijden: geen 'gekrabbel' in de overgangen.

Ik ben heel benieuwd naar je paard, trouwens :) Heb je informatie over hem? Mag ook per pb.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 04:36

Groninger's hebben van oudsher geen telgang... daar zijn ze niet op gefokt, althans vroeger niet. Hoe het zit met de huidige groningers weet ik niet, ze zijn weer wat teruggefokt.

Is jouw paard een klassieke Groninger? Of is het een paard met een gedeelte Gronings bloed?

Ik zou ook veel overgangen nemen.

Mijn familie, mijn over-overgrootouders stonden mede aan de wieg van het Groninger ras. Zie http://members.home.nl/jp.de.groot/index3.htm er wordt wat over verteld bij de kopjes: "Stal De Groot" en "Luitje Claessen", leuk om te weten dat Groningers lang geleden (inmiddels zijn ze vermengd met ander bloed op de Koninklijke stallen Buckingham Palace enz) de rijtuigen trokken van het Engels Koningshuis.

Citaat:
"...Jan Pieter de Groot, landbouwer, boerderij nr.1 (BB.Noordbroek) en paardefokker, geboren te Nieuw Scheemda op 7 april 1867, wonende te Noordbroeksterhamri...Een hoogtepunt was het behalen van een eerste prijs op de wereldtentoonstelling te Parijs met de van zijn vader gekochte merrie Aukeline. In een boekje van het Groninger vvv, over de provincie uitgegeven omstreeks 1955 staat op blz. 39 onder het hoofd "De liefde voor het paard zit de Groninger in het bloed" het volgende: Ge weet misschien niet, dat de Groninger warmbloedpaarden reeds in 1900 op de wereldtentoonstelling te Parijs de grondslag legden voor een internationale vermaardheid, dat zij in 1927 de kampioenschappen wonnen in Milaan en Pretoria, dat - let op - in Groningen gefokte paarden tot op de huidige dag uitverkoren zijn, om gespannen te worden voor de rijtuigen van het Engels Koningshuis..."

Jan Pieter de Groot en één van zijn Groningers:
http://members.home.nl/jp.de.groot/album_4/photos/rsz_1.jpg
en zijn merrie Lieria 4188G preferent pr. merrie
http://members.home.nl/jp.de.groot/plaatjes/Lieria.JPG

Ik heb zelf een paar gangenpaarden, rockymountainhorses, ik zet de lijn voort met een geheel ander ras. Mijn over-overgrootouders zouden Rocky's zeer zeker een prachtig ras vinden!

gr,
Gert Jan de Groot

skyeboxer

Re: tellende groninger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 10:33

Grappig, hij gaat over in de tel gang als we hard aan het draven zijn.
Met de lange teugel, dus niet opgekropt. Vooral als we met een groep langs de weg zijn doet hij het. Gaat snoei hard.
Ik had juist begrepen dat oud bloed telgangt. Dames paarden liepen ook in de telgang. Voordat het lichtrijden werd uitgevonden zou de tel gang een pre zijn. bij rijpaarden dan tuigpaarden liepen vroeger wel in draf.
Hij is groninger met papieren en alles. Het is nog eigen fok ook.
Toen hij nog een jonge slungel was ging hij in de bak ook vaak in telgang. Nu doet hij het in de bak alleen als hij hard wil en dan alleen op de lange zijde.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:29

In de Middeleeuwen en daarna hadden met name damespaarden inderdaad 'gangen'. Niet zozeer telgang vermoed ik, maar tölt (-achtig). Het is niet zó vreemd dat de Zuid-Amerikaanse en veel van de Noord-Amerikaanse rassen allemaal extra gangen hebben. Allemaal ontstaan uit Europese paarden uit de late middeleeuwen, die allemaal gangenaanleg hadden.
Dáár er niet uitgefokt, hier in Europa wel. Dat de gangen er hier in Europa uitgefokt zijn, heeft te maken met de ontwikkeling van betere wegen en de behoefte aan goede koetspaarden.

In theorie zou het dus wel kunnen. En als hij het vanuit harde draf doet, zou het echt telgang kunnen zijn (en geen telgangstap - wat ook bij gangenpaarden een taktfout is trouwens).
Maar ... weet je wel heel zeker dat het telgang is? Heel hard draven voelt soms heel anders aan, veel vlakker, bv, lichtrijden kan dan niet meer, dan gewone uitgestrekte draf. Heeft iemand vanaf de grond echt geconstateerd dat hij lateraal beweegt?

skyeboxer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 15:56

ja hij schut ook heen en weer, ik heb als kind altijd op ijslanders gereden. Hard draven uitstrekken en zo doet hij ook.
De telgang laat hij alleen op lange rechte stukken zien.
Niet altijd hoor hij valt er soms zomaar ineens in.
Eigenlijk wil ik weten hoe ik hem zelf in de telgang kan zetten.

UumsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:34

Nu ben ik wel heel nieuwsgierig naar de ouders van dit paard :D

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:23

Misschien moet je het eens laten filmen! Ik ben heel benieuwd.

skyeboxer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 20:57

Onno en Rinske v Farao
Deze zomer wordt hij 8, toen hij net onder het zadel was deed hij het heel vaak. Ik dacht toen dat het met zijn balans te maken had.
Maar hij doet het dus nog steeds, vind hij leuk denk ik.
Volgende keer zal ik kijken of ze het kunnen filmen.
Zelf weet ik jammer genoeg nog niet hoe ik hem er in krijg.

UumsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:01

skyeboxer schreef:
Onno en Rinske v Farao

Wauw, wat gaaf bloed! We denken nu zelf na over een eventuele (reageerbuis ;) )-match met Farao.
Is hij op Terschelling geboren?

skyeboxer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 21:04

Ja in het land.
Heeft hij eerst nog gezellig met alle broertjes en zusjes op de bosplaat gestaan.
Em toen kwam hij naar de wal en moest hij aan de bak.