Ultimo - veulenrapportage?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cil_

Ultimo - veulenrapportage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 23:42

Wie kan mij helpen aan de veulenrapportage over de veulens van de KWPN hengst Ultimo (V: Chin Chin). Of heeft iemand een mening over de nafok van Ultimo.
Linkjes ook welkom!

Anoniem

Re: Ultimo - veulenrapportage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:48

Afstammelingen 2005 (september; veulens)
Ultimo toonde een collectie uniforme en zeer goed ontwikkelde rijtypische veulens met uitstraling.
Het hoofd is mooi gevormd. De nek is lang. De hals is goed van lengte, vorm en voldoende bespierd. De schouder is goed van lengte en ligging. De rug is goed van lengte. De lendenen zijn arm bespierd. De croupe is goed van lengte en ligging. De broekspier zou enkele malen langer door moeten lopen. Zowel voor- als achterbeen zijn correct gesteld. Het fundament van de veulens is goed afgewerkt.
De stap is zuiver en goed van ruimte en souplesse. In draf hebben de veulens veel zelfhouding en een goed buigend achterbeen dat meer moet ondertreden. De veulens galopperen makkelijk aan en hebben veel balans.

Kort samengevat: Uniforme, zeer goed ontwikkelde rijtypische veulens met uitstraling. De lendenen zijn arm bespierd. In draf hebben de veulens veel zelfhouding en een goed buigend achterbeen dat meer moet ondertreden. De veulens galopperen makkelijk aan en hebben veel balans.

Ultimo lijkt geschikt voor merries die maat en formaat missen en die te weinig in het rechthoeksmodel staan. Ook in beweging kan de hengst positief bijdragen.

De collectie bestond uit tien door het KWPN aangewezen en vijf door de eigenaar geselecteerde veulens. De door de eigenaar geselecteerde veulens passen in het beeld van de rapportage.
De veulens werden gepresenteerd op een grasbodem.
De kwaliteit van de moeders was goed.
Getoond: 15 veulens uit 46 in 2004 gedekte merries.
De gebruikte terminologie bij benadering in cijfers:
matig 5; voldoende 6; ruim voldoende 7; goed 8

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:49

Dat kun je tegenwoordig zo zelf op zoeken via www.kwpn.nl ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:10

EHK --> F-AM

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:13

Ultimo is een Phin Phin en hij fokt erg mooie paarden!

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 22:40

Bedankt voor de reacties.

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:07

Wij verwchten volgende week ook een Ultimo veulen (uit een Amethist merrie), ben heel benieuwd wat eruit komt!

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 17:09

Ik ben ook benieuwd, heb nog geen Ultimo's gezien. Misschien lees ik nog iets van je na de geboorte??

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:30

ik zal kijken of ik foto's kan plaatsen als het zover is!

zoepahhpaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:00

We hebben een Ultimo veulen van 3 weken oud.. en wat een verrassing!

Mooi bruin..zonder wit aan de benen..smalle bles en een mooie deukje in der hoofd.

Fiolga komt uit een Burggraaf x Wolfgang x Equador.. echt een hoogbenig veulen met extra beweging..vooral ook in draf!

Veulentje is niet bang uitgevallen..best een dapper ding!

Tis dat we al besloten hadden met Eldorado te dekken..want 2e x Ultimo was zeker een optie!!

zoepahhpaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:04

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 19:59

Hoi, heb net het filmpje bekeken (bedankt daarvoor) wat een fijn veulen zeg, zou tussen de dressuurveulens niet misstaan met zo'n goede draf, galop is ook heel goed. Veulen lijkt maat te krijgen (heeft moeder ook he?). Ultimo heeft wel wat veredeld t.o.z. de merrie. Heb ook nog de vos o.h.z. gekeken wat een fijn paard zeg, actief achter, heel mooi voorbeengebruik en loopt gemakkelijk in de oprichting, eer Orame als ik me goed herinner? Rij je die in springen of dressuur?

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:24

Knap veulen! Ook een goede merrie, trouwens. Dat je 2x Burggraaf aandurft, vindt ik opvallend. Maar het is goed uitgepakt.

zoepahhpaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:49

De voshengst is een halfbroer van deze merrie.. en dat is inderdaad een Oramé..een gouden karakter en een heerlijk paard om te rijden..zo werkwillig heb ik nog nooit meegemaakt!
Beide paarden zijn zelf gefokt uit onze Wolfgang..

Sportfokker: Gezien beide afstammingen durfden we dat aan..anders niet ;-), Ultimo heeft inderdaad veredeld..het burggraaf uiterlijk heeft het veulentje niet zo..meer richting wolfgang! Qua beweging heeft Ultimo genoeg meegeven..ben bijzonder tevreden met haar!

Volle zus van deze merrie moet nog bevallen van Sorento..ben ook razend benieuwd naar dat veulentje!

Hebben jullie ook een Ultimo?

GeVo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:37

Veulens die ik van Ultimo gezien heb waren stuk voor stuk langgelijnd en mooie types! Wij krijgen volgende maand als het goed is een Ultimo uit een Calvados merrie, we zijn beniewd!

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:19

In de Strengen nr. 10 staat een artikel over Ultimo, met foto's van afstammelingen.

zoepahhpaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:17

Ja..was een interessant stuk!

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:02

Ik ken Ultimo nog van de afstammelingenkeuring van Phin phin. Daar liep ons veulen ook mee. Ultimo was als veulen al heel opvallend. Ik heb hem nog op video staan. Een super langgelijnd veulen was het, met een droomgalop en heel veel uitstraling. Zo zie je maar dat je aan een veulen echt wel kunt zien of het een apart paard wordt of niet.
Ik heb dus ook altijd al een zwak gehad voor Ultimo, omdat hij me zo bij is gebleven. Dat gold trouwens ook voor zijn vader..