Isabonny schreef:Wie heeft een andalusier en kan me vertellen over zijn/haar karaktereigenschappen.
We hebben namelijk een jonge andalusische ruin aangeboden gekregen.
Deze moet echter nog doorgereden worden.
Hoe zijn de meeste anda's met inrijden? Deze laat zich zo opzadelen en je kunt er blijkbaar zo opstappen volgens de verkoper die hem zelf pas 1 maand heeft (kennis, dus is wel eerlijke man).
Hoe zijn ze buiten? Rustig of dribbelig? Willen ze continu vooruit? Zijn ze goed terug te nemen/in de hand te houden?
Zouden ze zich snel gaan vervelen als we hem alleen maar gaan gebruiken voor buitenritten?
Zijn het geschikte paarden om een winter te laten stilstaan en er dan in het voorjaar weer zo op te stappen? Of vlieg je dan alle kanten op?
Ik weet, ieder paard is anders, maar over het algemeen genomen dus..
Beste Isabonny,
Zoals bij ieder ras, heb je ook bij de andalusiers diverse karakters. Over het algemeen zijn ze inderdaad rustig van aard. Zelfs de hengsten.
Ook wij ondervinden weinig problemen met het inrijden van deze prachtige paarden. Inderdaad vaak een kwestie van zadel erop en rustig beginnen.
Maar ook hier zijn natuurlijk uitzonderingen. Dat kan soms zelfs aan de bloedlijn liggen.
Over het algemeen zijn andalusiers best dribbelig, zoals jij omschrijft. Maar ook dit is een kwestie van discipline en aan/afleren.
Verveling is voor ieder paard een vervelend iets. Onze hengst kunnen wij makkelijk na een 1/2 jaar uit de wei halen en toch lekker rustig rijden. Terwijl we een merrie hebben die wel snel verveeld is. Dus ook hier is weinig over te zeggen.
Gelukkig zijn de meeste hengsten al al 'koel in de kop'. Dus voor een ruin zal het over het algemeen wel niet anders zijn.
Als je veel wil lezen over de andalusier, en met name die met de juiste papieren, de Pura Raza Española (PRE), dan kan ik je de website www.purarazaespanola.nl aanraden. Daar staat veel algemene info over het ras op.
Verder zou je eens kunnen kijken op het Andalusier forum, hier op bokt. Daar zijn enorm veel liefhebbers en eigenaren