discusie over bijvoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nesty

discusie over bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 09:40

Ik dacht mijn merrie bij te voeren vanaf 9 maanden dracht, nu was ik het voorbije weekend met de staleigenaar daarover aan het praten en vroeg me waarom al van 9 maand.
Ik zei voor de eiwitten enzo...
Hij zei dat hij pas een aangepaste voeding geeft de laatste maand.
De paarden staan binnen een paar weken terug op de wei en krijgen dan via het verse
gras genoeg eiwitten binnen zei hij.
Hij vond dat mijn merrie er goed uitzag, blinkt mooi, niet te dik en niet te dun, hij zei dat ik ook beter de laatste maand kon bijvoeren.
Ze is bijna 8maand ver, en ze word nog 4a5 keer in de week gereden. krijgt een gerstmengeling en sportmengeling ook elke dag 2 keer een grote hoop voordroog en 2 keer per dag een hele grote emmer vol wortelen.

Wat vinden jullie hiervan...

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:36

Ik ben wel een voorstander van het geven van merriebrok, met name omdat hier niet alleen eiwitten inzitten maar ook veel vitaminen waar je merrie behoefte aan heeft de laatste maanden. Ook verklein je de kans op ocd bij het veulen door merriebrok te voeren.
De laatste twee maanden zou ik wel merriebrok bijvoeren. En je kan aan je merrie wel zien hoeveel ze daarvan nodig heeft.
Als ze er goed uitziet geef je haar wat minder dan wanneer ze er schraal bij staat.
Wanneer het veulen er eenmaal is zal het dan sneller gaan, dan hebben ze meer brok nodig doordat het veulen veel drinkt.
Maar de stal eigenaar geeft aan een maand van te voren aangepaste voeding te geven. Een maand extra kan dan ook nog wel toch? ;-)
Zonder gekheid, ik zou het wel doen. Je moet doen waar jij en je merrie je goed bij voelen, het is per slot van rekening jouw paard.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:49

ja vind ik ook , het is jouwn paard , gewoon merrie brokken geven hoor als jij dat wilt.

ik geef mijn merrie ook al twee , drie weken merrie brok , ze moet nu nog een kleine 2 maanden .
ze heeft onbeperkt voordroog en 2x per dag merriebrok , omdat ze eigenlijk de brok slecht eet ben ik de wortelen weg gaan laten , want ze zocht de wortelen uit het voer en at dan de brok niet meer , nu krijgt ze eens af en toe een wortel na dat ze brokjes heeft gegeten ,
Ze ziet er verder goed uit , dus ik maak me maar niet te druk .

kick1972

Re: discusie over bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:19

Ik geef loesje al 3 maanden van te voren merriebrok langzaam opgebouwd. Eerst een kwart liter om te beginnen. Nu hoeft ze nog 2 maanden en ze krijgt nu een liter. Dit ga ik opbouwen zodat ze de laatste maand 2 liter per dag krijgt. Eventueel de laatste 2 weken nog wat meer.

shakiraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:21

Ook ik zou er zeker al mee beginnen. Idd ook voor de groei van het veulen dat het nodig is.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:21

Advies is inderdaad vanaf 9 maanden dracht merriebrok voeren, heb ik zelf vorig jaar ook bij mijn drachtige merrie gedaan.

Als jij dat wilt zou ik dat ook zeker doen, is jouw paard.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:18

Vanaf de 9de maand begint de behoefte van de merrie lichtjes toe te nemen, in de 10de maand neemt dit een enorme sprong omhoog. Het beste is om bij 9 maanden geleidelijk over te schakelen op merriebrok, zodat vanaf de 10de maand volledig merriebrok gevoerd wordt.

Nesty

Re: discusie over bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 08:49

Ok bedankt voor de info, ik ga dan idd vanaf 9 maand merriebrok geven!