Enting en ontworming hoogdrachtige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Enting en ontworming hoogdrachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 23:15

Ik vroeg me af hoe het zit met de enting en ontworming bij een hoogdrachtige merrie

De enting is het beste 4 a 6 weken voor de bevalling las ik, dat zal ongeveer nu zijn. Dus volgende week krijgt ze de enting.
Maar hoe zit dat met de rhino enting, is het verstandig die ook nog te geven voor het veulen komt?

En de ontworming. Ik neem aan dat er op de gebruiksaanwijzing staat of die geschikt is voor drachtige merries. Maar wanneer is de beste tijd om de ontworming te geven? Hoeveel weken voor de bevalling is aan te raden en wat als ze korter draagt en eerder bevalt?

En moet er tijd zitten tussen de ontworming en enting, zo ja, hoeveel dagen/weken?

Ik zal volgende week ook even met de dierenarts overleggen maar was nu al erg benieuwd hiernaar.

anneliesdj

Re: Enting en ontworming hoogdrachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 00:24

Voor zover ik weet zijn ontwormingen niet schadelijk voor het veulen mits het op de verpakking staat.
Zelf ontworm ik meestal een paar weken na de geboorte zodat het veulen via de melk ook wat afweerstoffen meekrijgt (wel even de verpakking checken of het veilig is voor lacterende merrie's). Dit omdat ontwormen bij veulens onder 2-3 maanden weleens voor problemen zorgt en ik dat dus liever niet doe.

Enting en ontworming hebben geen invloed op elkaar, dat kun je dus prima dezelfde dag doen als je wilt.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:25

Ik geef mijn merrie ongeveer 4 weken voor de uitgerekende datum nog een extra inenting en een lichte ontworming (eraquell, bimectin etc.).
Het veulen kan je na 10 dagen ongeveer ook ontwormen met een wormkuur die ivermectine bevat, Eraquell is daarvoor geschikt.

De Rhino enting heb ik bij mijn merrie niet gedaan, ik denk niet dat het zin heeft om die nu nog te geven, aangezien een rhino enting herhaald moet worden.
Rhino vormt een gevaar voor drachtige merries en met de enting verklein je de kans op een vroeggeboorte.

Edit: op deze site staan de meest voorkomende wormkuren, er staat bij welke geschikt zijn voor drachtige merries en/of veulens.
http://www.wormbestrijding.nl/paard_Wormspuiten.html

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 14:47

Ik heb noromectin hierthuis liggen, er staat op dat die ook voor drachtige merries geschikt is.

De rhino enting heeft ze vorig jaar gehad, het word weer tijd voor de herhalingsprik. Maar dan doe ik dat maar liever verderop in het jaar. Ze zit nu op 284 dagen en ze staat tijdelijk bij mij thuis waar ze niet in contact komt met andere paarden.
We denken dat ze ietsje eerder gaat bevallen, ze heeft al wat uier en mini paardjes bevallen wel vaker rond de 310 a 320 dagen en ze kan ook nog eens van de eerste dek al drachtig zijn.

Dus deze week de enting zou toch mooi zijn dan? Het duurt maximaal nog 8 weken maar we denken niet dat ze dat zal halen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:51

Ik zou wachten met de enting, als je deze maximaal 4 weken voor de geboorte aan de merrie geeft, is je veulen meteen mooi mee beschermd. Bevalt ze te vroeg, dan laat je haar enten als het veulen ook een veulenprik krijgt en betaal je geen dubbele voorrijkosten ;)

Volgens mij moet je je veulen enkele dagen na de bevalling ontwormen, dus m.i. kun je beter daarop wachten aangezien je nu nog echt in de wintermaanden zit. Dan pak je merrie en veulen gewoon de hele zoogtijd samen..

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 14:56

Ik twijfel over de veulenprik, ik lees daar wisselende verhalen over.

Dus de enting kan ik liever uitstellen, ergens half maart is dan beter zou ze toch half april bevallen? En als het veulen vlak na de enting geboren wordt, kan dat geen kwaad? En als die geboren word voordat ik de prik heb laten gegeven ben ik mooi te laat :+

Ontworming gaat ook via de moedermelk heb ik gehoord, dat lijkt me veiliger als zo jong al een wormspuitje.
Op de noromectin staat ook dat ze pas vanaf 6 a 8 weken ontwormd kunnen worden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:02

Er wordt door dierenartsen aangeraden binnen een week je veulen te ontwormen, dit omdat ze via de moedermelk direct na de geboorte worden besmet. Dan zul je daarvoor een geschikt wormmiddel moeten halen bij de dierenarts.

De enting binnen 4 weken voor de bevalling maakt dat het veulen al extra antistoffen meekrijgt via de placenta. Ent je voor die termijn van 4 weken of na de bevalling dan is het veulen in mindere mate beschermd via de moedermelk. De veulenprik zou ik in dat eerste geval niet geven, in het laatste geval wel.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 15:04

Ja maar als je de moeder goed ontwormd hebt is de besmetting via de moedermelk toch bijna uitgesloten? Op de verpakking van de noromectin staat dat er restanten in de moedermelk kunnen komen, is het veulen daarvan dan niet al enigzins beschermd?

Ik vind het nogal wat om zo´n heel klein pasgeboren veulentje al prikken en ontworming te geven... maar als het moet dan moet het he...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:06

Er zijn bepaalde wormen die gaan migreren naar aanleiding van de bevalling en via de moedermelk bij je veulen binnen komen, en juist die wormen moet je bestrijden bij het veulen kort na de geboorte.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:12

Ik ben het eens met Chubby. Zo'n klein veulen is kwetsbaar en gauw geïnfecteerd. Je helpt hem door op tijd te ontwormen.
Wel goed oppassen met het geven van de wormkuur dat de spuit niet doorschiet. Er zijn daarover een aantal vreselijke verhalen te lezen hier op bokt.
Doe de hoeveelheid voor het veulen op je vinger of in een spuitje en doe het dan in zijn mond.

Veulenprik zijn inderdaad verschillende meningen over, de mijne krijgt wel een na overleg met de DA.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 15:16

Ok, goed dat ik het weet, ik zal daar zeker aan denken dan. Maar de noromectin is daar dan niet geschikt voor.
Welke zou jij aanraden? Dan kan ik rondkijken waar de beste ervaringen mee zijn en als de dierenarts me wat aanraad kan ik bekijken of ik dat ook wel wil ;). Er zijn natuurlijk diverse meningen over en ik wil zelf ook uitzoeken wat het beste is.

Ik zie trouwens net in het paspoort van mijn merrie dat de basisenting nooit goed is gegeven. Ze is elk jaar maar 1x geent en heeft nooit het opstartvaccinatieprogramma doorlopen.
Ik zal dat nog eens specifiek nakijken en navragen, maar dan zou ze nu geent moeten worden, dan over een maand weer en daarna over 5 maanden weer en daarna pas ieder jaar een keer. Opzich zou dat nu ook wel goed uitkomen of is dat niet aan te raden dat nu juist tijdens de dracht te doen?
Ik heb best veel vragen, het beste zal zijn de dierenarts te spreken maar dat ben ik ook zeker van plan hoor, die moet toch ook komen vaccineren ;). Maar wil altijd alles ook graag snel zelf weten en uitzoeken.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 15:18

Inge ja en mijn veulentje is ook nog eens de kleinste der kleinsten met ouders van 80 cm en 75 cm. Dus ik had al bedacht het zeker niet direct vanuit zo´n grote spuit te geven. Ik werk zelf als verpleegkundige en zou kunnen proberen of het in zo´n klein spuitje op te zuigen is, dan is het toch makkelijker te geven als dat lukt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:19

Ik zou nu niet gaan overdrijven met de enting ;) laat haar anders nu enten en dan straks met het veulen die basisenting + vervolgenting geven. Mits het veulen zo lang bij de moeder blijft natuurlijk..

Ik heb Furexel gebruikt voor veulen + moeder na de geboorte, meen ik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:39

Manda schreef:
Ik vind het nogal wat om zo´n heel klein pasgeboren veulentje al prikken en ontworming te geven... maar als het moet dan moet het he...

Ik zou het niet doen, zeker niet bij een veulen jonger dan een maand, geeft vaak problemen en dan bedoel ik dat ze ernstig ziek worden en zelfs dood kunnen gaan. Ik wil het risico niet lopen dus doe het zoals hierboven gezegd en heeft nog nooit problemen gegeven.

Rhino heeft alleen zin bij dragende merrie's en dan mn in de eerste maanden van de dracht zodat ze de hele dracht en winter (want dan is rhino het meest actief) beschermd zijn. Je merrie nu nog laten enten heeft weinig zin en een niet dragende merrie laten enten is de moeite niet waard.
Daarnaast ligt het er ook aan hoe je paard gestald staat, als je op een stal staat met veel wisselende paarden en/of bezoekers is het risico groter. Wanneer je paardje gewoon bij jou achter het huis staat en er geen vreemde paarden bij komen dan is een rhino enting gewoon weggegooid geld.
Dat geld in veel mindere mate ook voor de gewone entingen

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:35

Mijn DA heeft aangegeven dat Eraquell geschikt is voor veulen + merrie. Dus dat is nog een optie.