Extra inenten in de laatste maand van de dracht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beeker

Extra inenten in de laatste maand van de dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 21:08

Ik lees in boeken en ik hoor van anderen dat het slim is om de merrie een maand voor de geboorte nog eens te laten enten zodat het veulen hier dan ook iets van mee krijgt. Tijdens de vorige dracht van mijn paard heb ik dit dan ook gedaan. Nu belde ik de dierenarts op om een afspraak te maken en toen vertelde hij dat het eigenlijk niet nodig is dit te doen. Hij vertelde dat als de merrie eenmaal tijdens de dracht geënt is dit voldoende is. Dit is bij mijn merrie wel al 9 maanden geleden dus in de eerste maanden van de dracht. Nu wilde ik wel eens weten of er hier ook nog bokkers zijn die hun paard nog extra laten inenten in de laatste maand of dat zij dat ook niet doen.

conejo

Re: Extra inenten in de laatste maand van de dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:35

Ik laat mijn merrie idd ook nog enten in de laatste maand van haar dracht (begin april, ze is eind april uitgerekend) Ze is in april voor het laats geent. Mij da adviezeerd dit idd om te doen net als ontwormen. Wat ik begrepen heb is dat pas in de laatste mnd van de dracht het veulen wat mee krijcht van de antiestoffen en eerder niet. Ik sta op een groot pension stal waar veel mensen wedstrijden rijden en wil geen risico nemen.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:39

Ik laat mijn merrie ook nog een keer enten. Ze is op 3 maanden ook geënt volgens haar normale schema.
Mijn DA adviseert wel om nog een extra enting en wormkuur te doen.
En wat conejo hierboven zegt, ze krijgen pas de laatste maand wat mee van deze antistoffen.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:28

Ik heb m'n merrie (die over 3 weken uitgerekend is) ook vorige week laten enten. Daarnaast geef ik het veulen ook nog de veulenspuit, dus misschien dubbelop, maar liever een keertje te veel dan te weinig ....
En inderdaad, een maand van te voren, omdat ze dan pas antistoffen van de moeder meekrijgen in de buik !

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 19:17

Hm dan ga ik het toch ook maar laten doen.
Snap dan ook niet dat die dierenarts zegt dat 1x enten tijdens de dracht voldoende is. Maar ja de één is de ander niet.
Veulenspuit krijgt die zowiezo.
Bedankt voor de reacties!

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:23

Als je vaker wilt fokken, kun je je entschema aanpassen. Ik laat mijn merries ook 1 keer per jaar enten, maar dan standaard in maart/april, dus voor het veulenseizoen. Dan heb je 2 vliegen in 1 klap.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:46

Mijn merrie moest eigenlijk half februari ge-ent worden en dat hebben we nu verschoven naar begin maart. Dat is voor mij 1 maand voor de bevalling ongeveer.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 00:35

Ik heb mijn merrie vorige maand ook nog een keer laten enten op advies van DAP Utrecht, echter kreeg zij totaal onverwacht een ernstige allergische reactie!

Heel vreemd, want ze had exacte dezelfde enting al vaker gehad zonder problemen. Ben nu dus wel wat huiverig wat betreft een volgende enting bij haar én het veulen straks, omdat beide nu nog meer afweerstoffen hebben aangemaakt waardoor een volgende enting fataal zou kunnen zijn.

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:17

Wij enten ze ook altijd nog een maand van te voren en dan een veulenspuit.