Merrie drachtig, gedrag verandert?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miepp

Merrie drachtig, gedrag verandert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 20:31

Hallo,

Ik heb een erg lastige merrie. In de omgang een heerlijk paard, maar onder het zadel een draak.
Ik ga haar dit jaar laten dekken, in de hoop dat ze makkelijker wordt. Commentaar op ze hoeft niet altijd braver te worden, je hebt geen garantie op dat ze braver wordt ed. hoef ik niet ;) Daar ben ik me zeker van bewust.

Ik was benieuwd of mensen hier op bokt.nl ervaring hebben met merries die braver worden, ander gedrag vertonen als ze drachtig zijn. Na hoeveel tijd merkte je het en op welke manier?

Groetjes Rilla

Dennis

Re: Merrie drachtig, gedrag verandert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:37

Ik heb een merrie die gewoon het zelfde blijft, eentje die erg knuffelig word en eentje die juist nog erger word dan m'n jonge hengsten (terwijl ze normaal de rust zelve is en op ZZ nivo uitgebracht word is het nu dus eentje waarmee ik echt OVERAL een discussie over heb).

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:38

Mijn merrie was voordat ze drachtig werd altijd super lief, braaf en rustig.
Nu ze drachtig is kan ze echt lelijk doen. Oren in de nek, bijten naar andere paarden. Naar mensen doet ze ook wel lelijk maar bijt ze niet.
Nee, van andere paarden hoeft ze echt niks te hebben. Tijdens het rijden is haar gedrag trouwens niet veranderd.
Dit was na een paar maand ongeveer merkbaar.

Hoop je dat wanneer ze drachtig is wat beter te rijden is oid?

frmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:55

Een van mijn merries werd hoe dikker ze werd hoe actiever, ik dacht dat ik het rustig aan moest doen, maar ze wilde keihard rennen met haar dikke buik. Dus laten we zeggen : ze was actiever dan anders.

En een andere merries heeft twee veulens gehad (heeft ze zelf georganiseerd hier in de bergen ... bij de eerste is ze tijdens een vollemaannacht over de schrikdraadomheining gesprongen, op beton nota bene en ze houdt helemaal niet van springen). Ze was alleen af en toe chagrijnig, ik denk dat ze dan wat pijn had, maar verder merkte ik geen belangrijke veranderingen.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 01-03-10 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:04

Mijn merrie is ook een draak, alleen als ze hengstig was was ze heel lief, ik had dus goede hoop dat ze met de dracht ook bij zou trekken :j

Na 3 maand dracht heeft ze de naam bitch gekregen, het is een vrij eenkennig paard en vreemden zijn nu niet echt veilig in haar ruimte :+

Tegen mij zelf is ze overduidelijk wel aanhankelijker geworden :j Ohja, en ook die van mij heeft ontzettend veel energie :)

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 20:09

Hmm, niet helemaal de reacties waar ik op hoopte haha

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:19

Wat hoopte je dan? :D

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 20:24

Mensen met de ervaring dat ze braver werden tijdens de dracht ;)
Mijn hoop is namelijk dat mijn merrie wat beter te rijden wordt.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:25

Wees gerust onze merrie die een draak was 2 jaar lang van een mug rechtop stond of net zolang bokte tot je eraf lag ,is een fantastische dame geworden minder onder de indruk en heerlijk relaxte in omgang.
Ik hoop van harte dat ze na het veulen dit behoudt,het is bij haar zon groot verschil!

Dus er is nog hoop :D

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:31

Dan ken ik er nog een, de merrie van mijn vriendin was altijd een beetje nukkig, en tijdens het rijden vaak wat opstandig.
Tijdens de dracht was ze ontzetten lief en braaf.
Nadat het veulen geboren is heeft ze er geen wedstrijden e.d. meer mee gereden dus weet niet hoe ze daarna onder het zadel was.
Maar in de omgang was ze weer zoals voordat ze drachtig was.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:33

Mmmmmmmmmmmm ik heb hoop dat het zo blijft pleasee ,we zullen zien ze is nu 5 jaar,hoop niet dat de duvel weer tevoorschijn komt.
Haar stalgedrag is trouwens niks veranderd puur het rijden zowel in de bak als buiten dat kon voorheen echt niet.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 20:35

Ik hoop ook echt dat mijn merrie ten goede verandert, dan kan ik weer lekker rijden met dr :P

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:35

Misschien moest die van jou ook even een drempel over en blijft het nu zo. Ze is nog jong dus wellicht leert ze nu dat braaf zijn veel leuker is. ;-)

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:37

Mijn merrie is wel superlief geworden, maar met rijden is het meer en meer een draak aan het worden... maar dat kan ook aan het feit liggen dat ze meer conditie krijgt dan vorig jaar ;) *heb der pas een jaar*

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 20:39

Wat doet jouw merrie OHZ Dwyne?

Die van mij zal op een gegeven moment toch wel braver worden, steigeren zal wel zwaar worden met die dikke buik op een gegeven moment :')

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:46

Ik had een lastige merrie, tijdens de dracht werd ze steeds liever (vooral in de omgang). Nu is haar veulen al bijna weer een jaar en in omgang is ze een stuk makkelijker gebleven vooral onder het zadel en aan het touw lopen, dan wilde ze er nogal eens vandoor gaan, na de dracht (bijna) nooit meer last van gehad. Nu moet ik wel zeggen dat mijn merrie 2 weken na de geboorte een koliekoperatie is ondergaan en ik heb het idee dat ze daardoor ook heel erg veranderd is

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:57

Antoontje schreef:
Wat doet jouw merrie OHZ Dwyne?

Die van mij zal op een gegeven moment toch wel braver worden, steigeren zal wel zwaar worden met die dikke buik op een gegeven moment :')

Steigen heeft ze nooit echt onder het zadel gedaan al probeert ze nu soms wel omhoog te komen, jammer voor haar heb ik dat te snel door ;) Maar steigeren gaat prima hoor ook met een dikke buik! Doet ze los namelijk nog vaak zat... Verder veel kop erop en gaan rennen, bit pakken, rug wegdrukken enzovoorts ;)

edit: vergeet nog het bokken, hangen en naar je benen trappen ;) *dat laatste overigens door moeders en veulen... ;) *

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:38

Mijn Z-paard was voor ze drachtig geweest is veel makkelijker onder het zadel dan nu.
Qua omgang niks verandert, maar onder het zadel een pak moeilijker (en nee, geen lichamelijke kwaaltjes want meermaals nagekeken door zowel dierenarts als fysio).

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:27

Mijn merrie is nooit heel lastig geweest maar ik vind haar nu ze drachtig is wel veel rustiger. Voor de dracht was ze vaak fris en ritselig erg loperig dat is nu vele malen minder.
En bokken gaat een stuk moeilijker met dikke buik :D

Nadeel is dat ze wel veel nukkiger doet naar andere paarden, dus moet met rijden wel gepaste afstand houden van de andere paarden want daar kan ze heel onvoorspelbaar op reageren en dat had ze eerder niet.

Maar ik zou zeggen als je het voor jou mogelijk is om haar te laten dekken dan is het het proberen waard toch, zeker als je nu helemaal niet kan rijden heb je niets te verliezen toch... In het ergste geval kan je dan nog steeds niet rijden en in het gunstigste geval verandert ze positief. In beide gevallen hou je er hopelijk een leuk veulen aan over. Ik zou het wel het proberen waard vinden. Wel rekening houden met gedrag van de aanstaande papa die moet dan wel een meewerkend karakter hebben...

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 22:34

Ik kan nu wel rijden, maar niet met plezier.
Nukkig tegen andere paarden is ze toch wel :P Ook nu al, met rijden is ze bang voor andere paarden verder is ze dol op de ruin van mn zus, maar verder is ze niet zo op andere paarden.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:03

Om er nog even op terugtekomen, mijn merrie was al naar anderhalf maand dracht amper rijdbaar.

Het was sowieso al een koppige stijgeraar maar nu kwam er enorme overgevoeligheid aan de buik bij, zolang ik mijn benen eraf hield ging het goed maar hield ik ze eraan was het bokken en slaan naar het been. Na 2 maand zat ik er nog 2x per week op, na 3 eens per 2 weken en sinds 4-5 maand staat ze helemaal stil...

Mijn merrie zit nu op 8 maand en bokken kan ze nog heel prima hoor :Y) Ze vliegt nog altijd bokkend de bak door :)