Wanneer laten dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chanouk

Wanneer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 13:06

Hallo Allemaal,

Mijn merrie is nu drachtig en wil ik dit jaar weer laten dekken, nu zou ik graag van jullie willen horen wat jullie ervaring is wanneer dat het beste is om haar weer te laten dekken, de een zegt met veulen hengstigheid de ander zegt weer juist dat dit helemaal niet goed is dus ik ben benieuwd naar jullie mening hierover en advies.

Bedankt alvast

fjordnina

Re: Wanneer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:10

Ik laat een merrie liever de veulenhengstigheid overslaan. Geeft eventjes rust en is beter voor het lichaam dat zich toch heeft moeten herstellen.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:34

De veulenhengstigheid is om even grote schoonmaak te houden en dat zou ik dus zeker niet doen.

Ik weet niet wanneer je veulen van dit jaar is uitgerekend, maar ik zou de merrie een beetje tot rust laten komen voordat je haar weer laat dekken.

Velvet1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:49

Ligt er een beetje aan wanneer het veulen komt.
Als dit laat in het voorjaar is zou ik wel de veulenhengstigheid dekken. Is het nog vroeg dan sla je een keer over.
Overigens moet het wel kunnen, de merrie moet schoon zijn voordat je op de veulenhengstigheid kunt dekken.
Als je merrie slecht drachtig wil worden is het wel goed om de veulenhengstigheid te nemen. Ze blijft dan in het ritme.

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 00:08

iedereen bedankt voor de berichten