[H][KWPN] Leardo x Ufarno, heel graag advies!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphaan

[H][KWPN] Leardo x Ufarno, heel graag advies!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 17:58

Hallo

Ik zou graag een bokt-blik willen hebben op de hengstkeuze voor mijn merrie Lady. :)
Ze is een Rheinlander: Westfaler x KWPN
In een eerder topic heb ik met behulp van advies bedacht dat ik er graag een KWPN hengst bij wil.

Lady is een Leardo x Ufarno
Dit is haar volledige afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=350864
stokmaat 1.65, 7 jaar.
Ze heeft nog niet eerder een veulen gehad, dus ik kan helaas niet laten zien wat voor veulens er eerder uit zijn gekomen.

Hier enkele recente foto's van haar op stand:

Hier staat ze niet helemaal recht, ze staat in een bochtje
Afbeelding

Hier staat ze recht (maar haar hoofd staat op: wat zijn jullie aan het doen...)
Afbeelding

Andere kant (wederom heeft ze haar lijf lekker soepel in een bochtje staan)
http://i103.photobucket.com/albums/m154 ... 0_2045.jpg

Haar hoofdje (ze heeft maat cob, vrij klein hoofdje)
http://i103.photobucket.com/albums/m154 ... 0_2040.jpg

Ik heb geen recente foto's van haar bewegen, maar dit geeft wel een idee. Inmiddels gebruikt ze meer achterhand, en heeft ze een wat meer opgeheven hals/hoofdhouding (door osteo en training) Als er meer bewegingsfoto's nodig zijn, kan ik die morgen eventueel maken :)

http://i103.photobucket.com/albums/m154 ... G_0941.jpg

Dan alle + en - punten.

+ Punten:
- Heel braaf karakter, niet kijkerig
- Super mooie draf met goed achterbeengebruik en ruimte
- Mooie zelfhouding

- Punten/verbeterpunten
- Maat, ik zou graag groter fokken
- Achterhand/galop, dat is haar minst goede gang
- Hoger op de benen, vooral voor (als ik het zo zie)
- Meer bergop

Het veulen wil ik de dressuurkant op fokken.
Zelf denken we aan Johnson, maar ik sta open voor alle suggesties!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 28-02-10 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:20

Johnson gaat ze wel bergop geven, maar niet bepaald langbenig, dat zie ik toch aan de mijne.
Qua maat, tja... echt veel grote Johnson heb ik geen weet van, die van ons is nu 1m58 op 20 maanden.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:57

Johnson staat idd bekent dat hij extreem vergrotend fokt, weet alleen niet of je houd van "hakkentrekkers" daar staan zn nakomelingen over het algemeen wel om bekend (met uiteraard uitzonderingen op de regel :+ )

Daphaan

Re: [H][KWPN] Leardo x Ufarno, heel graag advies!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:51

Bedankt voor de reacties!
Hakkentrekkers? Wat is dat :o

Tja bergop zou wel fijn zijn, volgens mij is mijn merrie haast iets overbouwd.

Wat zouden jullie zelf kiezen? Ik heb zelf Johnson op het oog, en vind het fijn als daar op in wordt gegaan, maar andere voorstellen over hengsten zijn ook welkom! :)

Ik kan alle adviezen gebruiken :)

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:57

Het paard trekt het achterbeen achter de massa omhoog richting de staart, alvorens het naar voren te zetten -:) :D

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:59

Aha :Y) bedankt voor de uitleg :)

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:01

Maar goed, verder is het een hengst die plaatjes van nakomelingen geeft, alleen vind ik dat hakkentrekken echt een aandachtspunt! Maar ten allen tijden, smaken verschillen natuurlijk en als jou merrie een correct bewegend sterk achterbeen heeft, hoeft dat geen probleem te geven ;) !

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 23:58

Mooie paarden ben ik gek op ;) tja, of ze daarvoor kan compenseren (indien nodig) dat weet ik niet omdat dit haar eerste veulen zal worden :) ik weet niet wat ze wel en niet doorgeeft.

Wat zou je anders aanraden voor keuze? Ben wel benieuwd of er nog andere (betere) hengsten genoemd kunnen worden voor deze merrie :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:20

Mijn Johnson neigt heel hard naar de moeder, een correcte achterhandbeweging maar momenteel niet aan de allergrootste kant...

Ik zou Blue Hors Romanov aanraden. Geeft front, maat, sterke gangen...
Je gaat wel niet het 'typetje' fokken dat met Johnson wel kan...

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:43

Op jou merrie zouden ook prima passen:
Rousseau
Vivaldi
Valdez
Oscar
Metall
Tolando
Tango
Citango
En dan heb ik voornamelijk gekeken naar hengsten die een niet te zware hoofd-halsverbinding hebben en die halslengte en kruislengte doorgeven, die vergrotend fokken en die over het algemeen krachtige bewegingen doorgeven!!
Succes naar je zoektocht, ben benieuwd welke hengst het uiteindelijk word ;)

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:52

ben heel benieuwd wie je kiest ;) :$

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:59

DiamondHorse schreef:
Rousseau
Vivaldi halslente???
Valdez fokt zeker niet vergrotend
Oscar fokt zeker niet vergrotend
Metall fokt zeker niet vergrotend
Tolando enkel diepvries, geen krachtige bewegingen
Tango heeft een merrie met een goede stap en galop nodig
Citango
En dan heb ik voornamelijk gekeken naar hengsten die een niet te zware hoofd-halsverbinding hebben en die halslengte en kruislengte doorgeven, die vergrotend fokken en die over het algemeen krachtige bewegingen doorgeven!!

zie mijn commentaar op genoemde hengsten...

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:03

In vind dit best een interessante merrie. Ken Leardo goed, was wel een dubbeltalent. Weet niet waar hij tegenwoordig uithangt.

Ik denk dat je moet zoeken naar een hengst met een goede bovenlijn/rug en lengte en zijn lijf.

Johnson geeft zware hoofd halsbewegingen en gezien zijn bewegingsvorm achter en de afstamming van deze merrie zou ik daar zeker van wegblijven.

Wat vind je van Special D?

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:45

Rhea schreef:
DiamondHorse schreef:
Rousseau
Vivaldi halslente???
Citango

zie mijn commentaar op genoemde hengsten...

Mening, of onderbouwde commentaar ;)

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:53

DiamondHorse schreef:
DiamondHorse schreef:
Rousseau
Vivaldi halslente???
Citango

Mening, of onderbouwde commentaar ;)

Bovenstaande opmerkingen zijn geen meningen, dat zijn feiten op basis van beoordelingen en statistieken die door menig bevestigd zullen worden. Of het hengst vergrotend fokt of halslengte vererft zijn niet zaken die je woordenlijk kunt onderbouwen.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 18:11

Wauw wat een lijst! :D Super!

Blue hors Romanov ken ik niet, ga ik zo leren kennen ;)

Ik had zelf ook een stuk of tien hengsten waar ik wel over na had gedacht, special d stond er ook in, maar ik las iets in zijn rapport over weke rug? (geloof ik, bind me er niet op vast) en deze merrie heb ik gekregen met allemaal blokkades en gevoeligheidjes. :) vandaar dat ik die toen heb laten afvallen. (merrie is weer helemaal goed inmiddels, gecheckt en verholpen)

Rousseau was mijn tweede keuze als Johnson hier op bokt hard werd afgeraden.

Heb ook nog naar Rubiloh gekeken, maar leek me uiteindelijk niet geschikt voor deze merrie.

Maat en bergop zijn mijn belangrijkste criteria, want ik pas wel op deze merrie, maar mocht ik het veulen willen houden (als het er komt, alles goed gaat, etc) zou iets groter wel goed zijn, ik heb namelijk vrij lange benen.

De dikke nek die de merrie zelf ook wel heeft, vind ik persoonlijk wel mooi, ik geloof dat ik van propperige/compacte paarden hou. Maar het belangrijkste vind ik dat het in proporties is en functioneel.

Ik kende haar hele afstamming niet :o heb haar gekocht omdat ze echt super kan bewegen, zelfs toen ze een half jaar in de wei had gestaan :) De fokker van mijn twenter was weg van het papier, maar helaas is de beste man niet meer onder ons, anders had ik hem ook gevraagd :)

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:18

Zover ik weet wordt Special D juist geroemd om zijn bovenlijn.

Een dikke nek is zeker mooi, waar je voor moet waken is de hoofd halsverbinding, ofwel de strot. Als die te zwaar is kan afbuigen icm voldoende lucht erg lastig...

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 18:23

Blue Hors Romanov ziet er ook niet echt lelijk uit :P Zal die ook eens onder de loep nemen :)

Deze merrie heeft nog niet onder de man gesprongen, los doet ze het moeiteloos. Dressuur pakt ze heel makkelijk op. Volgens mij zou je beide kanten met haar uit kunnen, maar aangezien ik een dressuurmiep ben, leek me een dressuurhengst de beste keuze :)

Dan heb ik nog even niks gezegd over Spcial D :o Is al een tijdje terug dat ik me erin had verdiept, bij mij kwam Johnson er als beste uit, en nu wilde ik nog even van bokt weten wat zij erop zouden doen :)

Rhea, jij denkt dat Johnson dat als risico mee zou kunnen brengen?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:50

Jonhson geeft dus paarden met een hele zware "strot". Bij zijn nakomelingen onder het zadel merk je dat dit tegenwerkt wanneer het gaat om een fijne afbuiging. Zeker zullen er hele fijne Johnsons zijn maar dit valt wel op als aandachtspunt.

Daarnaast geeft Johnson hakkentrekkers zoals berschreven. De paarden heffen het achterbeen achter hun massa op vanuit de sprong ipv onder hun lijf. Wanneer ze het been vervolgens wel fijn onderplaatsen zal de functionaliteit niet minder worden maar het been moet wel van "verder" komen. De weg van achter naar voor is langer. Lanciano en Leardo zelf overigens ook, zijn beide hengsten die qua bewegingsvorm ook eerder het achterbeen achter de massa omhoog halen dan eronder.

Ik vind Johnson daarom geen verstandige keus. Het zal ongetwijfeld wel een mooi veulentje met een chique koppie worden dat spectaculair zal lopen voor het oog...

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 18:57

Bedankt voor de hele onderbouwing, daar kan ik echt wat mee :)
Zal het thuis ook even voorleggen.

Mijn merrie zet de benen heeel erg ver naar voren, zou wel iets meer buiging mogen hebben (vind ik) Dus misschien dat dat compenserend kan werken? (ik=leek)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:18

Als je Johnson zelf ziet lopen is hij ook duidelijk een 'hakkentrekker', maar wel eentje die er absoluut geen problemen mee heeft om te gaan zitten in de verzamelingen.
En zoals ook al gezegd, hij geeft dit niet altijd door, bij de mijne in alle geval niet (maar de moeder heeft wel een topachterbeen).

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 17:40

Hm tja, ik heb via PB een voorbeeld gezien van een nakomeling van Johnson die een hakkentrekker was, zag meteen dat ik dat niet graag zou willen. Vind de andere eigenschappen nog steeds wel aantrekkelijk, maar het hakkentrekken gaat echt een aandachtspunt worden! Mijn merrie trekt het achterbeen wel aardig hoog op maar treed wel goed onder. Maar of ze dit doorgeeft, en hoe in combinatie met een hakkentrekker... Tja dat is alleen maar uit te proberen... Ik weet niet wat ze zelf doorgeeft aan eigenschappen.

Rousseau was mijn nummer twee, weet alleen niet meer waarom (tijdje geleden dat ik alle info goed in mijn hoofd had) Wat zouden jullie daarvan vinden? Diamondhorse gaf die wel als optie aan.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 17:44

Oh ik zie trouwens net in zijn afstamming dat er ergens ver weg Farn in zijn afstamming zit. Dat zit ver weg in mijn merrie haar afstamming ook. Dat lijkt me niet goed?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:57

Rousseau is zeker een optie maar dan moet je wel met diepvries werken...

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 18:05

En wederom weet ik niet hoe makkelijk mijn merrie drachtig te krijgen is :P

Jeetje wat is dat lastig zeg als je dat allemaal niet weet!