Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

en een KWPN gaat meestal direct verschrikkelijk te keer, als ie het er niet mee eens is 

Vegas_B schreef:Er is hier naar mijn weten geen onderzoek naar gedaan en ik heb zelf natuurlijk ook geen officieel onderzoek gedaan ik kan dus inderdaad niet aantonen of het daadwerkelijk zo is maar spreek eerder uit ervaring (met meerdere paarden).... Ik heb thuis beide kwpn en friez en kan dus goed de verschillen zien.
Met de verzorging merk je dat de vachten van beide zeer verschillen. Daarbij komt ook dat als ik de twee rassen op ong het zelfde moment afspuit de friezen altijd nog 'nat' zijn als de kwpners al droog zijn. Dit onder de zelfde omstandigheden. De enige reden die ik tot nu toe heb kunnen bedenken is dat de vacht anders is.
Wat veroorzaakt de mindere verdamping van het water? Lagere lichaamstemperatuur? Dit heb ik niet opgemerkt. Of een dichtere vacht waardoor het water wat in de vacht zit minder makkelijk aan de lucht komt om te verdampen. Als je nog andere suggesties hebt hoor ik het graag. Sorry dat het een beetje off topic is.
(scheren die handel
) Maar je hebt ook paarden, ik zeg paarden, die echt amper een vacht hebben. Zelfs in de winter. Ik geloof niet dat dit met ras te maken heeft.