Fries paard, wie wil me meer vertellen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Fries paard, wie wil me meer vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 13:58

Hallo allemaal,

Ik heb een Fries op het oog om aan te schaffen voor mijzelf.
Nu heb ik weleens een Fries gereden maar nooit echt verzorgd. Wat zijn de dingen waarop ik moet letten bij de verzorging? Ik weet dat je extra aandacht moet hebben voor de sokken en dat je ze bijv in de zomer als het erg heet is niet in de brandende zon in het land moet laten staan. Maar wat zijn nog meer dingen waarop ik moet letten?
Ik heb jarenlang ervaring met KWPN-ers dus ben geen beginner maar wel wat dit ras betreft en wil het graag goed doen.

Verder las ik ergens dat Friezen minder oud zouden worden en snel versleten zijn. Is dit echt zo of is dit een fabel?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 13:59

Vala

Re: Fries paard, wie wil me meer vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 14:01

Ja dat topic heb ik gezien maar de voor en nadelen bedoel ik niet. Ik bedoel specifieke verzorging van een Fries.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:05

-opletten voor mok
-niet te vet mesten
In de zon is niet erg, ze kunnen alleen wat verbleken.
En voor je een koopt, laten keuren.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:13

Friezen worden ook redelijk oud. Wij hebben een merrie gehad die 25 jaar oud is geworden.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:17

Opletten voor mok idd,
denk om de sokken, die moet je goed verzorgen. Dan bedoel ik afspuiten na het rijden, goed drogen.
Manen goed verzorgen.
En verder net als andere paarden.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:24

Nee, je moet de sokken niet afspuiten na het rijden. Je moet ze zo weinig mogelijk nat maken. En bij alle paarden, met lange manen, moet je daar ook niet altijd aanzitten, dan worden ze alleen maar dun.

vdTippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 01:08

het engiste waar ik echt extra zorg voor heb, bij de mijne.
Zijn de sokken, je kunt het beste de kootholtes kaalscheren.
En ik spuit altijd wat olie op de sokken, om vuil en viezigheid tegen te gaan.
Werkt voor ons erg goed.
Was de benen eens in de zoveel tijd even met biotex, en eens in de zoveel tijd als het nodig is behandel ik de mok.

De manen vlecht ik winters vaak in onder de halsdeken, en zomers hangt het meestal los.
Maar nou is de mijne ook niet bedeeld met een mega bos.
Beste zo min mogelijk antiklit, gebruiken.
En het beste de manen en staart uitpluizen inplaats van borstelen.

Verder is mijn paard, als ieder ander.
Geen extra zorgen.

DVHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:05

Met friese paarden is het wat verschillend, zo is geen enkele fries het zefde.
Sommige hebben dikke manen van hun zelf en anderen niet.

Je hoeft ze niet zoals kwpn'ers goed aan het krachtvoer te zetten, het zijn sobere paarden en hoeven en moeten daarvoor niet te veel eiwit binnen krijgen.

De merrie die ik rij, is daarin tegen wel een hetere fries dan ik gewend ben maar wel leuk.
voor verzorging van de manen ben ik heel verschillend. soms een paar dagen los, losse vlechten erin en soms hengstenvlecht (ze heeft namelijk hele lange manen).

Aan de sokken kom ik bijna eigenlijk niet. voel af en toe of ze mok heeft maar dat is voornamelijk in het najaar en winter wegens natheid.

weet niet of je hier iets aan hebt. Het is voornamelijk kijken wat het beste bij je paard past.
Wij hebben er dan af en toe ook veulens bij en dan vlechten wij ze altijd in, ivm dat veulens wel eens aan de manen en staart gaan zitten.
Gelukkig heeft mijn merrie daar nog geen last van gehad ;)

Vegas_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 02:12

Elke fries is anders maar er zijn wel een paar dingen waar je op moet letten..
Bij de aankoop:
-dat ze geen zomerexeem hebben. Het is niet het einde van de wereld maar wel lastig. Het is een versterkte reactie op bepaalde insecten en is heel lastig weg te krijgen. Ze gaan dan staart en manen schuren waardoor deze dus kunnen afbreken.
- Kijk ook eens naar de soken van het paard. Zijn er keine hapjes uit? Dan kan het zijn dat het paard aan zijn sokken sabbeld. Dit kan duiden op mok of mijt. Alle twee behandelbaar dus geen reden om het paard niet te kopen.
-Wil je er later mee fokken let dan op de papieren dat ze 'vol' papier heeft. Dit is natuurlijk geen must als je een veulentje voor de lol wilt fokken.
Eenmaal thuis;
-probeer de vacht zo schoon mogelijk te houden. Friezen hebben meer haartjes per cm2, gaat snel broeien en jeuken (ook manen en staartwortel). Dit betekend ook dat met het afspuiten het langer duurt voor ze weer droog zijn (handig om te weten voor de winter).
-Sommige friezen die in de wei staan worden snel bruin-achtig. Dit is voor een groot deel ook genetisch. Als je een groep friezen in dezelfde wei ziet zijn er altijd die bruiner zijn dan andere. Er zijn dan dekens en poedertjes om dit te verminderen, maar of ze echt werken???? genetisch valt niet te veranderen.
-Als je een jonge fries koopt wees dan voorzichtig met het rijden. De friezen laten hun grenzen minder zien. KWPNers gaan dan in de staak, worden lastig enz.. maar friezen gaan gewoon door tot ze over de top zijn. Dus met iets minder zware training kom je sneller en verder.
Alvast heel veel plezier met je toekomstige zwarte parel!

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 02:16

Het is niet schadelijk hoor, als ze wat bruinig worden in de zomer.
En jonge Friezen kunnen ook verschrikkelijk lastig zijn met inrijden, niet minder lastig dan bijv KWPNers.
Om te fokken hoef je geen vol papier, maar je moet letten op het inteeltpercentage. En je moet je goed laten voorlichten, als je een merrie wilt dekken, over de hengst van jou keuze.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:01

Vegas B: Ik ben heel erg benieuwd hoe je erbij komt dat een Fries meer haartjes heeft?

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:27

Ik denk in de staart en manen en sokken?
Over de rest van het lichaam hebben ze dat niet.

Vegas_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:29

Er is hier naar mijn weten geen onderzoek naar gedaan en ik heb zelf natuurlijk ook geen officieel onderzoek gedaan ik kan dus inderdaad niet aantonen of het daadwerkelijk zo is maar spreek eerder uit ervaring (met meerdere paarden).... Ik heb thuis beide kwpn en friez en kan dus goed de verschillen zien.
Met de verzorging merk je dat de vachten van beide zeer verschillen. Daarbij komt ook dat als ik de twee rassen op ong het zelfde moment afspuit de friezen altijd nog 'nat' zijn als de kwpners al droog zijn. Dit onder de zelfde omstandigheden. De enige reden die ik tot nu toe heb kunnen bedenken is dat de vacht anders is.
Wat veroorzaakt de mindere verdamping van het water? Lagere lichaamstemperatuur? Dit heb ik niet opgemerkt. Of een dichtere vacht waardoor het water wat in de vacht zit minder makkelijk aan de lucht komt om te verdampen. Als je nog andere suggesties hebt hoor ik het graag. Sorry dat het een beetje off topic is.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:39

Een Fries heeft alleen ietsje langere haartjes, dat is alles. Verder kun je ze gewoon afspuiten. :D
Maar je moet ze wel goed afdoen met een zweetmes natuurlijk. Dat geld voor alle paarden..........
spuit jij af met warm of koud water?

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:40

BPVS :En jonge Friezen kunnen ook verschrikkelijk lastig zijn met inrijden, niet minder lastig dan bijv KWPNers.

ben ik het niet mee eens
rij liever een jonge fries in dan jonge kwpn

Als je een fries wil kopen kijk eerst waarvoor je een Fries wilt ?

Eenmaal gekozen voor een Fries
kijk bij meerdere stallen en neem iemand mee die er verstand van heeft

Bij kopen altijd laten keuren

Groot verschil met Fries en Kwpn

kwpn is goed te rijden met 3 jaar

fries is pas met 5 jaar volwassen heeft dus meer tijd nodig

fries die te jong wordt ingereden worden van die slungels en later eerder op

kies een fries die bij jouw past

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:45

Daar ben ik het niet mee eens, dat paarden, (niet alleen Friezen) slungels worden als je ze te vroeg inrijd. Deze zijn al slungels, en een slungel kun je beter nog een jaar de wei indoen.
Ik heb wel Friesjes gekend, die met inrijden echt vreselijk waren.
Het verschil zit er in, dat een Fries eerst wel braaf lijkt, maar vaak na een paar maanden echt gaat ontploffen, want het zijn wel binnenvetters ;) en een KWPN gaat meestal direct verschrikkelijk te keer, als ie het er niet mee eens is :D
Een fries van drie, die compact is gebouwd, kan net zo goed worden ingereden, als een ander ras van drie jaar. Je moet gewoon met geen driejarige teveel doen, drie keer in de week een kwartier er op is zat. Ook bij KWPNers. Trouwens, die zijn soms ook snel op, er gaan genoeg van een jaar of 8 naar de verzekering of slager, omdat ze helemaal verjakkerd zijn in de benen of rugproblemen hebben.......

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:59

Vegas_B schreef:
Er is hier naar mijn weten geen onderzoek naar gedaan en ik heb zelf natuurlijk ook geen officieel onderzoek gedaan ik kan dus inderdaad niet aantonen of het daadwerkelijk zo is maar spreek eerder uit ervaring (met meerdere paarden).... Ik heb thuis beide kwpn en friez en kan dus goed de verschillen zien.
Met de verzorging merk je dat de vachten van beide zeer verschillen. Daarbij komt ook dat als ik de twee rassen op ong het zelfde moment afspuit de friezen altijd nog 'nat' zijn als de kwpners al droog zijn. Dit onder de zelfde omstandigheden. De enige reden die ik tot nu toe heb kunnen bedenken is dat de vacht anders is.
Wat veroorzaakt de mindere verdamping van het water? Lagere lichaamstemperatuur? Dit heb ik niet opgemerkt. Of een dichtere vacht waardoor het water wat in de vacht zit minder makkelijk aan de lucht komt om te verdampen. Als je nog andere suggesties hebt hoor ik het graag. Sorry dat het een beetje off topic is.

Mijn Fries heeft heel korte haartjes, en is sneller droog dan de KWPNérs die op dezelfde stal stonden. Ook ervaring. De vachten van twee Friezen kunnen al hemelsbreed verschillen, van heel kort tot lang, dat is eerder genetisch dan dat het rasbepaald is. Weet je, een Fries is wat dat betreft eigenlijk net en echt ......paard.... :D

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:10

En....... je hebt ook KWPNers die een ontplofte haardos hebben, over hun hele lichaam :D (scheren die handel ;) ) Maar je hebt ook paarden, ik zeg paarden, die echt amper een vacht hebben. Zelfs in de winter. Ik geloof niet dat dit met ras te maken heeft.
trouwens, zet je een engelse volbloed in een koude omgeving, en zonder dekens, dan ziet die er binnen een maand ook uit als een teddybeer, hoor ;)

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:19

Ik doe eigenlijk niets bijzonders aan mijn fries ze staat op het land is soms prachtig schoon door poetsen maar nu heeft ze heerlijk gerold in het land en is het een bagger monster..

Ik doe ook niets speciaals bijhouden ook houd ik niet van dekens ze heeft er alleen 1 op als het hard vriest s'nachts..

Ik heb haar alleen s'nachts binnen en ze staat overdag altijd buiten ook in de regen..

Ik heb een super gezonde fries mankeert niets en staat er gelukkig bij...

( iets te vet omdat de bak het niet toe laat er in te rijden ...helaas)

DVHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:21

friese paarden zijn zeker anders maar dat is met alle rassen zo.
de ene fries laat zich makkelijk berijden en pakt alles snel op en dat andere fries gaat er gelijk tegen in.

Een fries is zelf wel iets zwakker gebouwd dan andere paarden en heeft soms net even meer tijd nodig. zijn vaak wat weker in de rug.

kijk goed naar het karakter want het zijn niet allemaal van die lieve koele friezen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:24

Euh ik doe helemaal niks speciaals met mijn Fries eigenlijk, hij heeft geen mok terwijl hij toch vaak genoeg in de blub staat, zeker met dit weer. Zijn staart was ik in het voorjaar een keertje en dan borstel ik die elke week wel eens uit, maar eigenlijk doe ik niks bijzonders omdat het nou net een Fries is ofzo. Ja zijn sokken kam ik ook wel eens uit.

anneo3o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:24

Mijn fries heeft nergens last van. Gewoon goed verzorgen en je krijgt een prachtbeest terug.

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:37

Mok en zomereczeem moet je even bij stilstaan voor je een fries koopt! Verder zijn het (over het algemeen) heerlijke paarden, rustig en vriendelijk.
Eigenlijk dus niet heel erg speciale verzorging of zo. Wél een speciale band! Echt super koele, lieve en betrouwbare paarden.(uitzonderingen daargelaten natuurlijk!)

DVHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:42

uitzonderingen daargelaten zeker ;)
die merrie die ik rij, heb ik mijn handen aan vol :P

zoals Lis_Jolien zei stilstaan bij zomereczeem, kijk goed naar eventuele scheurplekjes bij de staart of manen.