Halstermak maken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mell___

Halstermak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:47

Hallo iedereen! :D
Ik weet niet of het hier goed staat maar hier mijn probleem:
Sinds nu ongeveer een jaar hebben wij een shetlander hengstje thuis staan, deze is vroeger eigenlijk nooit in de handen geweest. Dus is hij best snel bang voor mensen.
Nu kan ik hem wel al snoepjes uit de hand laten eten, en voorzichtig als ik me klein maak borselen en zijn manen kammen. Ook mag ik een beetje
aan zijn neusje komen, maar voor de rest eigenlijk nog niets. Hoe zou ik hem mak kunnen krijgen, zodat ik bijvoorbeeld een halstertje om kan doen ?
Alvast bedankt! *D

TheJokerr

Re: Halstermak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:55

hem steeds belonen als je verder gaat over zijn lijf :j
en als je op het begin gewoon met een halstertouwtje om zijn nek. en dan dik belonen met snoepjes enzo!!

Dit probleem had ik ook met me 6 jarige shet merrie..
maar die is nu alles mak!!

En dan gewoon steeds stapjes verder :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:26

Zorg eerst dat hij je vertrouwt. Toen ik Hans kreeg was hij echt bang voor me. Als ik binnen een straal van 3 meter bij hem kwam dan rende hij weg. Ik ben toen eerst veel met de andere twee pony's aan de gang gegaan. Lekker poetsen en kroelen en praten. Hij kwam dan steeds dichterbij. Op een gegeven moment kon ik hem aanraken. Toen hij dat niet meer eng vond ben ik hem gaan borstelen. Ik mocht hem toen overal op zijn lichaam aanraken. Hij begon kroelen zelfs lekker te vinden. Toen heb ik hem rustig aan het halster laten ruiken. Toen dat niet eng was heb ik zijn hals geaaid met het halster in mijn hand en toen kon ik het rustig om doen. Goed beloond en dit nog een paar keer herhaalt.

Ik zou persoonlijk niet met snoepjes aan de gang gaan. Je moet dan echt heel consequent zijn en iets van een klikker gebruiken, anders krijg je van die bedelaars.

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:37

ik sluit me aan bij capopjekop. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:35

En ook ik ben het met capopjekop eens; vertrouwen winnen en een band scheppen heeft werkelijk niets met snoepjes te maken, daar krijg je alleen maar kleine etters van. Nu is hij nog 'bang' van je, straks ziet hij je als lopende voerton en zit hij constant in je zakken en te bedelen om snoepjes. Tenzij je op zo'n opdringerige etter zit te wachten, zou ik de snoepjes weg laten, daar heb je niets aan.

Forceer niets, ga gewoon rustig bezig, als je rustig in de wei bezig bent met bijv. de omheining oid en hij wordt nieuwsgierig naar je, kun je ook even op je hurken gaan zitten, misschien komt hij wel naar je toe. Probeer hem overal te aaien en straal vooral rust uit.

Laat hem vooral ook géen snoepjes uit de hand eten... hoe verleidelijk het ook is, laat snoepjes achterwege en voer zeker niet uit de hand.

Toch zo zonde he.... ik heb hier inmiddels 6 veulens vanaf geboorte af aan 'opgeleid' en vanaf dag 1 heb ik ze eigenlijk onbewust geleerd om spontaan naar me toe te komen lopen als ik door m'n hurken ga.
En nu, jaren later, is dat nog steeds handig. Ik hoef maar door m'n hurken te gaan en ze komen vrolijk aangestapt.
Bracht de eerste paar dagen na de geboorte ook veel in de wei door, gewoon in de wei zitten en veulen wordt vanzelf nieuwsgierig en zal komen snuffelen. Lekker aaien, kriebelen, en laten zien dat mensen niet eng zijn. Na verloop van tijd vinden ze het zelfs zo leuk en gezellig dat ik ze eerder weg moest jagen dan naar mij toe roepen.
't is vaak maar een kleine moeite, maar als ze wat ouder zijn kost het gewoon wel meer tijd en moeite om ze te laten wennen aan mensen en om in de handen te komen.