Wie heeft zijn shetlander op ijzers staan.??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Binky_Zephyr

Wie heeft zijn shetlander op ijzers staan.??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 13:23

hoi, mijn shet loopt erg gevoellig. dus ik wil hem eigelijk op ijzers hebben.
wie heeft hier ervaring mee met de kleintjes ?
dennis hier op bokt is mijn hoefsmid en daar heb ik gelukkig een goede aan .. ze is gespecialiceerd in shetlanders.

wie o wie heeft er ervaring mee .. heb je na 1 keer ijzers altijd ijzers onder gehouden of heb je ze er na 1 keer weer af gelaten ?

Onali

Re: Wie heeft zijn shetlander op ijzers staan.??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:24

Wat zegt Ciska erover? ;)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 13:26

hihi heb ik eigelijk nog niet echt gevraagt. als hij gevoellig loopt moeten dr ijzertjes onder :P
vraag gewoon nog wat meer ervaringen :o
ze had ook hoefschoenen te koop .. alleen die zijn denk iets te groot voor hem.. anders had ik hem op hoefschoentjes gezet :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:40

Die van mij.
Ze is bevangen en staat nu rondom op een open toon, door Ciska.
Ik zou het haar vragen, ze is daar imo echt wel heel eerlijk in en als het niet nodig is is het niet nodig.
Als ik wat te beslaan heb ga ik weer naar Ciska, ben er erg tevreden over.

jennifer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:41

Mijn shet staat ook rondom op de ijzers, hij doet het er super op!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:42

Als hij gevoelig loopt doordat het al te ver is afgesleten ben je al te laat en kunnen er waarsch geen ijzers meer onder. Dat heb ik een keer gehad met mijn ruintje, toen was zijn hoef zo kort heb ik 2,5 maand moeten wachten tot er ijzers onder konden. Inmiddels heeft hij ze al 2 jaar niet echt meer gehad, maar van de zomer word hij wel weer beslagen uit voorzorg gezien die dan weer regelmatig de weg over moet en een heel stuk nar menles. Bij mij zijn het alleen de voorhoefjes die nodig zijn trouwens.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 13:42

ja ik heb haar net even gesproken ..ze zegt ook als hij erg gevoellig loopt zou ik het niet doen .. of hij moet onder de pijnstillers.. als ze met haar hamer gaat tikken is dit niet uit te houden voor ze ..

vanmiddag komt de smid voor mn andere paard die zal ik even vragen of hij erg gevoellig loopt..

nee hij is nog niet bekapt en staat ook niet kort op de hoefjes..

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:44

Heeft hij niet gewoon een hoefzweer of een steentje wat erin drukt ? Gevoelig lopen is gevoelig lopen en of dat nou erg is of minder erg gevoelig is gevoelig dus dan zou ik hem niet op dat moment laten beslaan maar een maand misch 2... wachten.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:46

1 merrie van mij heeft in de zomer 1 keer op ijzers gestaan, rondom omdat ik lekker met haar over de weg wilde rijden, met ene ruin kan niet op ijzers omdat zijn hoefwand te dun is.

van de zomer ga ik denk ik mijn beide merrie's op ijzers zetten.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 13:47

Buckje schreef:
Heeft hij niet gewoon een hoefzweer of een steentje wat erin drukt ? Gevoelig lopen is gevoelig lopen en of dat nou erg is of minder erg gevoelig is gevoelig dus dan zou ik hem niet op dat moment laten beslaan maar een maand misch 2... wachten.

smid heeft vorige week gekeken er was op de hoef niets aan te merken.
hij heeft het toen zo gelaten omdat de grond nog erg hard was.. en dan zou hij nog gevoelliger gaan lopen.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:47

Nee de mijne niet.
Die heeft goede hoefjes. Misschien als hij wat meer onder zadel komt en meer over straat komt wil ik er misschien wel ijzertjes onder zetten maar voorlopig is het niet nodig hoor.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 13:48

ik loop nu nog amper over de weg omdat hij dus zo gevoellig loopt.
voorheen maakte we veel wandelingen maar dat gaat nu gewoon niet ..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:15

die van mij was ook platgespoten toen ze ging beslaan, toen ging het wel redelijk.
Als de smid niks kan vinden zou ik toch een DA raadplegen, die van mij heeft ook even gevoelig gestaan en was een dag later zwaar bevangen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:32

Onze merrie loopt al jaren blootsvoets intensief voor de wagen, merendeel over 't asfalt eigenlijk (ook veel in draf). Gewoon langzamerhand goed opgebouwd, tot ze héle harde hoeven had die bijna niet sleten.

Helaas is 't 2 jaar geleden wel verkeerd gegaan; we hadden voor onze shetten een 'bekapper' ipv. een hoefsmid. Iemand die toevallig leuk kon bekappen, maar eigenlijk nooit cursus had gedaan, al kon hij 't op zich best goed....
Die heeft de merrie toen tekort bekapt, ze stond al vrij kort maar toch haalde hij er nog behoorlijk wat vanaf, dat was niet alleen bijvijlen...
Dag daarna liep ze erg gevoelig op steentjes, iets wat ze nooit deed. 2 dagen in de wei en toen was ze op beide voorhoeven stok kreupel, zelfs in stap 'mankte' ze en tilde je 1 been op dan liet ze zich zo vallen, deed haar echt zeer.

'échte' hoefsmid die ook vrij veel kleintjes hier in de buurt doet gebeld, en die heeft met moeite nog een ijzertje met dikke kurken zool tussen zool en ijzer er onder geslagen.
't ging met de dag beter, liep zo goed als rad, dus rustig wedstrijdje dressuur/vaardigheid gereden en ja, weer gevoelig/licht kreupel.
Ijzers er onder uit en dus een hoefzweer :( (niet van de nagels) had ze nog nooit gehad.
Na hoefzweer 3 maanden met ijzers gereden tot ze weer goed lang genoeg waren.

Ik houd het nu nog meer in de gaten, want sinds dat ze 1x te kort bekapt is geweest dreigt ze nu heel af en toe net wat té kort te staan, en dan gaan er uit voorzorg meteen tijdelijk ijzers onder, alleen voor. Vorig jaar zomer nog 2 a 3 maand ijzers onder gehad, hoop 't dit jaar zonder ijzers af te kunnen maar dat is even afwachten.

Vind 't maar niets in de samengestelde mensport; draai je er kalkoenen in dan heb je problemen tussen de hindernissen door waar vaak asfalt ligt en weinig berm, geen kalkoenen dan glijd ze heel makkelijk op gras, ook als het niet nat is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:45

Ik zou eerst eens willen weten waarom ie gevoelig loopt....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:52

stef schreef:
Ik zou eerst eens willen weten waarom ie gevoelig loopt....

dat is idd ook wel een goeie....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:00

Ik sluit me bij stef aan. Als hij daarvoor nooit gevoelig is en nu wel opeens dat is er waarschijnlijk iets aan de hand. Mijn shettert loopt nu ook heel gevoelig en op het asfalt gewoon slecht, maar dat komt omdat ze bevangen is. Voorlopig komen er hier geen ijzers onder, want daar ben ik niet zo voor. Maar dat kun je het beste met je smid bespreken. Kan die niks vinden, dan zou je mss de dierenarts kunnen raadplegen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:14

Ik ben ook geen voorstander van ijzers maar mijn muts staat nu al 3 weken bevangen en nu met speciaal beslag begint ze iets beter te lopen, staat wel nog steeds op pijnstillers.
Daarvoor kon ze helemaal niet lopen, ook vol op medicijnen, hopelijk gaat het nu goedkomen.

Deze merrie loopt ook al 10 jaar voor de wagen op asfalt zonder ijzers, heb nog nooit wat gehad met haar..

maar wat stef zegt, laat het eerst onderzoeken.. succes

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:20

Als het moet dan moet het. Heb het er met mijn smid in 2007 ook over gehad, we waren het toen eens dat we het eerst zonder ijzers zouden proberen. Mocht hij het idee hebben dat ijzers echt zouden helpen, dan zou ik het ook zeker proberen. Ik ben niet per definitie tegen ijzers. Ik probeer het nu eerst met hoefschoenen. Mocht dat niet helpen, dan kan het goed zijn dat ik ook aan het ortopedische beslag moet. Daarom is het belangrijk dat je vertrouwen in je smid hebt.

Ts: Jij hebt zo te lezen veel vertrouwen in je smid. Dus dan zou ik op haar advies afgaan. Zij kent de pony.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:33

capopjekop schreef:
Ik sluit me bij stef aan. Als hij daarvoor nooit gevoelig is en nu wel opeens dat is er waarschijnlijk iets aan de hand. Mijn shettert loopt nu ook heel gevoelig en op het asfalt gewoon slecht, maar dat komt omdat ze bevangen is. Voorlopig komen er hier geen ijzers onder, want daar ben ik niet zo voor. Maar dat kun je het beste met je smid bespreken. Kan die niks vinden, dan zou je mss de dierenarts kunnen raadplegen.

het is op en aan met de gevoellig heid .. de smid is er bij geweest en die was al bezig met bekappen dus die heeft hem gelijk mee genomen. hij liep nu niet gevoellig dus we wachten het af.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:52

Als het niet hoeft zou ik het niet doen. Het zijn al kleine hoefjes en ze worden er ook niet beter van.

Mijn shetlander staat wel op ijzers, rondom. Hij staat niet goed op zijn benen. Met de ijzers is zijn stand gecorrigeerd en struikelt ´ie niet constant. In de zomermaanden heb ik meestal alleen voor, om de achter hoeven een beetje rust te geven. Zomers rijd ik vader is het bos en in de bak of weiland, dus dan maakt ´ie ook minder km over het asfalt.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:14

Ik heb ze het hele jaar al mijn pony's rondom op ijzers staan. Dit doe ik omdat ik ze intensief train, wedstrijden rij en ze het jaren gewend zijn. Soms haal ik in de wintermaanden bij 2 de ijzers er tijdelijk onderuit om ze even weer mooi bij te laten groeien. Ik merk dan bij eentje dat hij ook wat gevoelig kan zijn op grind en dergelijke... Als je je pony gevoelig loopt kun je altijd proberen of hij er voordeel bij heeft en ik denk dat je hoefsmid dat heel goed kan bepalen. Bevalt het niet zijn ze er ook zo weer onder weg. Gebruik je hem niet heel vaak zou ik niet voor ijzers kiezen. Tis best prijzig en veel shetten redden zich prima zonder.

fashiondoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:45

Mijn shetlander staat ook rondom op ijzers, met de reden dat hij ook gevoelige hoeven had. Zeker als hij net bekapt was door de hoefsmid. Ze zitten er bijna een jaar op en heb ze er nooit afgehaald. Ik ben er blij mee, want nu heeft me shet geen last meer van gevoelige hoeven na een bekap beurt. :)

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 05:28

Mijn Shet heb ik één malig rondom op ijzers gehad omdat we toen heel veel met het karretje weggingen. In overleg met de smid toen besloten er toendertijd toch ijzertjes onder te doen, ze hebben er vrij lang onder gezeten en daarna konden we het eigenlijk prima zonder. Verder nergens last van gehad.

Maar wat enkele anderen al zeggen, het is belangrijk eerst te achterhalen waarom ze zo gevoelig loopt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 06:06

Hoeveel loopt je shet op het harde?
Kan ook zijn dat hij gewoon eelt moet kweken.