Friese hengst. Groei na ziekte als 1,5-jarige, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EAvb

Friese hengst. Groei na ziekte als 1,5-jarige, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 18:23

Mijn friese hengstje is op 1 jaar en 3 maanden behoorlijk ziek geworden. Door verkeerd voer bij de opfok, te laat opgemerkt door de verzorgers daar heb ik hem helaas op 11 november in bizar slechte toestand naar een andere opfok gebracht. Iedereen op zijn nieuwe opfok heeft er alles aan gedaan om hem beter te krijgen en gelukkig is hij nu beter verklaard maar moet hij nog behoorlijk aansterken. Toen ik hem ophaalde was hij graatmager, de veearts had weinig hoop. Na onderzoeken bleek hij ernstig mineralen en vitaminentekort te hebben en daardoor was zijn lever ernstig beschadigd. Op deze manier vergiftigde hij zichzelf, daarnaast denken ze dat er in het hooi iets giftigs heeft gezeten wat ook meespeelde(veearts dacht aan st Jacobskruiskruid maar kon dit niet meer terugvinden). Hij had totaal geen eetlust en viel om zodra hij een stapje moest doen. Gelukkig gaat het nu goed. Hij mist nog alle spieren en zijn ribben zijn nog duidelijk te zien maar hij is al 200% beter dan 3 maanden geleden. Hij begint zelfs echt hengst te worden, zijn ballen dalen in en hij gedraagt zich stoer tegenover de andere paarden, is ontzettend dominant tegenover zijn stalgenoten en hierdoor nu bij andere dominantere paarden gezet maar hij is ook deze de baas, volgens de opfok-eigenaar. Opzich wel een goed teken ivm gezondheid maar of je er blij mee moet zijn in de toekomst..:) Geschat wordt dat hij nog minstens 3 maanden nodig heeft om weer een ''normale" dikte en bespiering te krijgen. Nu ben ik gisteren even langsgeweest bij hem en viel het me op dat hij opeens een stuk gegroeid was(ik was 5 weken niet geweest, hij staat ver weg maar kan hem wel via een webcam bekijken). Natuurlijk geen meetstok mee, maar even schematisch op mijn lichaam afgemeten zou hij nu rond de 1.44 meten. Op 1 april wordt hij 2 jaar.

Ik ben nieuwschierig hoe jullie denken of wat jullie ervaringen zijn met paarden die ernstig ziek zijn geweest in hun jeugd. Wat denken jullie?
-Zou hij door de ziekte kleiner blijven?
-Natuurlijk afhankelijk van zijn ontwikkeling het komende jaar, maar ik denk erover om hem voor zijn 3e jaar naar huis te halen om de basisdingen te leren zoals wandelen, licht longeerwerk, commando's etc. Hij is wel als veulen goed opgevoed en doet alles zoals aan het halster lopen, voetjes geven en hoefsmid verder al braaf. Dan wil ik hem na een maand of 3 weer naar de opfok terug brengen zodat hij daar tot zijn 4e jaar kan blijven spelen. Hoe denken jullie hierover?
-Wat groeit volgens jullie ervaring langer door: een hengst of een ruin?
-Tips in wat voor vorm dan ook waardoor hij geleidelijk sterk en groot wordt?

Alvast bedankt!

Concorde

Re: Friese hengst. Groei na ziekte als 1,5-jarige, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:10

'Men zegt' dat ruinen meer de hoogte ingaan, hengsten de breedte. Moet zeggen dat ik dat nooit echt zo heb gemerkt (en ik heb heel wat Friese- en niet-Friese hengsten en ruinen gezien)
Hoe is hij qua grootte in vergelijking met zijn leeftijdgenoten? Is het echt het kleintje uit de koppel of niet? Vaak trekken die jonge paarden nog weer helemaal bij hoor, heeft ie nog tijd zat voor. Ik zou zelf een paard niet meer terug naar de opfok brengen als ik 'm eenmaal bij huis heb gehad als driejarige, dan zou ik 'm eerder gewoon een half jaar langer laten lopen en dan naar huis halen. Of je die dingen die hij als veulen leerde nou een half jaartje eerder of later oppikt, maakt voor 't paard weinig uit. Als het zo'n brutale is zou ik 'm zelf wel laten castreren voordat ik er serieus mee aan t werk ging. Als je hem uiteindelijk geen hengst wilt laten heb je er immers weinig aan om eerst met die hormonen 'in gevecht' te moeten gaan. Maakt het alleen maar lastiger voor beide partijen.

sjofaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:03

ik heb zelf ook een fries,, maar eerlijk gezegd is die puur groter dan die van jou,, die van mijjn is nu ruim 140cm maar ze is nog niet eens een jaar, maar geloof me,, het trekt wel bij hoor, ik had ook zon veulen die was ook ziek niet zo ernsti als die van jou maar die heeft zijn groei achterstand helemaal ingehaald!
en wat dat opfok betreft,, wat ik zou doen is indd als ie 3is beginnen met dat basiswerk etc maar ik weet niet of je ze thuis hebt staan of op stalling,, als je ze thuis heb staan lekker een landje zou ik hem lekker thuis houden en dan als hij 4is lekker rustig in gaan rijden of laten doen moet je zelf weten. maar ik zou hem daarna niet nog trug naar de opfok brengen.

wel leuk trouwens dat ik iemand tegenkom die der fries ook pas inrijd als ie 4 is, je komt toch steeds vaker tegen dat ze ook maar op de 2.5 a 3jaar ingereden worden. en daar zijn meningen over verdeeld maar ik heb over duidelijk het verschil gezien en ik blijf erbij dat je firzen pas in moet rijden als ze 4zijn

EAvb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 22:44

Bedankt voor de reactie's. Ik denk er zelf ook niet te moeilijk over en zie wel hoe het gaat, maar ben benieuwd of iemand ervaring heeft met zoiets. Mijn idee van hem op bijna 3 naar huis halen komt omdat we dat vaker doen met hengsten, op deze leeftijd kun je ze vaak nog net even gemakkelijker laten weten wie de baas is dan een jaar later. Hij is nog wel wat kleiner dan soortgenoten, maar de afgelopen 5 weken zoals ik al schreef echt goed de hoogte in geschoten dus ik denk dat er over nog eens 5 weken al bijna geen verschil meer is als hij het groeien zo blijft doen. Ik zou hem zelf graag zo lang mogelijk hengst willen houden, als het mogelijk is ivm gedrag natuurlijk.

Fijn om jullie ervaringen en reactie's zo even te lezen! Bedankt!

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:30

De mijne is als 2,5jarige gecastereerd, mede omdat hij vrijwel gemeen tegen alles was. Lees: Andere hengsten en mensen. Ik heb hem 2weken na zijn casteratie gekocht. Hij was als hengst erg iel en klein. Verder was hij de 'baas' in zijn groep, en was hij heel erg dominant. De verwachtingen waren dat hij klein zou blijven en niet erg breed zou worden.

Hij is inmiddels 7jaar en 1.68 groot.

Edit: Ik zou inderdaad hem lekker tot zijn 4e in de opfok laten, heb zelf mijn fries op 3jarige leeftijd ingereden. Maar als ik het nog eens had moeten doen, had ik toch lekker een paar jaartjes gewacht. Wel is het goed om hem al 'manieren' en basisdingetjes te leren.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:35

144 voor een bijna 2 jarige is niet echt groot...maar het is soms moeilijk te voorspellen hoe groot ze worden...

wij hebben hier 1 die word eind deze mnd, 2 jaar en is nu 158.

1 voordeel de meeste friezen groeien goed en zijn vaak te dik, die van jou zal vast snel weer op goed gewcht komen, en de lente staat voor de deur, dus straks land op en maakt ie vast nog groeispurt...

ben het met sjofaba eens....inrijden met 3 is ok, maar daarna zou ik stil zetten en dan met 4 jaar beginnen door te rijden...

dit geld voor mij overgens voor elk paard, welk ras t ook is...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 01:43

Mijne heeft ook wat opstartproblemen gehad, vermindering van weerstand, bacterieële en virale infecties gehad en toch is
hij inmiddels 1.74m hoog
De mijne brak de hele tent af dus heb ervoor gekozen hem te laten catreren op 2,5 jarige leeftijd.