[H]Hengstenkeuze merrie (flemmingh x belisar x amethist)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oneway

[H]Hengstenkeuze merrie (flemmingh x belisar x amethist)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:29

Ik ben benieuwd naar jullie tips wat betreft de hengstenkeuze voor mijn merrie!
Ik heb al een hengst op het oog en mijn keuze is voor 95% zeker maar ben benieuwd of de hengst bij jullie ook naar voren komt.
Aankomend voorjaar zal ik met haar ook naar de stamboekkeuring gaan, ze was vorig jaar nog zo groot en slap dat ik het verstandiger vond om 1 jaar te wachten

stm 1.76m

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=191470

Sterke Punten

- Looplust
- Lossigheid en souplesse
- veel beweging en buiging in de gewrichten (met veel ruimte)
- positieve instelling (wel wat ritselig)
- langgelijnd en grootramig
- kan goed zakken in achterhand, en beweegt met de schoft omhoog

Minder sterke punten!

- Lendenpartij (flemmingh)
- iets teer Fundament
- Koehakkig

Wat ik zoek in een hengst:

-correct gesteld en hard fundament (+ vererving daarvan)
-grootramig paard
-sterk achterbeen
-makkelijk sluiten en zakken in de achterhand
-opwaarts gebouwd

voorjaar 2009 nog niet zo lang onder het zadel!

http://lh5.ggpht.com/_wPHALLaXOh4/S4ZaP ... del%21.jpg

in stand als 2.5 jarige aug 2008

Afbeelding

en wederom voorjaar 2009

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 25-02-10 23:50, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:48

Leuke merrie! Ze heeft voldoende maat, dan zou ik het eens proberen met Ferro. Ik geloof dat dit een mooie combinatie kan zijn met jouw merrie. Komt in elk geval een paard uit dat heel goed kan lopen. Of Rousseu.

oneway

Re: [H]Hengstenkeuze merrie (flemmingh x belisar x amethist)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 17:45

Bedankt Santa cruz, dat zijn inderdaad hengsten die goed passen op het flemmingh bloed! Bedankt voor je reactie!

zijn er nog suggesties voor wat vernieuwend bloed?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:28

Allereerst vind ik het een goed punt dat je met je merrie naar de keuring gaat. Om hier niet verder over uit te wijden :)

Ik zou ook eens richting het Ferro bloed kijken voor o.a het front. Het voordeel van jouw merrie is, is dat ze langgelijnd is en dat je meerdere opties hebt in hengsten. Zo zou ik Zizi-top ook geen verkeerde keuze vinden. Deze hengst is wel wat compacter, maar heeft een sterk fundament en een erg goed achterbeen. Wel zit je met Jazz, Ferro en Flemmingh bloed. (al zal je daar snel mee zitten).

Misschien dat de lengte in het voorbeen ook een heel klein aandachtspunt is? Dan zou ik Tango ook wel eens willen overwegen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:39

Ik vind het dier te groot. 1.76m. is geen verantwoordelijke maat, dat geeft een boel gezondheidsrisico's zoals ocd en cornage... maar goed, als jij de ruiter op de onderste foto bent, heb jij ook geen behoefte aan een kleiner paard.

Die ruiter heeft wel behoefte aan een zwaarder paard. Een veel zwaarder paard met meer bot en meer buik en meer kont en liefst ook meer voorkomen.

De pedigree van deze merrie is bloederig (veel volbloed). Dat heb je niet meer nodig. Voor deze merrie en voor de ruiter, zou ik zoeken naar een fors type hengst.
Hengsten met een type als Burggraaf, als Berlin, als Argentinus.
Ik zou het zoeken in de bewezen, zware hengsten. Geen bloedtypes, dat voegt aan deze merrie niets meer toe. Wil je perse dressuur, overweeg eens een Gelderse hengst (Koss - Parcival) of zoek het eens in de Donnerhall - Weltmeijer - Pik Bube hoek.

Ferro nafok is hierboven al geopperd en zou wat mij betreft ook best kunnen, kies wel een Ferro-nazaat met zo weinig mogelijk bloed. De nafok van Jazz is vooral hooggebouwd en vaak niet breed (geen 'kast'). Ben jij de ruiter op dit paard, zou ik daarom geen Jazz gebruiken.

Je wilt terug naar een ouderwetser type, met behoud van de moderne elasticiteit. Maar je wilt wel terug naar bot romp en massa. Tenminste, als jij de ruiter bent op de laatste foto.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:16

Dees schreef:
Ik vind het dier te groot. 1.76m. is geen verantwoordelijke maat, dat geeft een boel gezondheidsrisico's zoals ocd en cornage...

alé, de 'grootste idiotie van de dag'-prijs mag uitgereikt worden...

1m76 is een ideale maat, zeker niet te groot... en zéker geen gezondheidszrisico'...
dit zijn warmbloeden è, geen quarters of iets dergelijks...

oneway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 14:17

Dees, bedankt voor je reactie!

het feit dat je 1,76m te groot vind voor een paard vind ik wel typisch! als ik namen noem als moorlands totilas en kwpn hengst armani, en ik kan nog een heel rij topsportpaarden en/of fokhengsten opnoemen die dus voor nakomelingen mogen zorgen dan lijkt het erop dat er vanuit verschillende stamboeken niet zulke grote zorgen zijn!

Wel vind ik het belangrijk om OCD en Cornage zoveel mogelijk uit te bannen door geen merrie's en of hengsten te gebruiken die hierin positief getest zijn!

Mijn merrie is echter OCD en cornage vrij en gezond, om die reden vind ik het dan ook wel verantwoord om er een veulen mee te fokken!

Maar wel bedankt voor je tips ik ben inderdaad op zoek naar een langgelijnde hengst met maat en massa! En hij moet beschikken over veel balans en looptechniek!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:18

s0173957 schreef:
Dees schreef:
Ik vind het dier te groot. 1.76m. is geen verantwoordelijke maat, dat geeft een boel gezondheidsrisico's zoals ocd en cornage...

alé, de 'grootste idiotie van de dag'-prijs mag uitgereikt worden...

1m76 is een ideale maat, zeker niet te groot... en zéker geen gezondheidszrisico'...
dit zijn warmbloeden è, geen quarters of iets dergelijks...

Ik wilde het net zeggen :=

oneway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 14:22

s0173957 heb je nog suggesties waar het hengstenkeuze betreft?

en dees, gelderse hengsten spreken mij niet zo erg aan!

oneway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 14:22

Ik vind het ook een wat vreemde mening, maar ik dacht ik zal er netjes op reageren :P

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:37

Ach, ik begrijp dat sommigen denken "hoogte is beter".
Helaas is die mening tegenwoordig populair.

Maar het is een biologisch en historisch feit dat de stokmaat van paarden gemiddeld veel lager was een goede 30 jaar geleden.
De maat die men nu pleegt te willen fokken, is kunstmatig.

Het gemiddelde KWPN-paard wordt niet ouder dan 7 jaar. Het gros van de 'gefokte' paarden valt op 3-4 jarige leeftijd al uit wegens botmankementen.
Is er dan niemand op Bokt die dat een problematisch verschijnsel vind?

Die grotere paarden, dat zijn fok-excessen met gezondheidsbeperkingen, net zoals luchtweg problemen bij perzische katten, oormankementen bij hangoorkonijnen, vergroeide achterbenen bij miniatuur-paarden...

Vraag jezelf eens af - waarom heeft het KWPN in haar populatie gezondheidsproblemen die je amper ziet bij Fjorden en haflingers, of bij Groninger paarden?

Maar goed, Oneway en alle anderen die opgaan in de moderne gedachte dat het paard een sportmiddel is dat kan worden gemanipuleerd door productieverbetering, ik raad een Jazz aan.
Bij voorkeur met Gribaldi-bloed en dan maar flink hopen op eentje die nog hoger wordt dan 1.76m.

Kunstmatig gefokt.
Mogelijk een wegwerpartikel.

Wil je écht een gezond paard, verdiep je in deze materie.
Wat ik hier zeg, zal iedere DA herhalen desgevraagd. Die grote paarden zijn zwakker in gezondheid.
De boodschapper afschieten, zoals hier nu op Bokt gebeurd, is erg gemakkelijk.
Het is altijd naar een boodschap te horen die niet helemaal in je eigen straatje past.
Als je gaat fokken, moet je bereid zijn om hier over na te denken.

Waar is het PROK-predikaat van deze merrie, trouwens?
En hoe komt het trouwens, Oneway, dat jij zo lang bent? Heb jij geen gezondheidsproblemen daardoor?
Want ook bij mensen geeft een te grote lengte vaak ernstige gezondheidsklachten, met name in de rug.

oneway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 16:05

Hoi Dees,

Geen enkel gezondheids probleem, ik sport dagelijks voetbal hardlopen racefietsen (hele kromme houding met mijn rug) maar heb echt nergens last van! waarschijnlijk ben ik zo lang geworden van alle gezonde voeding en ontwikkeling die ik heb gehad!

En dees klinkt het raar als ik je zeg dat zelfs mijn DA me heeft geadviseerd een veulen bij dit paard te fokken?

Ik heb het idee dat je nu alle dingen die je OOIT gelezen hebt nu op bokt toepast!

Maar ik ben het met je mening niet eens, mag dat ook?
Bedankt voor je reactie en mening ik deel hem echter niet!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:48

Geen probleem hoor. Maar doe een andere mening niet af als 'onzin', zoals sommigen hier doen.
Mijn achtergrond gaat overigens wel wat verder als 'ooit iets gelezen'. Dank je wel voor de insinuatie.

Over dat je langer bent geworden door 'alle gezonde voeding en ontwikkeling'... je bent vast nog geen 40+ jaar oud.
Zullen we elkaar dan weer treffen op internet? Want ik denk dat je dan anders aankijkt tegen 'het gezonde van lang zijn'. Ik hoop echter voor jou dat het meevalt.

Waarom heeft je DA geadviseerd een veulen ermee te fokken?

Zonder dat op jou te laten reflecteren (jouw situatie kan anders zijn), dat is een advies dat nog wel eens gegeven wordt als het paard niet (meer) geschikt is voor de sport en de eigenaar nog niet bereid/in staat is om die harde waarheid onder ogen te zien.

'Zelfs je DA' geeft aan dat er meerdere mensen zijn geweest met het fokadvies? Uit welke achtergrond/motivatie?
Hoe serieus wil je dat trouwens nemen als de merrie zelf nog nooit op een keuring is verschenen, (nog?) geen sportresultaten heeft behaald en ook (nog?) geen Prok-certificaat heeft gehaald?

Als je íets op Bokt wilt leren, is dat dat in de ogen van bokt-fokkers, bepaald 'not-done' is ;)
Dus sleep die merrie eerst maar eens naar een keuring (zeker Prok en eventueel ook in de ring).

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:15

Dees schreef:
Maar het is een biologisch en historisch feit dat de stokmaat van paarden gemiddeld veel lager was een goede 30 jaar geleden.
De maat die men nu pleegt te willen fokken, is kunstmatig.

Het gemiddelde KWPN-paard wordt niet ouder dan 7 jaar. Het gros van de 'gefokte' paarden valt op 3-4 jarige leeftijd al uit wegens botmankementen.
Is er dan niemand op Bokt die dat een problematisch verschijnsel vind?

*Steekt hand op*

En ik wil nog wel iets verder gaan dan jij: als je het evolutionair bekijkt is het paard van oudsher voorbestemd om nog veel kleiner te zijn. Transities waarbij de paarden groter worden zijn niet per definitie problematisch, mits de transitiefase lang genoeg is. We zien dagelijks om ons heen dat dit jammerlijk niet het geval is geweest. Ik vind het dan ook raar dat er Bokkers zijn die hier zo vreemd op reageren :? (en dan bedoel ik niet de TS).

Zelf heb ik gezien mijn lengte ook meer baat bij een paard dat boven 'maat kinderfiets' uitsteekt, maar ik ben zeker beducht op been- en andere gebreken...

Oneway: Flemmingh vind ik fijn bloed. Voor een dekking zou ik ook zeker uitkijken naar een vererver met meer bot. De sprongen vind ik een aandachtspunt en als je beschrijving juist is zou je op beweging iets kunnen inleveren; de merrie compenseert dit voldoende.

oneway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 17:30

Uums, bedankt voor je reactie!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:39

dat jullie het over honderden jaren geleden hebben slaat nergens op... de mens was ook een meter kleiner toen.. zo groeit alles! een grote hoeft niet per definitie ongezond te zijn! ik ken nl meerderen voorbeelden dat grote nog gezonder waren als kleinere...tuurlijk door te snelle groei enz enz zie je bij de grote vaker een chip, maar zo zie je ze ook vaak zat bij kleintjes hoor ;)
en dat haflingers enz. "gezonder" zijn... denk je echt dat dat komt doordat ze kleiner zijn??? 1. die gaan vrijwel nooit op de foto...en 2. die worden heeeel anders gebruikt dan onze sportpaarden (duhh tuurlijk gaan ze langer mee ze hoeven geen f*ck uit te voeren)
je hebt wel een klein punt maar vind dat je het zwaar overdrijft...

de ts zegt trouwens ook dat haar merrie ocd vrij is en cornage onderzoek heeft gedaan.. een prok certificaat kan je ook bijv. niet krijgen als er ergens een afvlakking zit, (kogels achter uitgesloten) maar dit is absoluut niet erg!

verder terug ontopic.. sorry

ik ga even verder verzinnen voor je!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:17

Ik raad je Danone I aan, of z'n volle broer van Van Uytert, Designer.
Grootramige paarden, superbloedlijn (De Niro x Weltmeyer x Bolero), goeie achterhand en natuurlijke aanleg voor de verzamelingen...

En zoals essie al zegt, een analogie trekken tss werkrassen (zoals de haflinger, de fjord) en sportrassen is dom.
Als een paard goed in balans en in proportie gebouwd is mag het bij wijze van spreken 1m90 zijn en zal het nooit iets voorhebben, staat het krom en onevenredig gebouwd gaat zelfs eentje van 1m50 zware problemen krijgen...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:46

s0173957 schreef:
En zoals essie al zegt, een analogie trekken tss werkrassen (zoals de haflinger, de fjord) en sportrassen is dom.
...

De 'werkrassen' staan veel dichter bij het oorspronkelijke paarden dan de omhooggefokte exemplaren die jij sportrassen noemt.
Het 'sportras' ten opzichte van het paard is als het hangoorkonijn ten opzichte van konijnen, als Franse bulldog ten opzichte van honden, als de perzische kat ten op zichte van katten.

Juist als je denkt dat het 'sportras' een van nature gezond type is, ben je dom bezig.
Wat jij als sportras ziet, is een product ontstaan door enkele decennia (geen 100 jaar maar een 40-tal jaren) selctie door de mens, waarbij de gezondheid van het paard aantoonbaar van ondergeschikt belang is geweest.

Het uitvalpercentage van deze 'sportras'-fokkerij ligt paardonvriendelijk hoog. Dit percentage bij paarden groter dan 1.65m. is naar rato hoger dan dat van kleinere dieren. Het KWPN hanteert sinds de jaren 80 een gemiddelde stokmaat van 1.64m. Het zou je toch aan het denken moeten zetten als dat gemiddelde volgens de mode anno 2010 als 'te klein' gezien. Hoe kun je denken dat dit gezond kan zijn voor het paard?

Grotere paarden hebben eerder gezondheidsproblemen dan de kleineren. Als echte fokker sluit je daar je ogen niet voor.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:09

:? Ik heb dit topic met veel verbazing zitten lezen en ik wil alleen maar even zeggen, Dees is het niet verstandig dat je je eigen Topic opent!! zodat we de TS misschien gewoon kunnen helpen/meedenken voor de keuze van een geschikte hengst!!!! :+

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:10

Laten we teruggaan naar de hengstenkeuze. Overige info kan wel per pb denk ik :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:03

eigen topic is niet nodig :D

Oneway, welke hengst had je al in gedachten?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:08

Wat vind je van Zambucka?

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:19

Zeg oneway ik ben nou ook nieuwsgierig aan t worden. Welke hengst had je in gedachte? Persoonlijk kan ik je niet helpen. Heb wel een veulen gefokt, maar mijn merrie is bijna het tegenovergestelde van de jouwe := . Zelf heb ik nu een C tje van Valdez. (Valdez x Nabuur).
Het enige wat ik je als advies mee wil geven (maar je dat doe je al). Weet wat je plus en min punten van je merrie zijn. En sta voor de hengsten open die écht wat bij je merrie kunnen toevoegen of corrigeren.

Ik vind je een hele mooie knappe merrie hebben. En dat uit een moeder van 1.63m las ik dat goed op de pedigree?!
En ja naar de keuring zou ook geen verkeerde beslissing zijn. Dan kun je nog beter zien wat verbeterpuntjes kunnen zijn.
Heel veel succes! ;)

oneway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 13:10

ik denk zelf aan ips bravour (painted black x chronos) bedankt voor jullie reacties

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:15

Op basis van wat die hengst tot nu toe laat zien en zijn moederlijn denk ik dat dat geen verkeerde keus is.