Manen van je AV.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Manen van je AV.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:17

Tot hoelang laten jullie de manen van je AV doorgroeien? Knippen jullie ze op gegeven moment bij, of blijf je er echt af? En als je eraf blijft, hoelang groeien de manen dan wel niet? :)

Alvast bedankt!

Mistic

Re: Manen van je AV.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:26

Ik heb eigenlijk alles gedaan. Mijn arab heeft een hele tijd lange manen gehad waar ik zo weinig mogelijk mee deed.
Nadat hij van het land terug kwam was er bijna geen zwarte haar meer over. Alles was verkleurd en viel erg uit.

Ik heb toen heel rigoureus alles eraf gehaald. Hij heeft toen een tijd met stekels rond gelopen.

Daarna besloten om het weer lang te laten groeien. Uiteindelijk toch tot de ontdekking gekomen dat het voor mij gewoon niet handig is om heel lang te hebben. Ik heb het nu iets langer dan handbreedt zodat het nog goed te vlechten is voor de wedstrijden.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:24

ik heb het ook gewoon op handbreedte (alhoewel ik wel weer eens bij mag trekken, want is nu meer 2-handen breedte..)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:35

manen van een AV zijn heilig, hoor je in mijn ogen dus absoluut af te blijven!! Ik vind knippen of trekken bij een AV een doodzonde!!!

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:52

Isabel van Arabian Ranch heeft een merrie staan met super lange manen, kei tof (al hun paarden staan met mooie lange manen :D)

Maar zoals al gezegd de manen bij een AV zijn heilig, never nooit aankomen en er voorzorgen dat de bos mooi lang blijft en kan doorgroeien.

Wedstrijd en invlechten? Pech gehad, een Fjord mag in zijn stekelkapsel blijven lopen, haflingers mogen ook met een lange bos blijven lopen dus waarom zou mijn AV met knotten moeten lopen? Op wedstrijd vlecht ik bij mijn ruin vanachter de oren tot ongeveer 10 a 20 cm op de hals en de rest hangt los.

Momenteel loopt mijn merrieveulen met vlehcten in de manen, meer omdat het echt een ijslander kapsel was en de manen alle kanten op stonden. Zodra dat een beetje getemd is kan het net als bij Rheal gewoon los hangen en ongestoord doorgroeien.

Een mooie volle lange bos met manen hoort gewoon bij een AV.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:26

De manen van mijn paard laat ik zo lang groeien als kan, hij staat 's zomers altijd onder een (eczeem)deken dus meestal kan ik het aan het einde van de zomer weer kortsnoeien. Vandaar. Hoe het er nu bij hangt kun je in m'n profiel zien, onderaan bijna :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:56

Een Arabier met ingekorte manen is als een kip zonder veren! Afblijven dus :D

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:34

AMEN..!

Rianne_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:21

Ook ik kom zo min mogelijk aan de manen. Eens per week spuit ik het in met antiklit en borstel ik het voorzichtig in. De rest van de tijd kom ik er niet aan. Een arabier hoort manen te hebben en hoe meer hoe beter.

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:06

hoi,
Allles is hier altijd lang maar ja ...schuuuuuuuuren is ze niet vreemd ondanks de dekens met hals en dan moet je wel eens bij snoeien he , tis zoooo lelijk die happen eruit :+ ...dus dan om te fatsoeneren gaat alles op 1 lengte en als dat dan kort is ...so be it!
Gelukkig groeit het heeeeel rap en dan weer hopen op heel houden *D

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 14:04

Maar als je de manen van je AV door laat groeien, kunnen ze dan niet helemaal bij de grond komen? Want dat vind ik echt lelijk namelijk. :o

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:11

Haar kan ook natuurlijk afbreken ;).

Sjanienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:53

RhealLover schreef:
Maar zoals al gezegd de manen bij een AV zijn heilig, never nooit aankomen en er voorzorgen dat de bos mooi lang blijft en kan doorgroeien.

Een mooie volle lange bos met manen hoort gewoon bij een AV.

dus laten zitten, niet aan komen!!

ik behandel de manen soms met een antiklit en glans spray en borstel ze heel voorzichtig uit. Waardoor ze extra mooi van gaan glanzen en een mooie bos wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:39

de mijne heeft nu redelijk lange manen, ongeveer tot de onderkant van der hals. en ik ga ze nooit afknippen of trekken! de manen moeten mooi lang worden :) duurt alleen zo lang.... lijkt wel of de manen bij mijn paard niet langer willen worden xD

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:41

Ik heb ze in 5 vlechten, ze komen nu onder de hals uit, eraf blijven, helemaal mee eens!!

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:24

Bij ons laten ze de manen groeien maar het deel van de manen waar het halster op komt te liggen, wordt eraf geknipt.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:37

Ik heb de manen vorig jaar februarie heel kort (minder dan handbreedte) getrokken, omdat ze heel lelijk uit de hengstenweide zijn gekomen.

Nu, een jaar later, heb ik ze lekker laten groeien en zijn ze zo:
Afbeelding
Deze foto is van eind november 2009! Inmiddels zijn ze dus nog langer! Het is ook een flinke dikke bos :) Helemaal vergeleken met zijn pieterige staartje...

Ik doe er helemaal niks aan, en borstel ze ongeveer een keer per week uit.

Ik laat ze groeien tot zolang ze willen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:13

Ik heb een half Av'tje, maar dat maakt niet echt uit.
Bij mijn merrie zijn de manen ook godsheilig .. een deel hangt nu tot haar schouder, ander deel had ze eraf geschuurd door een leuk vliegje dat haar had pijn gedaan - wat nu wel weer hard aan het groeien is.

Ik moet jammer genoeg wel alles in een hengstenvlecht of iets dergelijks doen, anders heb ik binnen no-time klitten (als ze een keer schud, hupakee grote klit erin), dus dan maar hengstenvlecht erin :)
(Iemand tips dat het niet zo gaat klitten? =S)

Ik vind altijd ook dat je van de manen van een paard moet afblijven, ongeacht het ras. Ze hebben het net als de staart nodig.
Iemand bij mij thuis heeft alle manen eraf geschoren omdat ze het irritant vond om bij te houden - het arme ding ..

Hier heeft ze dan een barbie staart in :P
http://i48.tinypic.com/255rn1c.jpg

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 00:20

xDenies schreef:
Bij mijn merrie zijn de manen ook godsheilig .. een deel hangt nu tot haar schouder, ander deel had ze eraf geschuurd door een leuk vliegje dat haar had pijn gedaan - wat nu wel weer hard aan het groeien is.

Ik moet jammer genoeg wel alles in een hengstenvlecht of iets dergelijks doen, anders heb ik binnen no-time klitten (als ze een keer schud, hupakee grote klit erin), dus dan maar hengstenvlecht erin :)

Ik vind altijd ook dat je van de manen van een paard moet afblijven, ongeacht het ras. Ze hebben het net als de staart nodig.
Iemand bij mij thuis heeft alle manen eraf geschoren omdat ze het irritant vond om bij te houden - het arme ding ..

Cowboy Magic!! :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 09:44

Bonjoy schreef:
xDenies schreef:

Cowboy Magic!! :D

Houd dat het klit vrij?
Zoja, waar kan je het kopen? ^^

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:35

Internet en sommige ruitershops (vooral western stores), maar 2x per week insprayen met normale antiklit en 1x goed uitkamen heeft ook goed effect ;)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:29

Ik vind dat het met equishine bijvoorbeeld zo syntetisch gaat aanvoelen. Cowboy magic kun je inderdaad bij westernwinkels kopen, maar vooral ook veel online :)

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:08

Hoi,
Ik heb altijd Equistar gebruikt voor de manen en staarten maar er werd mij Cowboy Magic aanbevolen...
Nou dat heb ik geweten ..... :( HET BREEKT AF MET COWBOY MAGIC :( |( ....je kunt het gebruiken maar pas op :)* ...breng het halverwege in of aan de uiteinden/puntjes en behoorlijk dun aanbrengen.
In het begin wist ik niet waardoor het kwam maar na het lezen van een topic op het AV forum over manen verzorging was ik er achter dat het door de CM komt, er waren meerdere mensen die het hadden ondervonden |(
gr,sas.

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:01

Ik probeer de manen nu te laten groeien, want wedstrijden rijd ik toch niet. Maar het wil nog niet echt opschieten, maar het is al 2,5 handbreedtes breed. :+

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:04

Ik heb het lang en kort gehad.

Lang stond heel onvezorgd en lelijk.
Nu lekker korte coupe en nu is het weer net een sportpoown van 8 jaar ofzo :)