Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
s0173957 schreef:Al eens gedacht aan Cento Lano?
Oké, hij heeft zelf nooit meer dan 1m50 gesprongen (ook omdat de Spits zelf nog zo ver niet stond), maar z'n nakomelingen beginnen wel op het voorplan te komen...
En hij geeft een goed karakter, maat en massa mee, alleszins toch diegene die ik ken...
http://www.stal-ceulemans.be/_html/main.php?taal=nl&page=60&id=55
Dakario schreef:ik weet wel dat je Thunder vd zuuthoeve niet zo interessant vindt maar merrieveulens van Thunder doen het heel goed in fokkerij. Thunder geeft wel maat. en fokt uitstraling door! en is commercieel 1 van de meest gevraagde hengst. of anders kijken naar zijn broer wonderboy die geeft groffere veulens dan thunder.
voor Nabab is groot hoofd wel gewenst omdat hij dat hoofd niet vergroot. ik heb heel veel nakomelingen gezien van nabab waarbij hoofd klein bleef in verhouding tot lichaam. maar springen kunnen ze allemaal en goed bewerkbaar karakter.
die nakomeling van elektro van uw merrie vind ik wel geslaagd. een mooi goed gebouwd veulen! een zekere verbetering op uw merrie! mss terugfokken?
Tangelo's worden niet vaak in fokkerij gebruikt. dus ik weet niet hoe tangelo's merries in fokkerij het doen? Het zijn wel gemakkelijk verkoopbaar vooral in nederland.
Het zijn maar tips. de keuze ligt aan u hé
, ik ga akkoord als je zegt dat zijn nakomelingen het beter doen dan je oorspronkelijk zou verwachten. Ik vind de hengst ook niet verkeerd, maar ik wil geen 'Thunder' fokken, en dan lijkt het me dat je zeker niet met iets moet gaan fokken welk je zelf niet wilt krijgen..

..op deze merrie zou ik daar toch niet echt bang voor zijn Holsteinfan schreef:Acanthus is die nog te krijgen in België?
Hij was toch verkocht dacht ik.(stock?)
besita schreef:maar uiteindelijk hebben die Nabab'en toch wel meer bloed dan je zou denken..op deze merrie zou ik daar toch niet echt bang voor zijn
Catoki en Chacco blue geven ze dan misschien wel iets edeler
Cornet ' stern zal trouwens ook met vers beschikbaar zijn vanaf eind maart ..lijkt me ook niet verkeerd voor haar
Saint Amour ...

Maar het springen prefereert uiteraard!
Karennnn schreef:Air jordan staat bij op het lijstje na hem nogmaals bekeken te hebben. Aan kop staat nabab gevolgd door Clinton.. In ieder geval is 'de Clinton' als het een hengstje is al op voorhand verkocht.. dat is natuurlijk een voordeel, maar goh toch wel vrij groot risico

dan hoor ik het graag met de argumenten
Karennnn schreef:Rekening houdend met waarvoor het veulen moet dienen, hebben we voorlopig besloten dat het Clinton wordt. Omdat deze hengst alles heeft wat we zoeken voor de merrie en het enigste aandachtspuntje het karakter is. Daar ik ook een heleboel brave clintons ken en chiva haar 2 nakomelingen ook braaf zijn voorlopig hopen we dus op een handelbaar karakter
Moest iemand dit een gigantisch foute keuze vindendan hoor ik het graag met de argumenten
s0173957 schreef:Gigantisch fout niet, maar als de merrie zelf al niet van de simpelste is vind ik het wel een vrij riskante gok...
Karennnn schreef:s0173957 schreef:Gigantisch fout niet, maar als de merrie zelf al niet van de simpelste is vind ik het wel een vrij riskante gok...
Ik zal daarom de keuze even toelichten:
chiva is een orlando (v heartbreaker). Clinton x heartbreaker bloed doet het erg goed (denk bv aan cornet obolensky) puur op papier zou dit dus een mooie combinatie zijn. Dan het commercële: indien het een hengstenveulen is, zijn er al 2 fokkers die geïnteresseerd zijn om te kopen als we Clinton gebruiken. Dan het sportgerichte: vermogen en bascule zijn de belangrijkste springgerichte verbeterpunten, evenals het explosieve, welke Clinton heeft en blijkt toe te voegen. Dan het fokkerij gerichte: Daar een fokmerrie exterieurmatig ook correct moet zijn, wouden we hier ook rekening mee houden: Clinton geeft meer front, maat en kleine hoofden, 3 exterieurmatige verbeterpunten van de merrie.
Hieruit hebben we dus besloten dat énkel het karakter ons tegenhield.
En dus rekening houdend met de 2 eerste nakomelingen (die echt uitzonderlijk gemakkelijk zijn), durven we deze gok nog net aan.
davy_s schreef:Als er iets is dat overroepen is dan is dat in mijn ogen wel het karakter van een paard. Meestal zijn het paarden die iets "gevoeliger" zijn en die hebben gewoon een andere benadering nodig (en daar zit juist het probleem met de mensen nl. dat wij die andere benadering meestal niet willen toepassen).
Karennnn schreef:davy_s schreef:Als er iets is dat overroepen is dan is dat in mijn ogen wel het karakter van een paard. Meestal zijn het paarden die iets "gevoeliger" zijn en die hebben gewoon een andere benadering nodig (en daar zit juist het probleem met de mensen nl. dat wij die andere benadering meestal niet willen toepassen).
Ik ga hier zeker mee akkoord! Daarom ook dat we het risico aandurven. Deze merrie is tot haar 3 jaar niet van haar vaste wei gekomen en daarna ineens voor een jaar bij mijn (nogal hardhandige) trainer belandt. Ik blijf geloven dat de merrie inderdaad een moeilijk karakter heeft, maar dat haar stalgedrag beperkt had kunnen blijven, had ze niet bij mijn toenmalige trainer gestald geweest. Echter wordt er nu toch al zo'n 3jaar wel 'anders' met haar gewerkt en blijft ze dit karakter houden.
Ik ben er daarom ook van overtuigd dat ze altijd een dominant, sensibel karakter gehad zou hebben omdat ze gewoon zo is.
En dat wordt met Clinton hoogstwaarschijnlijk dubbel bevestigd.. daarom toch wel aandacht voor het karakter, daar het toch leuker is om met een werkwillig paard te rijden, dan met een paard met verschillende handleidingen om hem toch maar leuk in het werk te hebben...