[H] 8j merrie Orlando x Goldschlaeger Z

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karennnn

[H] 8j merrie Orlando x Goldschlaeger Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:03

In maart- april zoeken wij onze nu 8jarige merrie opnieuw onder de hengst te doen, daar we heel graag een merrieveulentje uit haar zouden hebben, voordat ze verkocht wordt.

algemene info:
merrie van 2002
+- 1.66m
loopt nu 1.30, enkele malen succesvol 1.35m (deze winter 14 van de 20 foutloze omlopen)
zal 1.40 starten binnenkort
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=134955

exterieur:
iel, te weinig 'spek', mag wat robuuster
moet meer maat hebben
wat kort in de rug
...?

karakter:

zeer sensibele merrie in omgang en onder het zadel
niet eerlijk van karakter, heel dominant
veel bloed
gevoelig in de mond

springen:
zeer fijne techniek, bloederig, voorzichtig en voldoende vermogen
Dit alles graag behouden en nog vermogen toevoegen
Zou nog iets explosiever mogen op de sprong

gangwerk:
kan fijn, functioneel bewegen
galop mag beter (ruimer en meer gedragen)

nakomelingen:
ruin van 2007 van electro (roshoeve): koel, braaf maar klein, zal +- 1.63m worden
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3WHBVJ7B.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=SFDnID44eO8
hengst van 2009 van Tangelo vd zuuthoeve: braaf, kleine kant, +- 1.65m
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PVJ4MMEG.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=N9QP2mF94Ko

Merrie zelf
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JFREJA6N.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OL6TWHIX.jpg

Voorlopige hengsten op het lijstje: en eigen opmerkingen
Clinton: aandachtspunt: maat en karakter
Cicero: nakomelingen zijn wél vrij koel, mogelijk geeft de merrie haar sensibele karakter niet door en we willen wel bloed behouden
Nabab de reve: zelfde opmerking als cicero
Balou du rouet: zelf nog niet op top niveau en karakter als aandachtspunt
Acantus gk: weinig bekend van de nakomelingen

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:59

Al eens gedacht aan Cento Lano?
Oké, hij heeft zelf nooit meer dan 1m50 gesprongen (ook omdat de Spits zelf nog zo ver niet stond), maar z'n nakomelingen beginnen wel op het voorplan te komen...
En hij geeft een goed karakter, maat en massa mee, alleszins toch diegene die ik ken...

http://www.stal-ceulemans.be/_html/main.php?taal=nl&page=60&id=55

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 17:09

s0173957 schreef:
Al eens gedacht aan Cento Lano?
Oké, hij heeft zelf nooit meer dan 1m50 gesprongen (ook omdat de Spits zelf nog zo ver niet stond), maar z'n nakomelingen beginnen wel op het voorplan te komen...
En hij geeft een goed karakter, maat en massa mee, alleszins toch diegene die ik ken...

http://www.stal-ceulemans.be/_html/main.php?taal=nl&page=60&id=55

Ik vind die hengst zeker niet verkeerd, heb er inieder geval ook al een paar leuke nakomelingen van gezien. Maar hij zou bij mij niet meteen een optie zijn, omdat de bedoeling is dat als het een merrietje is, het ook voor de fokkerij zou dienen. Het zou dus op papier interessant moeten zijn, mede als 'in real life'. Daarbij is het commercieel zijn ook belangrijk voor het geval het een hengstje is en het dus verkocht wordt.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:31

Arko III mss?
ik ken wel niet veel van z'n nakomelingen maar z'n afstamming en hemzelf kennende gaat die toch maat, goed karakter, goeie galop geven.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 09:48

ik weet wel dat je Thunder vd zuuthoeve niet zo interessant vindt maar merrieveulens van Thunder doen het heel goed in fokkerij. Thunder geeft wel maat. en fokt uitstraling door! en is commercieel 1 van de meest gevraagde hengst. of anders kijken naar zijn broer wonderboy die geeft groffere veulens dan thunder.

voor Nabab is groot hoofd wel gewenst omdat hij dat hoofd niet vergroot. ik heb heel veel nakomelingen gezien van nabab waarbij hoofd klein bleef in verhouding tot lichaam. maar springen kunnen ze allemaal en goed bewerkbaar karakter.

die nakomeling van elektro van uw merrie vind ik wel geslaagd. een mooi goed gebouwd veulen! een zekere verbetering op uw merrie! mss terugfokken?

Tangelo's worden niet vaak in fokkerij gebruikt. dus ik weet niet hoe tangelo's merries in fokkerij het doen? Het zijn wel gemakkelijk verkoopbaar vooral in nederland.

Het zijn maar tips. de keuze ligt aan u hé :)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 17:56

Dakario schreef:
ik weet wel dat je Thunder vd zuuthoeve niet zo interessant vindt maar merrieveulens van Thunder doen het heel goed in fokkerij. Thunder geeft wel maat. en fokt uitstraling door! en is commercieel 1 van de meest gevraagde hengst. of anders kijken naar zijn broer wonderboy die geeft groffere veulens dan thunder.

voor Nabab is groot hoofd wel gewenst omdat hij dat hoofd niet vergroot. ik heb heel veel nakomelingen gezien van nabab waarbij hoofd klein bleef in verhouding tot lichaam. maar springen kunnen ze allemaal en goed bewerkbaar karakter.

die nakomeling van elektro van uw merrie vind ik wel geslaagd. een mooi goed gebouwd veulen! een zekere verbetering op uw merrie! mss terugfokken?

Tangelo's worden niet vaak in fokkerij gebruikt. dus ik weet niet hoe tangelo's merries in fokkerij het doen? Het zijn wel gemakkelijk verkoopbaar vooral in nederland.

Het zijn maar tips. de keuze ligt aan u hé :)

Ik ben inderdaad niet te overtuigen van Thunder :) , ik ga akkoord als je zegt dat zijn nakomelingen het beter doen dan je oorspronkelijk zou verwachten. Ik vind de hengst ook niet verkeerd, maar ik wil geen 'Thunder' fokken, en dan lijkt het me dat je zeker niet met iets moet gaan fokken welk je zelf niet wilt krijgen..
De Electro is eigenlijk geen verbetering. De foto's vertekenen daar een beetje. Halsimplant is nog horizontaler als de merrie en hij is nog korter in de rug. Dat is dus geen optie om te herhalen. De electro laat nu zien dat het een zeer braaf, werkwillig paard gaat worden en dat hij er een zeer goede sprong in heeft zitten. Maar de moeder is beter (qua vermogen, snelheid en explosiviteit) en hij blijft te klein voor mij (ben zelf 1.81m), daar we natuurlijk fokken naar een verbetering van de moeder is dit voor mij helaas geen herhaling waard.

Groot hoofd heeft de merrie wel, dat is de eerste opmerking dat ik daarover van Nabab hoor :)
Nu inieder geval, klein hoofdje mag gerust voor mij ;)

Arko ga ik eens bekijken! Ik denk dat iemand die in 2008,, toen we vd tangelo lieten dekken, hem ook al aanraadde.
De tangelo is wel een succesmatch tot hiertoe. Veulen kan leuk bewegen, heeft 1x vrijgesprongen over zo'n 40cm en toonde héél voorzichtig en super in de achterhand. (Wat de merrie tot hiertoe wel lijkt door te geven, daar ze zelf vanachter niet echt 'kiept')

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:11

Ik neig eigenlijk ook direct naar Nabab ..( dat van dat hoofd is nogal onzin ..hij geeft juist wel vaak grote hoofden -type gitaarkist -dus kan zeker een edele merrie gebruiken
Of zijn zoon Vigo
verder zou Calvaro , Catoki en Chacco Blue zeker niet verkeerd zijn voor de merrie
Utrillo is trouwens ook beschikbaar nu voor belgie
Air jordan zou ook nog kunnen !!
en Ogano sitte zou ook bij deze passen

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:33

Ik zou uitgaande op de merrie zelf ook zweren voor nabab, maar ik ben bang dat ze niet bloederig genoeg doorfokt hiervoor aan haar 2 eerdere nakomelingen te zien. Hoe denk jij daarover Besita?
Catoki ga ik ook zeker bekijken en Utrillo vind ik ook top.
Wat vind jij van Acantus bij deze merrie?

* denk er net aan: utrillo is: clinton x heartbreaker en chiva is een orlando (v heartbreaker) en ik wil absoluut geen inteelt op die hengst, dus helaas geen optie.. Vind dat anders wel een machtige hengst..

Holsteinfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:22

Acanthus is die nog te krijgen in België?
Hij was toch verkocht dacht ik.(stock?)
Er is wel zeer weinig bekend over acanthus nakomelingen.
Zelf vind ik het jammer dat er na cantus als grootvader niet veel bekends meer volgt in zijn pedigree.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:52

maar uiteindelijk hebben die Nabab'en toch wel meer bloed dan je zou denken ;) ..op deze merrie zou ik daar toch niet echt bang voor zijn
Catoki en Chacco blue geven ze dan misschien wel iets edeler
Cornet ' stern zal trouwens ook met vers beschikbaar zijn vanaf eind maart ..lijkt me ook niet verkeerd voor haar
Saint Amour ...

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 23:42

Holsteinfan schreef:
Acanthus is die nog te krijgen in België?
Hij was toch verkocht dacht ik.(stock?)

Bij bagoniebos en ergens in Lier is hij nu wel te verkrijgen met drachtgarantie.

besita schreef:
maar uiteindelijk hebben die Nabab'en toch wel meer bloed dan je zou denken ;) ..op deze merrie zou ik daar toch niet echt bang voor zijn
Catoki en Chacco blue geven ze dan misschien wel iets edeler
Cornet ' stern zal trouwens ook met vers beschikbaar zijn vanaf eind maart ..lijkt me ook niet verkeerd voor haar
Saint Amour ...

Cornet' stern vind ik ook echt top! Vooral dat explosieve op de sprong.
Maar ik blijf met dat heartbreaker wat twijfelachtig.. Al is het nu wel een stuk verder natuurlijk, dus te overwegen.
Puur afgaand op papier zou ik voor Clinton willen gaan.. Omdat we dan de combinatie van clinton en heartbreaker krijgen, wat natuurlijk commercieel en op papier wel interessant is. Maar dan dat karakter eh.. Hij moet natuurlijk ook nog een sprong willen nemen ooit :D
Is het waar dat Clinton ze wel eens klein en fijn durft geven? De clintons die ik ken zijn allemaal vrij forse, ruige paarden, maar laatst waren ze daar over bezig..
Instinctief zou het dan weer eerder Nabab zijn, al vrees ik dat daar wel een behoorlijke giraf uit kan komen (exterieurmatig).. Chiva is al niet moedersmooiste (iel met groot hoofd) en dan Nabab erop }:0 Maar het springen prefereert uiteraard!

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:57

Nabab, kashmir vh schuttershof, vigo, ...
Die brengen imo toch maat & vermogen
Bv. een kashmir van 1.82, of eentje van 1.72 uit een moeder van 1.63, ...

Balou zou voor mij op deze merrie echt geen optie zijn. Ben gecharmeerd van je 2j balou, daar niet van. Maar qua karakter zou ik niet durven matchen hier.

Cicero gaat de galop niet verbeteren denk ik
met Argentinus-bloed ga je wel lengte toevoegen, maar of je dat via Arko III gaat krijgen, dunno ... Dan zou ik het eerder doen via Air Jordan zoals besita al zei. Krijg je ook nog een mooie 'kap' en wrs donker veulen.

Electro staat er wel om bekend om braaf dieren te geven denk ik. Ik heb er zelf eentje gereden, 4j hengst, hengstenkeuringsconditie, zeer scherp gevoerd en nog echte brave in de omgang. Op die nakomelingen zou ik mij niet baseren om te zeggen of de moeder te koud fokt of niet.

Karennnn

Re: [H] 8j merrie Orlando x Goldschlaeger Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 12:09

Air jordan staat bij op het lijstje na hem nogmaals bekeken te hebben. Aan kop staat nabab gevolgd door Clinton.. In ieder geval is 'de Clinton' als het een hengstje is al op voorhand verkocht.. dat is natuurlijk een voordeel, maar goh toch wel vrij groot risico ;)

davy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:46

Karennnn schreef:
Air jordan staat bij op het lijstje na hem nogmaals bekeken te hebben. Aan kop staat nabab gevolgd door Clinton.. In ieder geval is 'de Clinton' als het een hengstje is al op voorhand verkocht.. dat is natuurlijk een voordeel, maar goh toch wel vrij groot risico ;)

Alleen rekening houden met de gezondheid. Nabab geeft wel maat en vermogen maar het zijn vaak niet de mooiste paarden en meestal voegen ze ook geen bloed toe.

Karennnn

Re: [H] 8j merrie Orlando x Goldschlaeger Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 13:01

Rekening houdend met waarvoor het veulen moet dienen, hebben we voorlopig besloten dat het Clinton wordt. Omdat deze hengst alles heeft wat we zoeken voor de merrie en het enigste aandachtspuntje het karakter is. Daar ik ook een heleboel brave clintons ken en chiva haar 2 nakomelingen ook braaf zijn voorlopig hopen we dus op een handelbaar karakter :D
Moest iemand dit een gigantisch foute keuze vinden :P dan hoor ik het graag met de argumenten ;)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:41

Gigantisch fout niet, maar als de merrie zelf al niet van de simpelste is vind ik het wel een vrij riskante gok...

davy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:50

Karennnn schreef:
Rekening houdend met waarvoor het veulen moet dienen, hebben we voorlopig besloten dat het Clinton wordt. Omdat deze hengst alles heeft wat we zoeken voor de merrie en het enigste aandachtspuntje het karakter is. Daar ik ook een heleboel brave clintons ken en chiva haar 2 nakomelingen ook braaf zijn voorlopig hopen we dus op een handelbaar karakter :D
Moest iemand dit een gigantisch foute keuze vinden :P dan hoor ik het graag met de argumenten ;)

Clinton wordt het bij mij voor 99% ook en bij mij is het dan rechtstreeks uit een Heartbreaker dus ... .

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 13:56

s0173957 schreef:
Gigantisch fout niet, maar als de merrie zelf al niet van de simpelste is vind ik het wel een vrij riskante gok...

Ik zal daarom de keuze even toelichten:
chiva is een orlando (v heartbreaker). Clinton x heartbreaker bloed doet het erg goed (denk bv aan cornet obolensky) puur op papier zou dit dus een mooie combinatie zijn. Dan het commercële: indien het een hengstenveulen is, zijn er al 2 fokkers die geïnteresseerd zijn om te kopen als we Clinton gebruiken. Dan het sportgerichte: vermogen en bascule zijn de belangrijkste springgerichte verbeterpunten, evenals het explosieve, welke Clinton heeft en blijkt toe te voegen. Dan het fokkerij gerichte: Daar een fokmerrie exterieurmatig ook correct moet zijn, wouden we hier ook rekening mee houden: Clinton geeft meer front, maat en kleine hoofden, 3 exterieurmatige verbeterpunten van de merrie.

Hieruit hebben we dus besloten dat énkel het karakter ons tegenhield.
En dus rekening houdend met de 2 eerste nakomelingen (die echt uitzonderlijk gemakkelijk zijn), durven we deze gok nog net aan.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 14:01

Ik heb nog een bijkomend filmpje van flanders expo dit weekend, om haar misschien nog iets beter in te kunnen schatten:
Hier kan je ook goed zien dat zo lang je haar kan 'interesseren' ze echt met de sprong en haar parcours bezig is en haar karakter net voor je gebruikt. Ze weigert NOOIT en wil écht van het hout afblijven. Ze wordt alleen wat neig naar het einde toe en als ze dan even geen sprong in zicht heeft, uit dat 'neig worden' zich in bokken.
http://www.youtube.com/watch?v=PJc_lgb5vc8

davy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:40

Karennnn schreef:
s0173957 schreef:

Ik zal daarom de keuze even toelichten:
chiva is een orlando (v heartbreaker). Clinton x heartbreaker bloed doet het erg goed (denk bv aan cornet obolensky) puur op papier zou dit dus een mooie combinatie zijn. Dan het commercële: indien het een hengstenveulen is, zijn er al 2 fokkers die geïnteresseerd zijn om te kopen als we Clinton gebruiken. Dan het sportgerichte: vermogen en bascule zijn de belangrijkste springgerichte verbeterpunten, evenals het explosieve, welke Clinton heeft en blijkt toe te voegen. Dan het fokkerij gerichte: Daar een fokmerrie exterieurmatig ook correct moet zijn, wouden we hier ook rekening mee houden: Clinton geeft meer front, maat en kleine hoofden, 3 exterieurmatige verbeterpunten van de merrie.

Hieruit hebben we dus besloten dat énkel het karakter ons tegenhield.
En dus rekening houdend met de 2 eerste nakomelingen (die echt uitzonderlijk gemakkelijk zijn), durven we deze gok nog net aan.

Als er iets is dat overroepen is dan is dat in mijn ogen wel het karakter van een paard. Meestal zijn het paarden die iets "gevoeliger" zijn en die hebben gewoon een andere benadering nodig (en daar zit juist het probleem met de mensen nl. dat wij die andere benadering meestal niet willen toepassen).

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 14:54

davy_s schreef:
Als er iets is dat overroepen is dan is dat in mijn ogen wel het karakter van een paard. Meestal zijn het paarden die iets "gevoeliger" zijn en die hebben gewoon een andere benadering nodig (en daar zit juist het probleem met de mensen nl. dat wij die andere benadering meestal niet willen toepassen).

Ik ga hier zeker mee akkoord! Daarom ook dat we het risico aandurven. Deze merrie is tot haar 3 jaar niet van haar vaste wei gekomen en daarna ineens voor een jaar bij mijn (nogal hardhandige) trainer belandt. Ik blijf geloven dat de merrie inderdaad een moeilijk karakter heeft, maar dat haar stalgedrag beperkt had kunnen blijven, had ze niet bij mijn toenmalige trainer gestald geweest. Echter wordt er nu toch al zo'n 3jaar wel 'anders' met haar gewerkt en blijft ze dit karakter houden.
Ik ben er daarom ook van overtuigd dat ze altijd een dominant, sensibel karakter gehad zou hebben omdat ze gewoon zo is.
En dat wordt met Clinton hoogstwaarschijnlijk dubbel bevestigd.. daarom toch wel aandacht voor het karakter, daar het toch leuker is om met een werkwillig paard te rijden, dan met een paard met verschillende handleidingen om hem toch maar leuk in het werk te hebben...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:04

Voor een springpaard kan ik hier (beperkt) mee akkoord gaan, als het paard zich laat sturen en z'n tempo laat bepalen dan is dat genoeg, waar het hoofd zich bevindt, of het paard nageeflijk is etc, maakt dan allemaal geen z*k uit.

Voor dressuurpaarden daarentegen is er niets belangrijker dan karakter, wil om werken...

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 15:14

ja inderdaad, dat is zo! En karakter hangt van zo veel dingen af dat je het moeilijk kan omschrijven. Laat ik gewoon zeggen dat de merrie van nature uit sensibel en dominant is en dat clinton dit niet gaat verbeteren hoogstwaarschijnlijk. Dat we dit met opvoeding en juiste manier van omgang eventueel kunnen verbeteren in het veulen tov de moeder, dat is iets anders. Hier hebben we namelijk de eerste 3 jaar zelf de touwtjes in handen om het veulen zo veel mogelijk te laten zien en er op de juiste manier mee om te gaan.
Ongeacht dat blijft werkwilligheid van nature uit (ook in de springsport) toch heel belangrijk, daar het gewoon veel gemakkelijker is om zo'n paard te scholen, er mee om te gaan en eventueel te verkopen.

davy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:06

Karennnn schreef:
davy_s schreef:

Ik ga hier zeker mee akkoord! Daarom ook dat we het risico aandurven. Deze merrie is tot haar 3 jaar niet van haar vaste wei gekomen en daarna ineens voor een jaar bij mijn (nogal hardhandige) trainer belandt. Ik blijf geloven dat de merrie inderdaad een moeilijk karakter heeft, maar dat haar stalgedrag beperkt had kunnen blijven, had ze niet bij mijn toenmalige trainer gestald geweest. Echter wordt er nu toch al zo'n 3jaar wel 'anders' met haar gewerkt en blijft ze dit karakter houden.
Ik ben er daarom ook van overtuigd dat ze altijd een dominant, sensibel karakter gehad zou hebben omdat ze gewoon zo is.
En dat wordt met Clinton hoogstwaarschijnlijk dubbel bevestigd.. daarom toch wel aandacht voor het karakter, daar het toch leuker is om met een werkwillig paard te rijden, dan met een paard met verschillende handleidingen om hem toch maar leuk in het werk te hebben...

We hebben een eigen gefokte Quickfeuer x Darco die we vanaf september vorig jaar hebben laten zadelmak maken. Quickfeuer is gekend om zijn "karakter-nakomelingen" en onze merrie is in omgang goudbraaf maar ze heeft een klein hartje. Mede daarom had ik schrik om haar zadelmak te laten maken omwille van de vele hardhandige trainers die er rond lopen. Na een tip van mijn DA ben ik bij iemand terecht gekomen met een "natuurlijke" omgang bij paarden.
Normaal zijn ze daar na een maand zadelmak en verkeersmak. Eerst hebben we er een ander paard naar toe gebracht dat we juist gekocht hadden (Laudabilis x Roosenkavelier). Na een 6-tal weken was dit paard zadelmak en bleek dat ze ook niet de gemakkelijkste was omdat ze een zeer dominant karakter heeft.
Voor de Quickfeuer was mijn vrees gegrond en heeft het 3 maanden geduurd voordat ze zadelmak was (hoofdreden was vooral dat ze geen singel verdroeg, eens dat vertrouwen erin was de stap naar de ruiter eigenlijk vrij gemakkelijk gemaakt).

En hoewel dat nu eigenlijk 2 "karakterpaarden" zijn hebben die toch een andere aanpak nodig. De ene is dominant en dient dus ook zo aangepakt te worden (je moet duidelijk laten zien dat je de baas bent zonder dat je het beest daarvoor moet afslaan), de andere heeft meer een schrikkarakter zodat je daar iets sensibeler mee moet omgaan. (en eigenlijk zijn er 5 basis-types van paarden met elk hun eigenschappen).
De dominante paarden zijn meestal de beste paarden, je moet er echter anders mee omgaan (en hier moet je als ruiter voor open staan wat dikwijls het probleem is).

Ik kan hier nog uren over doorgaan maar ik weet dat velen daar sceptisch (ik eerst ook) tegenover staan. En je moet het gezien hebben voordat je het eigenlijk gelooft. Ik weet wel dat in de toekomst al mijn paarden daar zadelmak gemaakt zullen worden (we volgen trouwens nog altijd les bij deze persoon).

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 16:33

Nee ik sta daar niet sceptisch tegenover! ik volg je 100%.
Wij hebben met deze merrie ook een ommekeer moeten maken. Het eerste jaar moesten we haar met een stok uit de stal 'vissen' (met een stok het halster aanhaken en haar naar je toe trekken) en ging ze in het parcours op de staak door in een hoekje te gaan wippen en bokken. Het eerste jaar bij mijn toenmalige trainer was dat: hardhandig tegenin gaan, daar hij bleef volhouden dat dit paard gewoon 'gekraakt' moest worden. Omdat hij ons al heel veel geholpen had met de paarden en er veel van kende, zijn wij hem daarin gevolgd. Pas na een jaar heb ik tegen mijn vader gezegd dat het zo niet verder kon. Op haar 4.5jaar is zij dus bij ons komen staan en ben ik ook weg gegaan bij hem in training. Ze is ondertussen al veel stappen vooruit. Tijdens het rijden is dit 'gelukt' door de manier van Albert Voorn te volgen (en er enkele clinics te gaan rijden en hulp te krijgen van iemand die altijd bij albert voorn gereden heeft) en ga ik nu opnieuw bij iemand lesnemen die veel ervaring heeft met sensibele en dominante paarden die goed in de sport lopen.
In de stal is dit gelukt door een meer 'natuurlijke' aanpak te proberen en bewuster te werken met lichaamstaal. Dat heeft er voor gezorgd dat ik zonder problemen bij haar de stal in kan of haar kan opzadelen, maar ze vertrouwt het nog niet volledig en ze dreigt nog wel (oren in de nek, been optillen). Eenmaal een vreemde de stal binnenkomt zijn we terug bij af: die moet de stal uit.. Het 'probleem' met chiva is dat ze gewoon dominantie met sensibiliteit combineert. Wat het moeilijker maakt om haar te corrigeren. Soms handelt ze uit dominantie, soms is ze gewoon gevoelig en dan is het belangrijk dat je dat juist 'leest', waardoor je ook gepast kan reageren.
Maar inieder geval ga ik akkoord met wat je zegt dat het karakter gestuurd wordt door de omgeving, MAAR niet met dat je zegt dat karakter daarom overroepen wordt. Want het is gewoon gemakkelijker om een paard te hebben dat wél werkwillig, eerlijk en niet dominant is. Ookal krijg je een karakter paard met de juiste behandeling wel op hetzelfde 'punt', om het zo te benoemen, bij het 'gemakkelijke' paard kost dit veel minder tijd en kennis en aangezien er meer mensen zijn die niet met dergelijke paarden kunnen omgaan dan wel, blijft een goed karakter van nature in mijn ogen belangrijk.

Maar als je dan karakter wil omschrijven kan je dat natuurlijk ook weer opsplitsen in verschillende takken. Chiva kan ook omschreven worden als een super karakter, namelijk omdat ze in het parcours luistert als een klokje qua regelen naar de sprong toe en een leeuwenhart heeft qua moed in het parcours..

Net als jij kan ik hier ook wel een tijdje over doorgaan, maar ik vrees dat de mods dan gaan tussenkomen ivm off topic :D

(*) trouwens: quickfeuer (heartbreaker x goldschlaeger z) is nauw verwant aan chiva (orlando x goldschlaeger Z) :)