Keuringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hiraeth

Keuringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 02:07

Dit jaar zou ik graag aan keuringen mee willen doen, maar ik zou er graag meer informatie en eventueel ervaringen over willen hebben.

Eerst even wat vanaf mijn kant, anders gaat het misschien wat lastig worden. :+
Mijn Shetlander is aangemeld bij NSPS, maar dat is nog niet helemaal rond, of beter gezegd, nog steeds niet. }:0
Haar vader is een Shetlander hengst waar ik de naam niet van weet, de eigenaren doen wel mee aan keuringen dus ik ga er van uit dat dat wel goed zit.
Haar moeder komt bij dezelfde eigenaar weg, dat is Nina van de Luchieshof waar ook stamboek bij zit.
Ze is een Zwartroan Merrie van ongeveer 5 jaar.
De enige fatsoenlijke standfoto die ik heb is.. Ehm.. Van toen ze rond de 3 was, ben echt slecht in leeftijden. }:0
Afbeelding

Nu zou ik graag willen weten wat de vereisten zijn voor deelname.
Waar moet de Shetlander aan uiterlijk aan voldoen, wat voor benodigdheden ben je nodig.
Hoe gaat het er aan toe voor de keuring etc.

JudithO

Re: Keuringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:10

Ik kan je niet alles vertellen, ik ben zelf op zich ook nog maar een leek op dit gebied.
Je merrie moet ingeschreven staan bij het NSPS. Ze moet stamboekopgenomen zijn, als ze dat nog niet is moet je dat eerst laten doen.
Op de keuring zelf moeten de manen naar 2 kanten gekamd worden, en ze moet een wit halster om hebben. Verder mag de pony niet geschoren zijn, knippen mag wel maar zo min mogelijk. Je merrie moet goed stil kunnen staan en netjes mee kunnen lopen in stap en in draf.
Waar ze naar kijken verschilt per jurylid, maar over het algemeen wordt er gekeken naar de bouw van de pony in het algemeen, haar conditie (hoe ze eruit ziet), en haar manier van bewegen.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:01

Zitten er wel papieren bij je pony? Het is namelijk wel nodig dat beide ouders ook daadwerkelijk op papier staan. En beide ouders moeten ook stamboek zijn.

Daarnaast moet je zelf ook lid zijn van het stamboek, moet de pony in stamboek zijn opgenomen en moet de pony op jouw naam staan.

Je zou nog net op tijd zijn voor de stamboekopnames, de eerste hiervan is alweer over 2 weken.

Als je dit jaar dus mee wilt doen aan de premiekeuring zou ik er dus wat vaart achter zetten. ;)
Mis je de stamboekopnames heb je pech en kun je niet naar de premiekeuring. Een laatste optie is dan na de nakeuringen in oktoberwaar je tegelijkertijd stamboekopname als primering hebt.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 15:46

Het probleem is dat haar ouders wel beide in het stamboek zitten, maar we nog steeds niet in het stamboek zelf zitten. Flink vaart zetten dus.

Waar zijn die stamboekopnames? Want ik heb die niet kunnen vinden. :(

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:08

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 17:38

Bedankt voor de site Arvanti_haf. :D

Met het braaf naast me lopen zit het wel goed, ik wandel regelmatig met Venya. Mijn eigen conditie nog een beetje opschroeven [Krijg je als je met de bus gaat :P]

Er zitten een paar een beetje in de buurt, en als ik mijn best doe komt alles nog in orde.
Haar ouders hebben wel papier + stamboek, en ze staat ook wel ingeschreven, maar nog steeds niet ontvangen. *grom grom*

Dus als ik het goed begrijp, schrijf je je in bij die keuring.
Word er eerst gekeken naar de bouw etc en dan met z'n allen een ring in en dan rondjes lopen?

Ben echt een leek met keuringen, maar zou graag eens beginnen. :D

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:41

is mega leuk, we helpen je wel, als je dingen wilt weten, en bel anders gewoon mensen op, ik kan je wel wat contactpersonen geven... weet nog wel iemand die daar vlakbij woont fleur1977 op bokt...

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:31

Anders moet je even bellen naar het stamboek. Gewoon zegggen dat je met de pony naar stamboekopname wilt en je de papieren dus ook op tijd binnen moet hebben.
Meestal zetten ze er dan wat meer wat vaart achter het papier gebeuren.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 21:53

Ik denk dat ik mik op Zeijen of Tolbert, ben niet heel geografisch ingesteld dus weet van de andere plekken niet heel goed waar ergens dat moet liggen. :P

Bedankt allemaal, mocht ik nog vragen hebben zal ik ze nog in dit topic zetten. :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 09:04

Graag gedaan, en succes! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:42

Ik las even mee, en begrijp uit de reacties dat je niet mee kunt doen met een shet zonder papier? (Alleen paspoort, afstamming onbekend) :+
Dacht het al, maar wou het even zeker weten.
Succes trouwens met de keuring, leuke merrie heb je :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:22

Romantico_ schreef:
Ik las even mee, en begrijp uit de reacties dat je niet mee kunt doen met een shet zonder papier? (Alleen paspoort, afstamming onbekend) :+

Dat kan alleen nog bij het NMPRS, alleen als het een merrie is. Voor een hengst moet daar minstens een ouder op papier staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:30

judithjuhh schreef:
Romantico_ schreef:

Dat kan alleen nog bij het NMPRS, alleen als het een merrie is. Voor een hengst moet daar minstens een ouder op papier staan.

Ik heb een merrie :D
Ik pb je even.

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:36

hee, ik woon idd vlakbij jou (in Koekange)! Dan zou je naar de keuring in Dalen moeten, daar gaan wij ook heen. Hoe heet je pony voluit? Ik heb nl zo'n vermoeden wie de vader zou kunnen zijn. Heet die toevallig Mickey? Want dan is ze geen volledig NSPS helaas. Ik weet het natuurlijk niet zeker hoor maar ik dacht het zo gezien de kleur van je pony! Ben heel benieuwd!!

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:37

De stamboekopname in Dalen is trouwens 14 maart al!
Wij gaan ook heen! Zou je dan evt. ook kunnen helpen hoor!

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 23:05

Haha, ik woon 2 km van Koekange af. :D

Ze heet Venya van de Boterkamp. ;)
14 Maart gaan we niet halen.. komt namelijk [helaas] niet uit. :(

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:31

Ja, ik zal ook al te denken waar je dan woont want ik weet de meeste pony's in de buurt uiteraard wel te staan haha.
Marienheem is in april, dat is anders ook nog wel redelijk in de buurt. Als je haar niet laat opnemen kan ze van de zomer ook niet naar de keuring he, dat zou dan zo jammer zijn.
Maarreh.. die Nina, is dat toevallig een vos met blesje??? (blijf nieuwsgierig he haha)