Brandmerk letter A?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cil

Brandmerk letter A?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 11:49

Hallo,

Ik heb een vraag over een brandmerk van mijn 20-jarige merrie. (weet niet precies waar ik dit moest plaatsen dus als het verkeerd gepost is sorry alvast!)
Het is de letter 'A' op haar linker schouder.
Niemand kan mij tot nu toe precies vertellen wat dit brandmerk inhoud en ik kan op het paspoort van mijn merrie ook niets vinden.
De letter is niet altijd zichtbaar, en nu ze geschoren is , is de letter wel iets duidelijker. Ook heeft ze geen verkleurde haren op de plaats van de letter, maar zijn alle haren nog dezelfde kleur als de rest van haar vacht en voel ik ook geen verdikking of littekens onder/op de huid.
Meestal is de letter zichtbaar als er op een bepaalde manier het licht op valt.

Ik heb het KWPN ook al om informatie gevraagd waar de merrie geregistreerd staat, en die wisten het ook niet. Alleen dat het paard mogelijk vroeger overgenomen zou kunnen zijn door de verzekering. Maar ook dit konden ze niet met zekerheid zeggen want hier was bij hun niets van geregistreerd. En nu weet ik ook niet precies wat het inhoudt als dit inderdaad zo is.

De merrie is ongeveer vanaf 2000 in mijn bezit.
En zolang ik haar heb heeft ze ook al dit brandmerk.

Ik hoop een van jullie mij meer informatie kan geven over dit brandmerk. Want ik ben erg benieuwd wat dit nu precies inhoudt.

Ik zal vanavond ook nog proberen een foto ervan te plaatsen want dat lukte nu niet...

Alvast heel erg bedankt voor jullie informatie..

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:52

Vroeger merkten ze de paarden die afgekeurd werden (was een hele goede methode) dus volgens mij is jouw paard ooit eens afgekeurd voor het doel waar het voor verzekerd was maar is niet afgemaakt.

Nu kunnen we helaas niet meer in 1 oogopslag zien of een dier is afgekeurd of niet, dit heeft tot gevolg dat paarden weer in het handelscircuit terecht komen.

Mootje

Re: Brandmerk letter A?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:55

Ik ga met Uletje mee.

Helaas is er nog geen database met afgekeurde paarden!

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 12:24

Ok bedankt, maar is het dan dus niet zo dat wanneer een paard afgekeurd wordt voor bepaalde doeleinden dat dit doorgegeven moet worden aan het KWPN (in dit geval) en dat het paard dan niet meer verkocht mag worden?
Ze heeft in het verleden , vertelde de vorige eigenaar, peesklap gehad. Hoe lang geleden dit geweest is weet ik niet maar heb haar zelf al 10jaar en kende haar daarvoor ook al 2 jaar, dus zou erg lang geleden moeten zijn. Maar zou dat een reden kunnen zijn??
Ook zou ze (ook volgens die zelfde man) in beslag genomen zijn door de dierenbescherming.. Zou ook dit ermee te maken kunnen hebben?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:28

Nee, er is geen registratie van afgekeurde paarden.
Peesklap hoeft niet per definitie een grond te zijn voor afkeuring. Inbeslagname van de DB sowieso niet!

Wat ik mij afvraag, even op mijzelf geprojecteerd, waarom heb je dit niet uitgezocht toen je haar kocht?

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 12:32

Omdat ik er pas achter kwam dat ze dat brandmerk had toen ik ze al eventjes had. Omdat dit bijna niet zichtbaar is , alleen bij bepaalde manier van zonlicht op haar huid. En dan ook nog niet altijd..
En het maakt voor mij verder niets meer uit wat de uitkomst ervan nu is, omdat ze niet weg hoeft ofzo. En ze hoeft ook de sport niet in etc. Maar ik ben gewoon erg nieuwsgierig wat het nu eigenlijk betekend omdat tot nu toe niemand mij kon vertellen wat het is. :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:34

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 13:38

bedankt voor de link. Las wel dat ze hier toen ook al niet goed wisten wat het nu precies was en waarom het gedaan werd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:08

Een A op de schouder betekend afgekeurd.
Al heel lang.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:22

Als de peesklap een hele erge blessure was waarbij ze niet meer voor het gebruiksdoel geschikt zou zijn dan kan het een rede van afkeuren zijn.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 09:22

ze heeft (zover ik weet) in de springsport gezeten toen...

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:49

Dan zou het best kunnen zijn dat de veeartsen toen hebben gezegd dat ze hier nooit meer geschikt voor zou zijn en dat ze dus voor 'haar' 'gebruiksdoel' af werd gekeurd, en uitgekeerd.