Waar moet je op letten als je een fjordenveulen koopt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny__

Waar moet je op letten als je een fjordenveulen koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 10:26

Hoi Bokkers!

Ik ben aan het rond kijken voor een fjordenveulen,
Nou is mijn vraag waar je zoal op moet letten bij een veulen qua gezondheid enz?

En dan heb ik nog een vraag:
Ik ben op zoek naar een wat luxere fjordenveulen, het liefst isabel licht en een grote maat fjord.
Hoe kun je zien dat het veulen later uitgroeit tot zo'n type?

Alvast bedankt ;)

Fenna_s

Re: Waar moet je op letten als je een fjordenveulen koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:28

Je kunt het veulen klinisch laten keuren,
en voor de grootte kijken naar de vader en moeder.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:33

Kijk naar de ouders van het veulen en nog belangrijker hun nafok, als die er verder is.
Kijk naar het type van het veulen, al kan dat nog enorm veranderen en dat is dus geen garantie voor de toekomst..

Misschien even kijken of de moeder eczeem heeft.. Het veulen hoeft het niet te hebben, maar het wordt toch vaak door gegeven..

Laat je goed voorlichten, kijk goed om je heen en ga naar een betrouwbaar adres. Meer info zou je ook kunnen krijgen op www.fjordenwereld.nl, daar zitten een heleboel fjordenmensen..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:54

Klinisch laten keuren bij zo'n jonkie moet je alleen doen als je van je geld af wilt. Is op die leeftijd nog helemaal niet de moeite waard.

Zoals Jeskim ook al zegt, de ouders geven informatie, maar de nafok nog meer. Je moet dan wel even opletten dat er verschillende vaderdieren gebruikt kunnen zijn.

Het type veulen kan nog veranderen, maar er blijft toch wel een stabiele factor inzitten. Ik heb momenteel 3 twenters op de weide staan, maar qua zwaarheid in het type is het gewoon gelijk gebleven. De buffel is nog altijd een buffel en het poppetje is nog altijd een poppetje.

Qua kleur zijn er niet heel erg veel opvallend licht gekleurde fjorden. Dan kom je al snel bij een rodblakke uit als je echt licht wil. In de brunblakke zijn natuurlijk wel kleurnuances zichtbaar, maar meestal zijn de verschillen duidelijker zichtbaar in de vorm van gemiddeld naar donker.

Qua gezondheid moet je even opletten op eczeem en (in deze periode) mok.

Verdiep je in hengstenlijnen en als je een dier op het oog hebt is het ook handig om de lijn achter de merrie te kennen.

Fjordenwereld is inderdaad een goede, informatieve site. Hengsten kun je hier vinden: www.fjordenhengsten.cjb.net