Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Een liefhebber van Friezen zal je waarschijnlijk wat anders vertellen... Jesser schreef:Daarom ook dat niet elke goede anda geschikt is voor elke persoon. Je moet kunnen omgaan met temperament en werkwillgheid.. Echter moet je ook onderscheid kunnen maken, in staken en te snel verveeld raken en daardoor niet meer willen werken...
Pre's/andalusier/Lusitano's zijn over het algemeen zeer intelligente hardwerkende paarden. Ze leren snel, maar zijn je ook vaak te slim af als je dat niet op tijd door hebt. Zie zijn temperament als trots en laat hem in zijn waarde. Dan krijg je het meest fantastische rijdier dat je je maar ooit kunt wensen. Samenwerken is van groot belang bij een iberisch paard..
)
, maar doet echt zijn best voor je.
)
" Als hij dan een tikje krijgt, vat hij dat zeker op als belediging, wie denk ik wel niet dat ik ben? Maar met wat mokken en morren springt hij dan toch maar aan, zij het met tegenzin. Want wat ik wil, dat doet hij. Ik denk dat als je door het slimme, 'hoogmoedige' van een spaanse schone heen kan prikken, hij voor je door het vuur gaat. Mits je koel en eerlijk rijdt. Een snel aangebrand, 'heet' persoon, zou ik geen PRE/lusitano aanraden.. Myukii schreef:Ik heb beide gereden en kan het zeker eens zijn met wat hier gezegd wordt. Friezen zijn enorm lief, maar ook een beetje lomp. Fijn karakter, niet snel van de wijs te brengen, heel nuchter, maar ook wat minder snel in hun denken.
De spaanse mannen (en vrouwen) zijn erg intelligent, wat positief kan zijn, maar ook negatief. Mijn halve spanjaard is me vaak te slim af, met rijden en op de grond. Ik ben niet dom, maar hij is nét wat slimmer. Hij heeft snel door wat ik van plan ben en reageert daar al op, voor ik überhaupt zelf door heb wat ik van plan ben![]()
Met rijden denken ze mee, wat ook zowel positief als negatief kan zijn. Ben ik twee keer van stap in galop aangesprongen, verwacht hij dat ik dat een derde keer ga doen en wordt hij enorm gefrustreerd als ik dat dan níét doe. Daarnaast komt er (bij die van mij, in ieder geval) ook een stukje ijdelheid bij kijken, een hoop trots. Op wedstrijd pakt dit goed uit, nét een wat ruimere draf, nét dat beetje meer oprichting, oren erop, 'zien jullie mij lopen?'. Daarnaast kan hij er wel een hekel aan hebben als ik denk iets beter te weten dan hij. Is hij bezig zich te laten zien in draf en wil ik hem laten galopperen, heb ik kans dat hij zijn middelvinger naar me opsteekt, als in: "hallo, je ziet toch dat ik bezig ben met draven?" Als hij dan een tikje krijgt, vat hij dat zeker op als belediging, wie denk ik wel niet dat ik ben? Maar met wat mokken en morren springt hij dan toch maar aan, zij het met tegenzin. Want wat ik wil, dat doet hij. Ik denk dat als je door het slimme, 'hoogmoedige' van een spaanse schone heen kan prikken, hij voor je door het vuur gaat. Mits je koel en eerlijk rijdt. Een snel aangebrand, 'heet' persoon, zou ik geen PRE/lusitano aanraden..
kohtje schreef:Wat mij juist op de Friezendag in Hoofddorp altijd op viel dat er veel heel erg kijkerig zijn.
maaikeew1 schreef:ik heb de meeste ervaring met friezen en andulusiers.
met lusitanos heb ik weinig ervaring.
wel weet ik dat een fries opleiden tot het z niet altijd makkelijk is.
friezen zijn, ook al hebben ze het nieuwe type, strarre beesten in het rijden.
zeker op hoger niveau wordt het moeilijker.
gemiddeld heb je wel langer nodig voor de training dan met een gewoon paard.
waar de gemiddelde fries wel eens last van heeft is van het wegdrukken van de rug.
friezen hebben zeg maar geen goed ruggberuik.
ik ken wel andalusiers in het z. deze zijn wat losser en werken goed mee.
de ervaring die ik heb met lustiano's is dat deze paarden ook goed en fijn te rijden zijn.
ik zou vor de laatste twee rassen gaan.