Broere Obelisk fokt klein??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angelzambezi

Broere Obelisk fokt klein??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 14:25

hooi allemaal!
ik heb een Obelisk merrie en ze is niet groter geworden dan 1.53
ik heb van mensen gehoort dat Obelisk altijd klein fokt.

weet iemand het werkelijke andwoord??
en dan is mijn volgende vraag:'is het erflijk?'
mijn 3de vraag: 'weten jullie meer van Obelisk?
bijvb: lief karakter of heeft hij erflijke ziektes??

groetjes angelzambezi

liefie_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:34

hallo!
op een stal waar ik wekelijks vrijwillig help hebben ze ook een aantal obelisk afstammelingen.
ik vind ze zelf erg fijn!!
ik heb zelf op 1 gereden, deze was niet erg groot. rond de 1.60 ongeveer. een heel erg fijn en prettig paard om mee te werken.
maar ze heeft er ook 1 tussenstaan die wel wat groter is.
zelf vind ik dat ze een erg prettig karakter hebben, en ze zijn erg werkwillig.
ze zijn vrij rustig, maar wanneer ze eens een gekke bui hebben bijvoorbeld in deze winterperiode dat ze niet veel getraint worden, gaat het er niet mal aan toe en zijn ze zo weer bij de les!
verder kan ik je niet vertellen over erfelijkheid en dergelijke, ik heb alleen maar ervaring met de paardjes van deze stal en deze vind ik erg positief!

groetjes!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:41

dat klopt :j

Ik heb het gehoord van iemand die heel lang bij Broere heeft stage gelopen en zelf heb ik er ervaring mee met de moeder van mijn paard.

Zijn moeder is 1.67 m, mijn paard (v. Tango is 1.76 m, Tango fokt nl vergrotend).
Deze merrie heeft al veel nakomelingen gehad, varierend tussen de 1.66 en de 1.72 m.
Echter de enige Obelisk uit deze merrie is nu 4 jaar oud en is blijven steken op 1.60 m, echt afwijkend dus!

Persoonlijk heb ik hier in de regio ook een paar kleintjes gezien, misschien een tip om op sporthorses Obelisk in te typen? Dan kun je de stokmaten vergelijken.....

magic_lover

Re: Broere Obelisk fokt klein??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:16

Hier in de omgeving zie ik over het algemeen eigenlijk alleen maar erg grote obelisken..... moeder zal toch ook wel grote invloed hebben ;)

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:01

Nou, ik denk niet dat hij altijd klein fokt. Heb diverse grotere nakomelingen gezien van Obelisk en heb zelf een merrie van hem op stal die ruim 1.73 mtr. is.

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 01:14

ik heb er een van 1,69m vind ik niet echt klein

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:19

FB --> F-AM

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:24

Mijn Bo is 1.75m is niet klein, hij is erg lief op stal en in de omgang maar kan ook wel erg driftig zijn (hij op stal en de rest buiten) maar verder een heerlijk paard wat altijd zin heeft om te werken.

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 23:09

ik ken er in totaal 3
wisseld in groote van 1.54 tot 1.70
maar alle drie harde werkers met wel een iets eenkennig karakter maar kennen De je gaan ze door het vuur. De 2 merries zijn wel vurig en iets minder geduldig dan de ruin. Ik vind het persoonlijk 3 aansprekende dieren allen d bruin met mooie bewegingen.

flugelkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:14

Ik heb ook een Obelisk van 4,5 jaar. Hij is nu min. 1.68, moet hem binnenkort weer eens meten. Zo ver ik weet fokt Obelisk niet klein. Zijn hoogtemaat is 1.27 wat betekent dat hij gemiddeld 1,27 cm groter fokt dan de gemiddelde stokmaat van een kwpn'er. Een kleine merrie geeft in de meeste gevallen ook kleine nakomelingen. Heb je een kleine merrie zet er dan een grote hengst op die zeer groot fokt.

Het karakter van mijn Obelisk is inderdaad zeer werkwillig en constant. Maar hij heeft wel karakter en zoekt af en toe de grenzen op met rijden. Maar is zeker niet gemeen! En qua stalomgang, supermakkelijk en braaf.

Het zijn echte sportpaardjes, als je een hele brave doerak wil moet je ze niet nemen. Ook als beginnend ruiter, bange ruiter of juist dominante ruiter moet je geen jonge Obelisk nemen. Ze eisen wederzijds respect. Wil je een paard met uitdaging die wanneer je hem voor elkaar hebt alles voor je doet voor de 200% en met power dan moet je een Obelisk nemen.

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:43

Wij hebben 2 Obelisken gehad op stal. Beide zwart :9
- 1 van 1.68 Obelisk x Houston ( Staat ook in mijn profiel onderin) Was met rijden niet erg fijn. Wel super fijn in zijn mond maar niet erg werkwillig en dat dan ook laten merken door te gaan staken. Kwam ook door zijn eerdere ruiter. Door heel veel geduld en belonen deed hij uiteindelijk wel alles voor je, maar moest je eerst vertrouwen
- En nog 1 Obelisk x Juventus van 1.75. Erg fijn dier in de omgang was als hengst wel een baasje maar onder het zadel super fijn.