[H] Sandreo voor Lancet X Pretendent merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

September

[H] Sandreo voor Lancet X Pretendent merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 00:14

Beste bokkers,

het dekseizoen is weer begonnen en ik ben opzoek naar een geschikte partner voor mijn merrie.
De merrie:
Foto 2009
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stokmaat 1.59m
Dressuurfokwaarde 136
Afstamming Lancet X Pretendent X Vanitas
Moederlijn Koraalfee X Edelfee X Adriana

Merrie is een ontzettend lief paard, braaf in de omgang. Zoek een hengst die goed op haar moeder/vaderlijn aansluit en haar exterieur kan verbeteren.

Ze heeft eerder al een veulen van Romantico gehad; Resultaat met 2,7 jaar oud:
Afbeelding
Vrij compact gebouwd.
Ik zoek dus sowieso een hengst met Lengte!

Ik zit zelf te denken aan Sandreo. United en Zizi Top vind ik ook wel interessant maar die hebben niet genoeg lengte voor mijn merrie denk ik.
De hengst moet niet te groot zijn. 1.72 is echt max. Aangezien de merrie ook niet zo groot is en ik ook niet.
Wie o wie?

Marijkeeee

Re: [H] Sandreo voor Lancet X Pretendent merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:12

Heeft je merrie een heel sterk achterbeen ? dan kun je Sandreo gebruiken anders zou ik hem toch laten staan. Het is misschien wel een plaatje om te zien maar hij is heel slap van achteren.

United vind ik persoonlijk meer bij jou'n merrie passen. Hij geeft correct gebouwde jongen die heel goed en sterk bewegen.

Oscar is eventueel ook wel een optie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:42

Waarom spring je van United naar Oscar? Waarom is Oscar in jouw ogen een optie?

Sandreo zou ik maar even een jaartje laten staan, ik zou 'm sowieso niet zo snel gebruiken, vanwege z'n achterbeen. Ik denk dat hij ook geen lengte geeft.

United vind ik een dubieus geval, hij heeft het zelf niet echt, maar zijn nakomelingen lijken wel over lengte te beschikken.

Is het veulen voor jezelf?

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:18

Jou merrie komt uit een hele fijne merrie lijn, het is ook een mooie vrije bloedlijn!
Sandreo geeft idd hele mooie plaatjes en veel lengte, maar het achterbeen laat over het algemeen echt te wensen over.
Maar als jou merrie een extra sterk achterbeen heeft zou hij een overweging kunnen zijn! Ik zou zelf niet, bij deze merrie voor United en Zizi top gaan, die gaan geen lengte geven!
Ik denk dat gezien jou merrielijn, Oscar zeker niet zou misstaan!
Ook Santano en Sir Sinclair fokken vergrotend en je behoud dan ook je vrije bloedlijn, niet dat dat het allerbelangrijkste is natuurlijk!

Wat zijn verder de min en pluspunten van je merrie??

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:26

@sammie: denkt dat DiamondHorse het antwoord heeft gegeven ;) Daarnaast vind ik de jongen van Oscar zeer positief opvallen. Heb vorig jaar een paar hele fijne langgelijnde merrie's op de keuring gezien die heel goed bergwaarst op bewegen... alleen weet ik niet of hij wel veel maat door geeft.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:48

Citaat:
... alleen weet ik niet of hij wel veel maat door geeft

Oscar staat er juist om bekend dat hij veel bot en maat door geeft ;)

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:25

Ik sta achter het standpunt voor oscar. Een lang paard met achterbeen en een fijn paard.

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 21:59

Oscar vind ik een mooie optie omdat ik dan een echt norel veulen fok. Siena komt zelf ook bij van Norel vandaan. :)
Alleen vind ik Oscar zo groot, maarja ik wil het veulen denk ik verkopen dus dan zou Oscar en de maat die het veulen krijgt wel beter zijn denk ik.

Wat ik aan mijn merrie wil verbeteren is:
- lengte
- hoogte
- haar gangen, zijn nu wat duwend mogen meer gedragen zijn
- makkelijker te rijden meer werkwillig

Zijn er meer hengsten die interessant zijn?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:04

Waarom bel je van Norel niet op? Hij kent dit lijntje door en door, dus kan hij je vast wel van advies dienen.

Als het voor de verkoop is moet je echt rekening houden met maat. Lancet fokt niet echt klein, dus waar zou haar lengte vandaan kunnen komen? Hoe hoog is dat Romantico veulen nu?

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 22:10

Ik heb geen idee, ik zal eens kijken op horsetelex hoe het zit met broers en zussen.
De Romantico weet ik zo even snel niet. Die zit wel in de E maat nu.

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 22:17

Ze heeft een halfzus van 1.70m, met als vader, jawel, Oscar! :D
Verder nog een halfzus van Oscar maar die is pas 2.

Ze heeft nog een volle zus van Lancet maar daar staat geen info over bij. En verder nog een halfzus van Cabochon maar daar staat geen stokmaat bij. :)

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:47

Als jou merrie in beweging wat knie heeft, zou Valdez ook een overweging kunnen zijn, fokt ook vergrotend met een krachtig achterbeen, hij blijft alleen wat vlak in het voorbeen! maar goed, je weet het, de merrie maakt over het algemeen het verschil!!! ;) :D

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:48

Overigens jou merrie is toevallig een kleintje , want verder uit de merrielijn zijn ze niet overdreven klein! maar goed het is idd een aandachtpunt!

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 23:34

Ik weet het niet echt, ze tilt haar voeten wel op en ze gebruikt haar benen goed, maar ze loopt niet echt spectaculair ofzo.
Niet veel actie in haar beweging, het is niet zo heel bijzonder.

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 23:36

Ik heb 2 filmpjes uit 2007 van Siena en het veulen van Romantico.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:14

Wij hebben ook een Sandreo veulen bij onze Lancet merrie. Ook zij is te klein en meet maar 1.57m. Het veulen is nu 8,5 maand en meet 1.40m. Volgens de tabel is dat een normale maat. Het veulen heeft wel een sterk achterbeen, maar ze zal dat wel van haar moeder hebben mee gekregen. Verder is het een plaatje om te zien en zeer aanhankelijk.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:03

Jou merrie heeft op zich een normaal ondertredend achterbeen, zover je dat op dit filmpje zou kunnen beoordelen alleen mist zij afdruk en kracht, ze zou ook meer lengte in het voorbeen kunnen hebben en idd meer rek ( maar dat is niet het grootste aandachtspunt), ook is een aandachtpunt haar lende partij, daar zet ze zich wat in vast, maar goed ze heeft hier natuurlijk een veulen van een paar dagen oud aan de voet, dus moeilijk te beoordelen! Ik vind dat ze prima basisgangen heeft, niet spectaculair maar dat hoeft ook niet ;)
Ik denk dat je met deze bloedlijn vele kanten op kan!
Als je Oscar te groot vind zou je Uphill zijn zoon kunnen overwegen 1.68, maar fokt ook vergrotend, (met bemerking dat hij wel een sterke lendepartij door geeft)

Maar wat bovenal ook belangrijk is, kijk ook naar het karakter van de hengst en wat hij door vererft, aangezien de Lancetten over het algemeen niet bekend staan om hun makkelijke meewerkende karakter ( met natuurlijk uitzonderingen op de regel) Ik spreek uit ervaring, ik heb zelf ook een Lancet :D

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:21

Nou nog 1 dan, wat ook op deze merrie zou passen is Tango, let dan wel op de voeten, je merrie moet zelf wel een goed fundament hebben!

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:01

ik was je foto´s aant kijken en dacht meteen aan zizi top
toen zag ik beneden dat je aan zizi top dacht dus zit ik toch nie verkeerd :P
zizi tip heeft in mijn ogen ook een goed karakter