[H]Tip voor hengstenkeuze gevraagd, Pion x Blanc Rivage XX

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sempie

[H]Tip voor hengstenkeuze gevraagd, Pion x Blanc Rivage XX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 14:35

Dag, graag had ik wat mening van derden ivm hengstenkeuze daar ik er nogaltijd niet uit geraakt ben wie het definitief zal worden in april. Hier volgt info over mijn merrie.

V:Pion VV: Abgarxx V.MV Epigoon

M:Wendy(ster merrie wiens moeder ook ster merrie is) VM Blanc Rivagexx V.MM Eros
Pucinni komt uit half zus van mijn Pion merrie(zelfde moeder)

Mijn merrie is vierkant van bouw en meet 1.62, haar stap is goed vlot zoals haar draf, maar haar draf mag dan wel weer ruimer zijn terwijl haar galop wel goed zit. Bij het springen is ze niet over voorzichtig, maar springt vlot over een hindernis, mag daar wel weer meer met de schoft naar boven springen.
Zoals ik vertelde heeft ze een nakomeling in Engeland die parcours 1.30 loopt uit Pomme D'ami, heeft veel van haar weg qua bouw en bloed. Graag zou ik dan ook een veulen uit haar fokken die ook wat bloed (toch braaf) en werkwillig is, het is de bedoeling dat het veulen ook verder in de springsport gaat kunnen.
Flamenco de Semilly, Richebourg en Epsom Gesmeray, dit zijn de hengsten waar ik aan dacht een keuze uit te maken, ofwel euro commerce zürich.

Groetjes en hopend op wat tips die mij vooruit gaan helpen voor mijn definitieve keuze.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 22-02-10 01:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd/titel aangespast

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:07

Met zo'n merrie kan je alle kanten op! Ik zou een dressuurhengst pakken! Pion, Blanc Rivage en Eros zijn ook zeer goed in een dressuurpedigree. :j
Je hebt geen problemen met bloedspreiding dus je hebt ruime keus!

Je wilt dus verbeteren: Maat, goed rechtshoeksmodel en een goede draf.
Heb je standfoto's van de merrie?? Is ze voor de keuring geweest?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:11

Je topic staat verkeerd, bevat geen tag en voldoet niet aan de eisen van de OP.

Sempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 16:19

mo_van_dijk schreef:
Je topic staat verkeerd, bevat geen tag en voldoet niet aan de eisen van de OP.

Mijn excuus hiervoor dan, hoe kan ik het corrigeren?

Sempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 16:23

Suzanne F. schreef:
Met zo'n merrie kan je alle kanten op! Ik zou een dressuurhengst pakken! Pion, Blanc Rivage en Eros zijn ook zeer goed in een dressuurpedigree. :j
Je hebt geen problemen met bloedspreiding dus je hebt ruime keus!

Je wilt dus verbeteren: Maat, goed rechtshoeksmodel en een goede draf.
Heb je standfoto's van de merrie?? Is ze voor de keuring geweest?

Ze staat goed op de benen, geen bokbenen etc, mooi recht, maar zoals haar maat het laat weten heeft ze geen lange benen, maar qua bouw steekt ze wel goed in verhouding. Ik zou ook liever in het vierkantsmodel blijven, ze heeft geen keuringen mee gedaan, maar omdat ik zelf springgericht rij zou ik graag een goed passend springhengst erop hebben die ook betaalbaar is (max 1300 euro dek) want komen nog veearts kosten bij etc.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:55

Sempie schreef:
Ik zou ook liever in het vierkantsmodel blijven, ze heeft geen keuringen mee gedaan, maar omdat ik zelf springgericht rij zou ik graag een goed passend springhengst erop hebben die ook betaalbaar is (max 1300 euro dek) want komen nog veearts kosten bij etc.

Eeeh sorry???
Een vierkantsmodel is sowieso nooit gewenst, welke fokrichting dan ook.
Keuringen zou je sowieso zeker moeten doen, voordat je ooit gaat fokken. Zowel gewone stamboekkeuring als een PROK-keuring.
Springhengst kan maar zou ik nooit doen op deze bloedlijn. Dan kan ik je ook niet verder adviseren. :)

Sempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 17:00

Suzanne F. schreef:
Sempie schreef:
Ik zou ook liever in het vierkantsmodel blijven, ze heeft geen keuringen mee gedaan, maar omdat ik zelf springgericht rij zou ik graag een goed passend springhengst erop hebben die ook betaalbaar is (max 1300 euro dek) want komen nog veearts kosten bij etc.

Eeeh sorry???
Een vierkantsmodel is sowieso nooit gewenst, welke fokrichting dan ook.
Keuringen zou je sowieso zeker moeten doen, voordat je ooit gaat fokken. Zowel gewone stamboekkeuring als een PROK-keuring.
Springhengst kan maar zou ik nooit doen op deze bloedlijn. Dan kan ik je ook niet verder adviseren. :)

Ja ik zie dat de gedachten anders zijn in NL ivm het model van een springpaard, met alle respect. Maar in België keurt bijna iedereen achter de hoek zonder zijn merrie ooit voor gebracht te hebben. En ik ben ook geen prof in de fokkerij, het is bewust voor mijzelf dat ik wil fokken met haar zodat als zij er ooit nietmeer is, ik alsnog een nakomeling van haar heb om mee verder te gaan. Raad je mij dat écht aan om bij bwp merrie keuring te doen? Zoja, zijn deze kosten niet wat hoog voor een deelname en tot welke leeftijd mag je gaan met je merrie? (ps hier lopen nog Pion afstammingen springgericht gefokt) zijzelf heeft amazone kampioenschap enz mee gelopen.

Sempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 17:03

Nog 1 dingetje, ik ben bij de Holstenhoeve geweest, een kennis, ze hebben mij eerst Cassini II aangeraden op haar maar ik heb gezegt dat het te veel gaat kosten als ze niet van de eerste keer vol is.

sportfokker

Re: Tip voor hengstenkeuze gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:35

Cassini II is geen slecht idee, al weet ik niet wat die kost. Eldorado van de Zeshoek geeft maat en mooie types met vermogen, de keuringscommissie van het KWPN vond zijn nakomelingen heel aansprekend.

Sempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 22:00

sportfokker schreef:
Cassini II is geen slecht idee, al weet ik niet wat die kost. Eldorado van de Zeshoek geeft maat en mooie types met vermogen, de keuringscommissie van het KWPN vond zijn nakomelingen heel aansprekend.

Waar kan ik deze hengst vinden? Valt hij mee qua dekprijs? Cassini II kost iets van een 1200 euro per dekking (dus per keer dat je merrie niet vol is van hem moet je weer de volledige dekprijs betalen)

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:14

clinton op een een merrie met abgar -bloed zou ik nu niet direct doen, hoewel het van type en kwaliteit een superhengst is. Air jordan?

Sempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 22:19

merelhof schreef:
clinton op een een merrie met abgar -bloed zou ik nu niet direct doen, hoewel het van type en kwaliteit een superhengst is. Air jordan?

Nja, begon ik net ook aan te denken, heb al veel bloed in mijn merrie, vandaag ben ik ook op de website van Zangersheide geweest en idd Air Jordan lijk mij ook geen slechte keuze, maar ik begrijp totaal niets van de betalingsregel die men er uitlegt. Zou Epsom Gesmeray of Richebourg of Flamenco de semilly dan geen goede keus zijn? De tijd begint te komen en ik ben nog niet uitgeraakt welke hengst ik wil nemen, wat mij beetje frustreert, maar ik wil dan ook dat er iets deftigs komt uit mijn dekking.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:01

flamenco is zeker te overwegen, kwaliteit geeft hij altijd, van epsom heb ik nog niet veel gezien dus daar durf ik weinig van zeggen. Richbourg is zeker niet slecht maar in verhouding met de goede merries die hij heeft gekregen heeft hij toch minder gegeven dan flamenco. Bij zangersheide heb je een bepaald deel dat jij bij de dekking betaald en een bepaalds deel bij levend veulen (zo spreid je de kosten).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:22

De vraag is ook of je nog meer 'bloed' wilt toevoegen daar beide grootvaders volbloeden zijn, je zit al met 50% EV. Deze is natuurlijk wel verdund met een dubbelle portie van Amor, langs beide grootmoeders in de 4e generatie en een goede Gelders basis. Een zeer goede oer-dergelijke pedigree ... eentje die ik graag zie en waar je veel kanten op kan!

In Nederland bij het warmbloedfokkerij is de rechthoekig model in de mode, hoofdzakelijk omdat zij meer richting dressuur gaan, waar in Belgie en Duitsland onder de spring fokkerij meer vierkanten model te vinden zijn. Men moet hier wel een aantekenen maken dat deze 'vierkanten' spring model wel niet een blok model is maar in vergelijking met een dressuurpaard, à la Nederland, het wel vierkant van model is.

Wat keuzes betreft:
- Richebourg
- Flamenco de Semilly
- Toulon
- Chai D
- Darlon van Dijkershof
- Toulouse
- Voice de Longchamps ... jong hengst met een who's who pedigree in de springwereld
- Kashmir van het Schuttershof
- Dark de la Hart

Sempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 00:51

Peterina schreef:
De vraag is ook of je nog meer 'bloed' wilt toevoegen daar beide grootvaders volbloeden zijn, je zit al met 50% EV. Deze is natuurlijk wel verdund met een dubbelle portie van Amor, langs beide grootmoeders in de 4e generatie en een goede Gelders basis. Een zeer goede oer-dergelijke pedigree ... eentje die ik graag zie en waar je veel kanten op kan!

In Nederland bij het warmbloedfokkerij is de rechthoekig model in de mode, hoofdzakelijk omdat zij meer richting dressuur gaan, waar in Belgie en Duitsland onder de spring fokkerij meer vierkanten model te vinden zijn. Men moet hier wel een aantekenen maken dat deze 'vierkanten' spring model wel niet een blok model is maar in vergelijking met een dressuurpaard, à la Nederland, het wel vierkant van model is.

Wat keuzes betreft:
- Richebourg
- Flamenco de Semilly
- Toulon
- Chai D
- Darlon van Dijkershof
- Toulouse
- Voice de Longchamps ... jong hengst met een who's who pedigree in de springwereld
- Kashmir van het Schuttershof
- Dark de la Hart

Bedankt Peterina voor de info,(en ook merelhof voor je mening) Toulon is wat duur voor mij, maar ik ga het eens proberen met Flamenco De Semilly (alhoewel ik ook denk dat Richebourg misschien de gangen van mijn merrie nog meer kan beteren dan Flamenco dus nu ben ik al zover dat ik tussen Flamenco en Richebourg mijn keuze ga maken) hengsten met Darco bloed wil ik zoveel mogelijk mijden omdat men zegt dat hij slecht op de benen fokt en dit ook door zijn nakomelingen doorvereft wordt.

Mag ik ook nog de mening vragen betreffende kunstmatig hengstig spuiten?

Nicole288

Re: [H]Tip voor hengstenkeuze gevraagd, Pion x Blanc Rivage XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 01:33

Moderatoropmerking:
Graag nog even goede stand- en bewegingsfoto's toevoegen

F-AM -> EHK

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:30

Uit eigen ervaring en die van mijn kennissen, kan ik u alleen maar AFRADEN om een gezonde merrie hengstig te spuiten.
Wat wij hebben geconstateert over de jaren is dat merries die hengstig gespoten waren en die niet de eerste cyclus 'pakte', niet meer drachtig te krijgen waren dat jaar. (Zelfs bij een kennis : merrie hengstig gespoten en 5x ! natuurlijk gedekt en toch niet drachtig. Hengst levert iedere jaar tientallen nakomelingen dus echt geen probleem daar; merrie is voor 2e en 3e cyclus terug gebracht ... en noppes! Jaar erop terug na 1x sprong = drachtig!)
Hun hele hormonen huishouding is dan overhoop met gevolg dat het niet meer 'normaal' te krijgen is in dat jaar. Jaar daarop ging alles vlot zonder spuiten met oa natuurlijk sprong, verssperma en diepvries sperma.
Er zijn ook merries die een ware karakter verandering ondergaan >;) , rustig die zeer hype werden, brave die nogal dominant werden, enz ... het ging over warmbloed, arabier en quarterhorse merries ... dus verschillende rassen met verschillende karakters.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:36

Hier dezelfde ervaring als Peterina, niet pakken = niet meer drachtig worden dat jaar, niet met zoveel verschillende merries, maar dus wel steeds met dezelfde gevolgen. Ik zou het niet meer laten doen.

Sempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 03:42

Afbeelding

Afbeelding
Deze foto's zijn met de gsm getrokken, maar het geeft al een beetje haar beeld (op de foto na het rollen in de piste)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:08

Aguttie, een echt Pionnetje. :j

Sempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 14:19

Suzanne F. schreef:
Aguttie, een echt Pionnetje. :j

Dat is ze zéker jah :-) nou nog een hengst erop en het plaatje is compleet. Denk trouwens dat het Richebourg gaat zijn dat ik erop zet.

Sempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:13

Klopt het dat Richebourg OCD doorgeeft aan de nakomelingen? Ik zei een goede kennis van mij dat ik misschien Richebourg op mijn merrie ga zetten, maar ze zei me toen vlakaf dat Richebourg OCD doorgeeft.