Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Suzanne F. schreef:Met zo'n merrie kan je alle kanten op! Ik zou een dressuurhengst pakken! Pion, Blanc Rivage en Eros zijn ook zeer goed in een dressuurpedigree.
Je hebt geen problemen met bloedspreiding dus je hebt ruime keus!
Je wilt dus verbeteren: Maat, goed rechtshoeksmodel en een goede draf.
Heb je standfoto's van de merrie?? Is ze voor de keuring geweest?
Sempie schreef:Ik zou ook liever in het vierkantsmodel blijven, ze heeft geen keuringen mee gedaan, maar omdat ik zelf springgericht rij zou ik graag een goed passend springhengst erop hebben die ook betaalbaar is (max 1300 euro dek) want komen nog veearts kosten bij etc.
Suzanne F. schreef:Sempie schreef:Ik zou ook liever in het vierkantsmodel blijven, ze heeft geen keuringen mee gedaan, maar omdat ik zelf springgericht rij zou ik graag een goed passend springhengst erop hebben die ook betaalbaar is (max 1300 euro dek) want komen nog veearts kosten bij etc.
Eeeh sorry???
Een vierkantsmodel is sowieso nooit gewenst, welke fokrichting dan ook.
Keuringen zou je sowieso zeker moeten doen, voordat je ooit gaat fokken. Zowel gewone stamboekkeuring als een PROK-keuring.
Springhengst kan maar zou ik nooit doen op deze bloedlijn. Dan kan ik je ook niet verder adviseren.
sportfokker schreef:Cassini II is geen slecht idee, al weet ik niet wat die kost. Eldorado van de Zeshoek geeft maat en mooie types met vermogen, de keuringscommissie van het KWPN vond zijn nakomelingen heel aansprekend.
merelhof schreef:clinton op een een merrie met abgar -bloed zou ik nu niet direct doen, hoewel het van type en kwaliteit een superhengst is. Air jordan?
Peterina schreef:De vraag is ook of je nog meer 'bloed' wilt toevoegen daar beide grootvaders volbloeden zijn, je zit al met 50% EV. Deze is natuurlijk wel verdund met een dubbelle portie van Amor, langs beide grootmoeders in de 4e generatie en een goede Gelders basis. Een zeer goede oer-dergelijke pedigree ... eentje die ik graag zie en waar je veel kanten op kan!
In Nederland bij het warmbloedfokkerij is de rechthoekig model in de mode, hoofdzakelijk omdat zij meer richting dressuur gaan, waar in Belgie en Duitsland onder de spring fokkerij meer vierkanten model te vinden zijn. Men moet hier wel een aantekenen maken dat deze 'vierkanten' spring model wel niet een blok model is maar in vergelijking met een dressuurpaard, à la Nederland, het wel vierkant van model is.
Wat keuzes betreft:
- Richebourg
- Flamenco de Semilly
- Toulon
- Chai D
- Darlon van Dijkershof
- Toulouse
- Voice de Longchamps ... jong hengst met een who's who pedigree in de springwereld
- Kashmir van het Schuttershof
- Dark de la Hart
, rustig die zeer hype werden, brave die nogal dominant werden, enz ... het ging over warmbloed, arabier en quarterhorse merries ... dus verschillende rassen met verschillende karakters.