Normaal of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Presto3

Normaal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 17:56

Hoi hoi,

Eigelijk heb ik een vraag. Ik rij nu vanaf vorig jaar april (was toen 13) heb eerst op een manege gereden ongeveer 3 maanden, maar dat ging niet goed. Niet het rijden maar een ander probleem, toen ben ik daar weg gegaan en heb ik een hele leuke 7 jarige haflinger gekregen, genaamd Presto. Maarja naar 2 maanden kan je natuurlijk niet de sterren van de helemaal rijden. het enigste wat ik kon was op hem rondstappen. Dat heb ik de hele zomer volg gehouden, maar ik wou natuurlijk meer. Iedere keer als ik heb in draf probeerden te brengen ging die er als een gek vandoor. In oktober heb ik dus maar les genomen, ik wist wel dat het een beestje was met gebruiks aanwijzing. Ondertussen begon het buiten steeds kouder te worden en met rijden werd die steeds actiefer, maarja wist ik wat dat betekenden. Op een dag stap ik op hij geeft een bok en ik lag er meteen af. Ik was helemaal alleen en ben er niet meer opgegaan. Het werd steeds vroeger donker en het weer werkte ook niet echt mee. Iedere keer dat we konden rijden deed ik dat maar ging eerst mij instructriese erop en dan ik, zolang we het zo deden ging het goed ging ik er in me eentje op kon ik mezelf garanderen dat ik eraf lag. En ik kan ook niet op hem galloperen want dan verandert die in een rodeo pony. Maar eigelijk waar het nu op neer komt, is het normaal dat ik eigelijk nog niet kan galloperen en dat ik zeven kleren in me broek doe als ik erop ga?

Ik voel mezelf er super onzeker door

maschke

Re: Normaal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:19

hey meis< nee normaal is het niet maar dt is ook wat je zelf al aangeeft, je pony is er een voor gevorderde ruiters en dat ben jij nog niet. dit betekend echter niet dat jij nooit op hem kunt galloperen. ik zou om te beginnen je instructrice niet meer van te voren hem laten rijden maar dat je er zelf op gaat, wel onder begeleiding van haar en desnoods aan de longe, zo doe ik dat ook met mijn leerlingen die iets onzeker zijn en zo bouw je langzaam ook weer vertrouwen op bij jou en je pony. ik zou zeker niet te snel gaan galloperen maar werk eerst aan de controle in stap en daarna in draf, pas als jij je pony helemaal onder die controle hebt en het zelf aandurfd kun je verder gaan. maak veel overgangen ook naar het halthouden toe en veel tempo wisselingen, dat helpt je heel veel. en als je vragen hebt, vraag ze! alleen dan kom je te weten wat je wil weten en kom je verder, mij mag je alles vragen en ik zal je proberen te helpen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:20

Als ik je verhaal goed begrijp, ben je een beginnende ruiter met een jong paard. En dat werkt niet. Ik lees dat je les hebt. Kan je misschien iemand regelen die 3 dagen in de week jouw paard verder opleidt en alles leert. Een ervaren bijrijdster om jouw pony alles te leren. En jij kan dan alleen rijden onder begeleiding van jouw instructrice, zodat jezelf meer leert.

Presto3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 18:52

Bedankt voor jullie reactie's ik heb der zeker wat aan !

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:43

Ja hoor, vrij normaal. Je moet gewoon nog wat meer rij ervaring krijgen.

Als ik jou was zou ik zoeken naar een brave rustige pony waar je op kunt lessen en je eigen pony even aan een wat meer ervaren ruiter overlaten.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:12

ik zou niet meer op de paardje rijden als er geen begeleiding is
in plaats daarvan zou ik grondwerk gaan doen
zo leer je de leider te zijn zonder dat er een gevaarlijke situatie ontstaat
verder als je les hebt zelf rijden en niet de gene die les geeft
het probleem moet je zelf kunnen oplossen
kan je gewoon nog niet goed genoeg rijden dan zal je gewoon eerst moeten leren rijden op een goede les pony en dan pas weer op je eigen pony

Presto3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:42

cam schreef:
ik zou niet meer op de paardje rijden als er geen begeleiding is
in plaats daarvan zou ik grondwerk gaan doen
zo leer je de leider te zijn zonder dat er een gevaarlijke situatie ontstaat
verder als je les hebt zelf rijden en niet de gene die les geeft
het probleem moet je zelf kunnen oplossen
kan je gewoon nog niet goed genoeg rijden dan zal je gewoon eerst moeten leren rijden op een goede les pony en dan pas weer op je eigen pony

Maar dat is het juist, zolang het zadel er niet op ligt in er niks aan de hand, ik kan zonder halster lopen en ik hoef echt niet bang te zijn dat die wegloopt, maar ik laat die gene die mij les geeft erop rijden omdat ik het vertrouwen in me lieve viervoeter ben kwijtgeraakt.

Presto3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:44

Sosha schreef:
Ja hoor, vrij normaal. Je moet gewoon nog wat meer rij ervaring krijgen.

Als ik jou was zou ik zoeken naar een brave rustige pony waar je op kunt lessen en je eigen pony even aan een wat meer ervaren ruiter overlaten.

Als je het niet erg vind denk ik er totaal niet aan om hem weg te doen , of een ander in zijn plaats te kopen. Ik zou gewoon niet zonder hem meer kunnen.

Maar toch bedankt voor je reactie

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:51

Maar je hoeft je pony toch ook niet te verkopen. Kunt toch ook een wat gevorderde ruiter zoeken die hem een tijdje rijdt en als je er zelf dan aan toe bent neem je het weer over. Als het goed is hebben jullie dan in tussentijd allebei wat bijgeleerd.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:42

weet je wel wat grondwerk in houdt
dat is niet zo maar wat met je pony rond lopen maar je pony die kant op laten lopen door middel van lichaamstaal die jij wil
zeker weten dat het dan een heel ander verhaal wordt
leen maar eens in de bieb een boek van Emiel Voest 'loswerken"
en ga daar maar eens mee aan de gang
en ik zou toch maar eens proberen op een pony van iemand anders te rijden
kijken of je dan de zelfde problemen hebt
ik denk dat je op een goede lespony sneller leert paardrijden dan op een onwillige pony
hoe lief hij ook is en hoe lief jij hem ook vindt

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:46

ik denk dat ze best met haar pony aan de slag kan maar zoals ik al zei onder begeleiding! weet je hoeveel ik van dit soort gevallen op stal krijg en allemaal rijden ze op hun eigen pony/ paard. hier leren ze allebei door, een manege pony kan wel braaf zijn maar leert haar niet op haar eigen pony te rijden... en verkopen? sorry maar dat is weglopen voor het probleem \. alleen als er echt geen andere oplossing meer is kun je dat overwegen maar laat haar eerst eens beginnen met vertrouwen aan de longe opbouwen.

Presto3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 00:01

cam schreef:
weet je wel wat grondwerk in houdt
dat is niet zo maar wat met je pony rond lopen maar je pony die kant op laten lopen door middel van lichaamstaal die jij wil
zeker weten dat het dan een heel ander verhaal wordt
leen maar eens in de bieb een boek van Emiel Voest 'loswerken"
en ga daar maar eens mee aan de gang
en ik zou toch maar eens proberen op een pony van iemand anders te rijden
kijken of je dan de zelfde problemen hebt
ik denk dat je op een goede lespony sneller leert paardrijden dan op een onwillige pony
hoe lief hij ook is en hoe lief jij hem ook vindt

Ja ik weet wel wat dat inhoud hoor :o

maar ik heb het oude baasje van hem opgebelt en die zegt dat het wel mogelijk zou kunnen zijn dat ik op hem leer rijden maar wel echt regelmaat er in breng niet een week wel rijden en dan meteen denken dat je een uurtje relaxt kan rijden.
Maar ik ben wel heel erg blij met jullie tips, meer is altijd welkom!

Ezzzyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:09

zolang jij geen vertrouwen in hem hebt en zenuwachtig bent als je erop stapt voelt hij dat ook..
kijk eens op: http://www.paardnatuurlijk.nl
Staat heel veel info op en kun je heel veel van leren :D

Presto3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 00:12

Ezzzyy schreef:
zolang jij geen vertrouwen in hem hebt en zenuwachtig bent als je erop stapt voelt hij dat ook..
kijk eens op: http://www.paardnatuurlijk.nl
Staat heel veel info op en kun je heel veel van leren :D

dankjewel ik ga der nog snel voor het slapen gaan even op rondneuzen want ik wil zo graag dat het goed gaat, en het liefst wil ik niet op een paard/pony van iemand anders want ik ben van presto gevallen en in hem het vertrouwen kwijt, dus op dat probleem zou ik dan weer stuiten

Ezzzyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:16

En hoe gaat het nu?? :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:20

Zoals wat je hier verteld, is het zeker normaal, dat je nog niet kan galopperen en dat je paard ondeugend is, dat is gewoon onervarenheid, want je bent pas begonnen, maar knap dat je doorzet en verder wil leren.

verder wat de anderen al zeiden, dat zijn goede adviezen en hulp voor je.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:29

Ik weet natuurlijk niet wat financieel je mogelijkheden zijn, maar je zou kunnen proberen je begeleiding te intensiveren: 2 x per week les op je eigen pony. Misschien dat iemand anders ( met veel ervaring) jouw pony dan nog eens 2 keer kan rijden. Je pony krijgt dan beweging genoeg, en wordt dan ook weer een beetje opgevoed. Ondertussen heb jij steeds begeleiding en "groei" je in je pony.
Je heb idd nog wat weinig rij ervaring om met een wat lastigere pony om te gaan, dus dat vraag veel doorzettingsvermogen en investering van jou. Ik zou ook kijken of het mogelijk is om 1 x per week op een leenpony te rijden: daar op kun je dan werken aan je eigen vaardigheden, weer wat vertrouwen opdoen en nog beter leren rijden, zodat je ook je eigen pony beter kunt rijden