Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Elisa2 schreef:Ik heb dit stuk niet gelezen en ik ga ook nooit naar springwedstrijden.Ik wil alleen even zeggen dat niet iedereen rijd en springt ter eer en glorie van het nederlandse paard en de fokkerij.Het is een mooi streven van hem en ik pleit ook voor goede instructie in alle diciplines zodat jonge paarden goed en netjes opgeleid worden.Maar volgens mij is het in de praktijk niet haalbaar,er zijn er nog genoeg die gewoon voor de "LOL" springen en echt niet nadenken over de opleiding van hun paard.
Schimmelig schreef:Ik vind het mooi hoe hij suggereert 'dat de fokkerij niets toevoegt aan de sport', als er op deze manier om wordt gegaan met talentvolle paarden. Hier kan ik mij helemaal in vinden. Een ruiter hoort net als zijn paard een topatleet te zijn als zij op het hoogste niveau de sport willen bedrijven

Yamcha schreef:Elisa2 schreef:Ik heb dit stuk niet gelezen en ik ga ook nooit naar springwedstrijden.Ik wil alleen even zeggen dat niet iedereen rijd en springt ter eer en glorie van het nederlandse paard en de fokkerij.Het is een mooi streven van hem en ik pleit ook voor goede instructie in alle diciplines zodat jonge paarden goed en netjes opgeleid worden.Maar volgens mij is het in de praktijk niet haalbaar,er zijn er nog genoeg die gewoon voor de "LOL" springen en echt niet nadenken over de opleiding van hun paard.
Dat denk ik ook, maar misschien moeten zij dan ook een wat 'simpeler' paard kopen?
Al die rijtechnische problemen komen volgens mij ook van mensen die een paard kopen dat een maatje te groot voor ze is, volgens mij.
kohtje schreef:Misschien zouden de fokkers zich wat meer op huis tuin en keuken ruiters. Er worden veel mooi en goede paarden gefokt maar veel zijn er niet te rijden voor een gewone ruiter.
besita schreef:Als je als hengstenhouder met veel zorg en kennis de juiste merries voor je hengst hebben geselecteerd om de kans te vergroten dat de nakomelingen presteren in de sport, als de fokkers die de passende hengst voor hun merries hebben uitgezocht het geluk hebben dat er een gezond mooi veulen wordt geboren, als alles meezit en na drie jaar oppassen heb je een goed bewegend mooi paard, dan moet je er toch niet aan denken dat al het werk in een klap wordt verprutst door een onprofessionele africhter of ruiter
Elisa2 schreef:Haha moet je net geluk hebben dat het talent vererft word..nee betere instructie en meer kennis over het goed opleiden van een paard,ik denk dat daar wel een punt zit.Tuurlijk moeten die ruiters eigenlijk een simpeler paard kopen,maar wie doet dat nou? dan moet je eerst naar jezelf goed durven kijken en toegeven waar je zit qua niveau.En soms is de ambitie er dus wel en het talent maar zijn de omgevingsfactoren beperkend.Het is best een lastig stuk.
kohtje schreef:Misschien zouden de fokkers zich wat meer op huis tuin en keuken ruiters. Er worden veel mooi en goede paarden gefokt maar veel zijn er niet te rijden voor een gewone ruiter.

[***] schreef:besita schreef:Als je als hengstenhouder met veel zorg en kennis de juiste merries voor je hengst hebben geselecteerd om de kans te vergroten dat de nakomelingen presteren in de sport, als de fokkers die de passende hengst voor hun merries hebben uitgezocht het geluk hebben dat er een gezond mooi veulen wordt geboren, als alles meezit en na drie jaar oppassen heb je een goed bewegend mooi paard, dan moet je er toch niet aan denken dat al het werk in een klap wordt verprutst door een onprofessionele africhter of ruiter
Je kan er als fokker best voor zorgen of in ieder geval proberen te zorgen dat een kwaliteitsvol paard goed terecht komt. Als je ze als veulen verkoopt is het een kwestie van geluk hebben. Maar je kan ze ook langer houden en aanrijden en dan niet aan de eerste de beste B ruiter met een dikke portemonnee verkopen, als fokker van een goed paard mag je best een beetje kritisch zijn naar een potientele koper. Maar dan moet je wel een verkoopbaar paard hebben en geen ruimte- of geldgebrek![]()
De constatering van Swaab kan dan wel de juiste zijn, maar je kan het ook omdraaien. Waarom zoveel toppaarden fokken als er niet genoeg topruiters zijn om ze te rijden?
Ik zie nog niet in hoe je 123 de rijkunsten van de amateurs naar een hoger plan tilt. Met betere jury's alleen kom je er niet, want ze sprokkelen hun punten wel bij elkaar bij mindere jury's. Instructie zou misschien beter kunnen, en het besef: bewust onbekwaam