Komt het veulen toch iets vroeger dan ik dacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_paard

Komt het veulen toch iets vroeger dan ik dacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 19:30

hoiii Bokkers,
Mijn paard is drachtig en is uitgerekend op 26 maart.
De laatste dagen is ze heel sloom en heel stug. (normaal is ze voorwaarts) ik rijd ook maar een half uurtje.
Toen ik gisteren naast haar ging stappen viel me op dat ze haar achterbenen niet meeneemt bij het stappen het gaal allemaal wat moeilijk.
Haar uier ziet er ook goed uit. (de tepels zijn goed zichtbaar)
De staartwortel is aardig los maar ik voel nog wel een beetje druk.
Verder is ze erg onrustig, als mensen bij haar buik staan hebben ze grote kans dat ze gebeten worden. (terwijl ze anders blij en nieuwsgierig naar mensen is)

Is er een kans dat het veulen eerder wordt geboren?
Ik zit er aan te denken om toch maar naar een birth alarm te kijken in de vakantie.
Is dit vertrouwt en is er een groot verschil van kwaliteit birth alarm?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:32

Als je merrie aangeeft dat het haar teveel wordt moet je ophouden met rijden, of alleen nog wat stappen enkele keren in de week, misschien wel ernaast.

Als je geen ervaring hebt met hoogdrachtige paarden dan kan een geboortemelder en/of camerasysteem een goed hulpmiddel zijn, anders mis je het geheid.

Of het vroeger of later komt is zo niet te zeggen. Iedere merrie is anders. Sommige merries vertonen 2 maanden lang tekenen, andere merries zie je niks aan die bevallen ineens.

conejo

Re: Komt het veulen toch iets vroeger dan ik dacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:02

Idd ga met janne mee.
De vorige keer (2008) was mijn merrie 6 mei uitgerekend, begin april dacht ik echt nou die gaat eerder en zo meer met mij, nou op 24 mei is het veulen geboren. Op het einde van de dracht krijgen ze het zwaarder en moet je idd minder met ze doen zodra ze dit aangeven, mijn merrie is 27 april uitgerekend en ik rij haar nu 2 keer per week 30 min. Klein beetje draf en voornamelijk stap en dan met een pad i.p.v. zadel 2 keer per week rijd er een meisje van 9 jaar op (en ff haar broertje) ongeveer 45 min. en dan stap en draf, maar eigen tempo. rest wandel ik met haar of gaat ze in de stapmolen of freestyl ik met haar.