Shetlanders oorhaar knippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ghhf

Shetlanders oorhaar knippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 18:43

weet niet hoe ik het anderen kan noemen :P

Mijn verzorgshet heeft erg veel haar in zijn oor zitten.
moet ik dit weg laten knippen?
Zoja hebben jullie tips.
Kan ik dit beter in de lente/zomer doen?

Borisje

Re: Shetlanders oorhaar knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:46

Het maakt niet veel uit wanneer je knipt, maar het beste kun je gewoon z'n oor dichtknijpen (wel zacht hoor :') ) en dan de haren die eruitsteken afknippen.
Haren in z'n oor hebben namelijk een functie, het tegenhouden van vliegjes en viezigheid, het beste kun je het gewoon laten zitten (op de plukken die eruithangen na dan, als je die niet mooi vind).

Het hoeft dus helemaal niet, als jij het echt lelijk vind kun je het natuurlijk doen zoals hierboven. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:48

ligt eraan. Het haar zit er niet voor niets, houdt o.a. de regen uit de oren. Als je pony dus 24/7 buiten staat alleen de uitstekende plukken af knippen, en zeer zeker niet uitscheren oid

Ghhf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 18:50

bedankt :D

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:53

Ik knip wel een deel uit het oor weg. Puur omdat Valesca ook aangeeft dat ze het fijn vind. Er gaat bij haar namelijk allemaal oorsmeer in zitten en dat houd de ventilatie tegen in het oor.
Als ik de helft weghaal is het oor nog steeds volledig bedekt met haar en schoner :) Ze heeft anders gewoon teveel.
Maar zeker niet helemaal uitscheren. Het haar zit er niet voor niks ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:41

Ik doe het ook altijd, en wanneer? Gewoon als die plukken (soms met oorsmeer en allemaal viezigheid, bah) mij gaan irriteren.

Inderdaad alleen uitstekende plukjes en misschien nog een héel klein beetje meer, maar zorg dat de binnenkant van het oor nog wel flink wat haar heeft, idd heeft het een belangrijke functie.
Bij sportpaarden wordt de binnenkant v/d oren vaak helemaal uitgeschoren, maar dat zijn vaak paarden die ook niet 24/7 buiten lopen. Bovendien 'hoort' het bij de shets (NSPS zal volledig uitgeschoren oren zeker niet op prijs stellen) en omdat ze dus vaak 24/7 buiten staan hoort dat ook bij hun wintervacht ter bescherming tegen regen, wind en kou.

Je kan het dus prima doen, maar wees wel voorzichtig en haal niet te veel weg :)

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:55

Ik knip alleen de uitstekene stukjes. Daar binnen knip ik niks :n Haar zit er niks voor niks..

Mariekkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:43

In het oor zelf knip ik niets weg, alleen wat 'erbuiten hangt' zeg maar. Alles wat in het oor zelf zit lijkt me fijner voor je verzorgpony als je dat laat zitten.
Zoals JoyCie007 aangeeft wordt dit bij sportpaarden vaak uitgeschoren voor keuringen of wedstrijden, maar dat lijkt me voor je verzorgshet niet echt nodig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 00:34

@ TS: gefeliciteerd! :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 08:50

Ik knip alleen wat weg als mijn pony's naar de keuring moeten. Verder vallen de uitstekende plukken er met het verharen vanzelf wel af.
Bij mijn NSPS merrie knip ik alleen de uitstekende plukken weg.
Bij mijn NMPRS hengstje knip ik ook wat aan de binnenkant weg, zodat het iets 'leger' is daarbinnen.