Vraagjes over de groei..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xChevalover

Vraagjes over de groei..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 14:25

Ik weet niet zeker of het hier goed staat, maar heb het toch maar hier gezet ;)

Mijn ruintje van 2jaar is nu 1m53... Moeder was 1.55m en vader 1.60m... Hij is een Pinto x Arabier, en normaal zijn Arabieren niet echt groot, maar hoe het zit met de lengte van een Pinto weet ik niet :P

Nu wou ik toch eens vragen;
- Wat is zowat de gemiddelde lengte van een Pinto?
- Zal mijn paard groter worden dan de ouders? (hoe groot dan ongeveer :P )
- Hoelang groeit zo'n beestje eigenlijk door?
- Kan er iets de groei bevorderen / tegengaan? (iemand vertelde me dat het voorjaarsgras meer eiwitten bevat en hij hierdoor een klein groeischeutje kan krijgen?)

Ik weet, hier zijn al veel topics over, maar geen enkele topic gaat over een Pinto x Arabier van 1m53 van 2jaar met de bovengestelde vragen hé :P O:)
Bedankt!!

petraaken

Re: Vraagjes over de groei..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:55

bedoel je gewoon een bonte hengste of is het een painthengst. Pinto is engels voor Bont.

xChevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:20

petraaken schreef:
bedoel je gewoon een bonte hengste of is het een painthengst. Pinto is engels voor Bont.

Ow, dat wist ik niet, weer wat bijgeleerd :o
Het is een gewone Bonte hengst.. Zijn naam is Apache IBN sidi (Belgische showhengst met veel prijzen, heeft ook een aantal site's op internet als dat misschien kan helpen?)

HORSE_x33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:23

Als ik het goed op gezocht heb, is de schofthoogt van de vader van jou paard 1,60 m.

xChevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:46

HORSE_x33 schreef:
Als ik het goed op gezocht heb, is de schofthoogt van de vader van jou paard 1,60 m.

Ja, inderdaad ;)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:52

Hij zal nog wel wat groeien, hoe groot hij gaat worden is moeilijk te zeggen. Ik denk niet dat hij veel groter zal worden dan de moeder.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:31

Er bestaat een redelijk betrouwbaar trukje om een indicatie te krijgen van de uiteindelijke stokmaat van je paardje.

Je meet het vorbeen op van de elleboog tot aan het spoor (dat harde dingetje op de kogel ter hoogte van de vetlok). Daarna meet je het been op van de elleboog tot op de grond. deze 2 gegevens tel je bij elkaar op en dan kom je op de te verwachte stokmaat uit.

Neem eens de proef op de som en meet de moeder van je paardje oom zo eens op. Je zal zien dat de meeting aardig klopt.

Over het algemeen trekt een veulen qua bouw en stokmaat het meest naar de moeder. Dus als je de stokmaat van de moeder kent en van haar voorouders, heb je ok een aardig beeld van wat je kan verwachten.

Succes en veel meet-plezier ;)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:18

Dat is een truukje welke alleen redelijk betrouwbaar is wanneer je paard 1 of 1,5 is. Dit hebben we bij mijn merrie ook gedaan toen ze 1,5 was en het is redelijk uitgekomen.