twee jaar achter elkaar vroeggeboorte (placentitis)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

silverkyra

twee jaar achter elkaar vroeggeboorte (placentitis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 14:12

Helaas heeft onze merrie voor de tweede keer achter elkaar een vroeggeboorte gehad. Beide keren was de oorzaak placentitis.
Vorig jaar was het veulen met 310 dagen geboren (dood) en dit jaar helaas met 274 dagen. (gisteren)
Onze merrie is pas 6 jaar oud en sluit van achter goed. Ze is verder heel gezond. Dichtzetten was dan na het eerste veulen dan ook niet nodig. Het was gewoon pech!
Nadat er onderzocht was of ze van binnen schoon was, is ze gelijk weer drachtig geworden. Ze heeft weer een goede dracht gehad en geen complicaties gehad. Na 274 dagen is het tweede veulen dan ook weer doodgeboren door placentitis!

We hebben besloten niet meer met haar te fokken.

Wel ben ik benieuwd of er mensen zijn die dit met hun merrie ook hebben meegemaakt en of zij weten wat bij hun merrie de oorzaak was van 2 keer placentitis. Heel toevallig is ze bij beide drachten anderhalve maand van te voren nog geent....., dus wie weet is dat de oorzaak?

Ik heb nl. nog een heel groot Waarom-gevoel en Wat kan toch de oorzaak zijn.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:17

het is een ontsteking en die is goed te behandelen ;) en weet je zeker dat ze geen lucht zuigt van achteren? zelfs het kleinste beetje lucht kan fataal zijn voor een placentitis?

Placentitis is te behandelen met:

1. Antibiotica

2. Ontstekingsremmers

3. Progesteron (drachtigheidshormoon), in een zeer hoge dosering

succes en veel sterkte ermee :(:)

silverkyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 14:28

Wij hadden niet gedacht dat ons weer placentitis zou overkomen.
Voor het tweede jaar krijgt ze dus een ontsteking. Dat voelt haast te toevallig.

Hoe kom je er op tijd achter dat je merrie placentitis heeft zodat je juist zou kunnen handelen?
Nu lag het er gewoon dood achter. Twee dagen van te voor had ze een lichte uierontwikkeling die opvallend was, maar verder niets!
Vorig jaar gaf ze melk en toen wisten we al dat het fout zou gaan. Maar op dat moment ben je kennelijk al te laat.

De placentitis kan al maanden geleden zijn ontstaan zei de dierenarts.

De dierenarts zegt ook dat ze zeker geen lucht zuigt van achter.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:38

Laat je merrie ook eens op CEM testen ;)

uletje

Re: twee jaar achter elkaar vroeggeboorte (placentitis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:37

Een merrie kan wel luchtzuigen zonder dat het je opvalt. Mijn merries (heb er helaas twee die dit doen) vielen ook niet op. Iedere keer drachtig, toch weer verwerpen. Nu zijn ze allebei dichtgezet, en heb gelukkig geen problemen meer! Let wel op dat je merrie weer moet worden 'opengemaakt' voordat ze gaat bevallen, anders scheurt de boel kapot.

silverkyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 19:36

Ik weet niet of we dat na 2 grote teleurstellingen dat nog wel aandurven. Straks zijn we 3 jaar verder voor weer een teleurstelling.
Als ik 99% garantie had dat het zou liggen aan luchtzuigen, dan zou ik het misschien wel aandurven, maar nu..

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:39

misschien zou je het kunnen proberen met progesteron en dichtzetten? dan heb je twee dingen om een mogelijke oorzaak aan te pakken.. :)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:26

Placentitis wordt ALTIJD veroorzaakt door een bacteriële infectie. En die komt ALTIJD opklimmend via de vagina binnen. Enten en placentitis heeft niets met elkaar te zien. Dus je mag er ZEKER van zijn dat ze toch lucht zuigt achteraan. Of het moet zijn dat er een ruin bijloopt die haar bespringt. Als hij haar penetreert, dan brengt hij ook vuil binnen, waardoor ze een infectie kan krijgen. Hoewel de meeste volle merries zich niet laten bespringen, zijn er toch die dit toelaten. Deze merrie moet gewoon toegezet worden. Verder kan je haar ook de hele dracht op regumate houden. Het eerste teken van placentitis is uierontwikkeling. Dan ben je meestal nog niet te laat. Als je onmiddellijk Ab geeft, regumate en een uterusrelaxans, dan kan je een abortus soms voorkomen.

Mag ik trouwens ook eens weten hoe die diagnose gesteld is? Om dat zeker te weten, moeten het veulen en de nageboorte onmiddellijk onderzocht worden. Het kan ook rhino geweest zijn dit jaar of vorig jaar bijvoorbeeld...

silverkyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 15:57

Bij het eerste veulen was de dierenarts erbij en die heeft gelijk alles nagekeken en het was geen rhino. Bij het tweede veulen is de dierenarts na een uur gearriveerd om het veulen, nageboorte en merrie na te kijken.
Ook hier was het geen rhino.
De placenta was beide keren aan de binnenkant gedeeltelijk bedekt met een laag "schuurpapier" het lijkt wel op een leren zak. Je kunt heel goed zien dat hierdoor geen uitwisseling van stoffen meer kon plaatsvinden.

Er loopt geen ruin bij, dus dat kan de oorzaak niet zijn. Ik had wel gelezen dat placentitis ook de oorzaak kan zijn van bv. een dik been in de dracht.
Ze heeft wel een hoefzweer gehad, maar zeker nooit koorts. Dit hebben we nl. 2 keer per dag gecontroleerd

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:14

Het spijt me, maar rhino kan je niet uitsluiten door gewoon naar het veulen en de nageboorte en de merrie te kijken. Dat schuurpapier, dat lijkt wel op placentitis, maar is misschien wel een andere afwijking. Normaal is placentitis op de nageboorte eerder etterig, of zijn er hele donkere gestuwde vlekken op te zien. Misschien toch best eens onderzoek laten doen in een laboratorium?

silverkyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 16:35

Het leek in beide gevallen in ieder geval niet op rhino. Ook zijn er hier in de verste verte geen andere paarden.
Het laten doen van onderzoek gaat niet meer lukken, want het veulen en de nageboorte zijn opgehaald.
Na het eerste veulen hebben we ook "swaps" van de merrie laten nemen en toen zat er een streptococ in de baarmoeder, die als oorzaak voor de placentitis is gegeven. Na spoelen was deze verdwenen. Ze raakte ook in 1 keer weer drachtig.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:06

Bij ons op stal hadden we 3 jaar geleden ook een merrie met hetzelfde. ze begon al heel vroeg met een uier krijgen. dat was voor de eigenaren een reden om de dierenarts te bellen. Ze moesten op de kliniek komen met de merrie, die is gescand en daaruit bleek dat ze placentitis had. De rest van de dracht heeft de merrie medicijnen gekregen (denk AB). Het veulen werd wel iets te vroeg geboren (2 weken) was ook wel klein, maar goed gezond. De Da had wel gewaarschuwd dat het bij de bevalling nog wel eens mis kon gaan als ze er niet snel genoeg bij waren. Gelukkig kwamen ze op tijd. De merrie is een jaar later weer gedekt en vorig jaar bevallen. Was er niets aan de hand. Mooi veulen, netjes op tijd.

Nesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:13

Kan je aan je merrie zien of ze placentitis heeft? Of merk je dit altijd te laat op?

silverkyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 22:37

De eerste keer gaf de merrie na 300 dagen melk, toen moesten we heel hard duimen volgens verschillende dierenartsen. Dit jaar waren er geen voortekenen; misschien wel dat er 3 dagen van te voren meer zuchtontwikkeling voor haar uier zat, maar vergeleken met andere uiers in het dikke buikentopic zag het er nog best normaal uit.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:35

Hallo,
wat een verdrietig verhaal zeg.

Ik ben vorig jaar mijn veulen verloren aan een red bag delivery, veroorzaakt door placentitus. Zij zoog lucht aan, dus duidelijke oorzaak gevonden. Het veulen heeft het door zuurstofgebrek niet gered. Na 2 dagen overleden.
Tip van de veulenexperts uit Wolvega:
- merrie altijd dicht laten zetten
- gedurende de dracht, vooral in het laatst, regelmatig laten scannen om te kijken of er toch sprake is van infectie
- zo ja, dan is dit heel goed lokaal te behandelen en kan de ontsteking verdwijnen.

Mijn merrie gaat dit jaar weer bij de hengst. Laat haar na bevruchting dichtzetten en bevallen op een kraamkliniek, dicht in de buurt van mijn paardenkliniek. De laatste maanden laat ik haar regelmatig scannen. De mensen op de kraamkliniek weten alles over complicaties bij de geboorte. Ik hoop zo volgend jaar alles uit te kunnen sluiten.

Ik zou zeggen, geef niet op. Laat je goed voorlichten en de juiste professionals bij de hand houden. Succes en sterkte!

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:28

Rhino kan je toch alleen zien als het veulen open gemaakt wordt?!

Sneu verhaal ook, bah..