[TI] Tinker onderhouden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rhine_

Tinker onderhouden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 11:44

Hoi

Ik vroeg me af wat het kost om een tinker te onderhouden.

FF mijn situatie: ik heb een goed omheind weitje, met in de zomer er een shet op. Dit jaar komt er ook een stal op. Het word een tinker voor in de bos.
Wat zou ik moeten bijvoeren en hoeveel ? Moeten ze ijzer hebben? Hoeveel wegen ze ongeveer ?

En ook zou ik willen weten welke maat ze +- hebben in een dekje, een deken, springschoenen, strijklapen, peesbeschermen, hoofdstel, ...?

Groetjes

Caira

Re: Tinker onderhouden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:45

oei oei oei, ga eerst eens langs bij een paar mensen die een tinker hebben. Want daar leer je meer van dan een paar woordjes op internet.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:56

Wat maat etc betreft: dat hangt van de stokmaat en het type af.

Wat je moet bijvoeren is per paard echt verschillend, ik ken tinkers die je amper naar hooi kunt laten kijken of ze komen al aan terwijl ik die van mij op onbeperkt kuil moet hebben met een behoorlijke hoeveelheid krachtvoer en aanvullend slobber om haar op gewicht te houden.

Hetzelfde geld voor je vraag of ze ijzers nodig hebben.

Een tinker is wat dat betreft een paard als alle anderen, er is dus geen eenduidig antwoord op jouw vragen te geven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:56

Inderdaad beter eens langs mensen met een tinker gaan voordat je er zelf mee begint :)
Heb je wel al rijlessen gehad, hoe lang rij je? Daar kun je ook veel info vragen natuurlijk.

Flaver schreef:
FF mijn situatie: ik heb een goed omheind weitje, met in de zomer er een shet op.
Ook in de winter heeft je tinker een vriendje nodig. Paarden staan niet graag alleen.

Wat zou ik moeten bijvoeren en hoeveel ?
Dat verschilt per paard, de meeste tinkers doen het t beste op veel hooi en na het rijden een handje brokjes. Laat je niet wijsmaken dat recreatief bereden tinkers 2 kilo brok nodig hebben, want dan gaan de over de kop ;)

Moeten ze ijzer hebben?
Nee, de meeste tinkers hebben sterke hoeven. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen, en als je met je tink elke dag uren over het asfalt zou moeten lopen dan kan het ook nodig zijn. Maar meestal niet.

Hoeveel wegen ze ongeveer ?
Ligt natuurlijk aan de grootte, zo'n 400 tot 700 kilo..

En ook zou ik willen weten welke maat ze +- hebben in een dekje, een deken, springschoenen, strijklapen, peesbeschermen, hoofdstel, ...?
In hoofdstellen/dekjes meestal maat cob of full. Ik zou niet beginnen met dekens, springschoenen, strijkgevalletjes, peesjes of bandages.. allemaal niet nodig, en vooral beenbescherming doet meer kwaad dan goed, behalve als je echt de cross/springsport in gaat natuurlijk. Een paard dat dag en nacht buiten staat is veel meer gebaad bij een lekkere wintervacht dan een deken, dan kunnen ze nl zelf de warmte regelen.. en deken kunnen ze niet eventjes af doen, maar de haren kunnen ze gewoon plat leggen als ze het te warm hebben :)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 14:22

Waarschijnlijk kom de shet erbij te staan, ook in de winter. Maar dat is nu niet het geval omdat we nog geen stal hebben. :D

Kunnen tinker geen peesbeschermes? Of gaat dat wel maar niet echt nodig?

PS. heb les gehad op een tinker, die was 3.5jaar *D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:33

Door de dikke sokken gaan peesbeschermers jeuken en broeien, de benen worden dan veel te warm en dat is niet goed, dus ik zou ze hooguit gebruiken als je hoog gaat springen of crossen.
Ze zijn sowieso heel moeilijk te vinden in de goede maat, omdat cob altijd te smal is en full te lang.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:49

euhmm...
mijn tinker staat wel altijd alleen ;)

en ik heb peesbeschermers maat L
en bandages :P
maar...
als je het niet nodig hebt, waarom zou je het dan gebruiken?

gillian heeft alleen ijzers in het buitenseizoen, en dan vooral als ik ga springen
en tijdens de paarden 4 daagse

bijvoeren tjah...
gil doet het goed op een kwart brok en hooi en nu vanwege de winter wortels...
heel veel wortels;)

en zomers staat hij op goed vers gras... dus krijgt hij nog minder brok en hooi,
en geen wortels meer :P

mijn tink weegt 460 k meer dat is niet standaard.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:09

Flaver schreef:
Hoi
. Het word een tinker voor in de bos.

watbedoel je hiermee,

Maar wat kost het ligt er helemaal aan wat jij wilt met je dier. vaak kan een tinker met een flinke bos sokken geen pijpekousen en alles aan door de dikte.

Kwa voer moet je kijken naar je paard wat je hebt mijn merrie staat nu op een kilo maar met veulen in de buik en onbeperkt ruwvoer.

ijzers is ook zo iets kom je veel op de weg dan zal je toch wel voor ijzeres moeten hebben.

anders ga bij mensen langs en ga een kijken hoe deze erbij staat enwelke maat ze nodig hebben en beslis dan zelf wat voor een type je wil. Hoog, laag, breed smal je hebt ze in alle soorten en maten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:21

ik denk dat je zowieo je prioriteiten eerst ergens anders moet leggen :=
als je zelf al geen inzicht hebt in maten en bijbehorende kosten, en je je schijnbaar meer druk maakt om dekjes en peesbeschermers, ben je in mijn ogen nog niet toe aan een paard.
als je van tevoren je had ingelezen, had je de schofhoogtes kunnen weten, en ook wat je zelf graag wilt qua hoogte.
als je dit weet, weet je immers ook van alle maten wat je moet hebben

hoeveelheid voer voor je paard is zo paardgebonden, dat dit geen antwoord kan krijgen.
zowiezo hoort dit eigenlijk geen issue te zijn die je op een paardenforum moet vragen, maar die je gewoon zelf hoort te weten, of via je instructeur/paardenpersoon die je eventueel kan helpen.

ga eerst bekijken wat een gemiddeld paard kost aan hooi, stro,brok, dierenartskosten en hoefsmid.
heb je dit op orde, en kan je de boel financieel en kennistechnisch bolwerken, schaf dan eerst een paard aan, en bekijk dan wat je voor extra's aan spul nodig hebt.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 15:35

Dierenarst en hoefsmid kosten zijn al lang besproken.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:54

Ik sluit me volledig aan bij Lowara.

Je kan ook eerst een 'verzorg tinker' zoeken, dan krijg je èn wat meer ervaring met paarden èn wat meer ervaring met tinkers. Dan kan je later altijd nog besluiten om een tinker te kopen :)

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:02

Zoek een tinkerfokker/eigenaar op voor info.
Iedere tinker kan verschillen maar vaak:
hebben ze geen springschoenen nodig :-)
Voorzichtig met voeren
hoefijzers ligt aan kwaliteit hoeven en gebruik
Deken ligt aan hoe kort je hem in de haren wilt hebben.
Maten verschillen, want er zijn ook verschillende maten tinkers, maar over het algemeen zijn ze wat forser gebouwd.
Als je slechts 1 weitje hebt, hou rekening met bijvoeren ruwvoer, dat is vaak in verhouding duurder dan krachtvoer, maar heel erg belangrijk!
Hou rekening met het eventueel moeten aanleggen van paddock, want als 1 weitje zomer en winter in gebruik is en misschien niet groot, kan het nogal blubberig worden.
TInkers zijn gevoelig voor mok en mijt ivm behang.

gypsygiants

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:06

Als je wilt mag je rustig hier een keer langskomen voor informatie .
Wij zitten net onder Weert in Ell, dus niet zo ver van jou geloof ik. We hebben Tinkers en Drumhorses in allerlei maten en dus ook allemaal anders wat betreft eten en zo.
stuur even een mailtje voor een afspraak svp: info@gypsygiants.com

Yoxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:24

Tinkers stonden tot voor kort nog heel dicht bij de natuur.
Dat betekent ook dat ze zeer sober zijn in onderhoud.
Qua voeding is vooral ruwvoer heel belangrijk.
Uiteraard zal het ook een beetje afhangen wat je wil doen met je Tink. Vooral eiwitarm voeren en niet teveel.
Als je Tink goede, stevige hoeven heeft dan laat je ijzers maar achterwege.
Qua gewicht en maten hangt het er inderdaad van af
welk type Tinker het is.
Dit boek moet je zeker eens lezen:
"Tinkers, bonte paarden uit Ierland"
Geweldig boek om Tinkerverslaafd te worden;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:41

Een schuilstal is fijn, maar een 'echte' stal is voor een tinker niet nodig hoor.

trudiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:17

Een wei voor een Tinker is wel wat anders dan een weidje voor een Shetlander, is je wei groot genoeg zodat er ook lekker in gerend kan worden en heb je drinkwater. Onze shet heeft genoeg aan een emmer water per week en de Tinker drinkt zo.n 5 emmers per dag.( dat merk je dus als de drinkbakjes bevroren zijn) Hoe is de afrastering want een Tinker heeft ook een hogere afrastering nodig dan een shet. Denk je er ook aan dat hoe groter en zwaarder je paard hoe erder ze je wei "kapot gelopen" hebben
en er dus geen gras meer groeit en je ze bij moet voeren. Er is een of andere boeren wijsheid die zegt hoeveel paarden op hoeveel oppervlakte zonder ze bij te voeren maar weet niet meer precies wat dat was. Ik weet dat Tinkers geen stal nodig hebben zoals iemand schreef maar omdat ons andere paard de koude maanden s'nachts in de box staat staat de Tinker in de box ernaast en als ik naar achter loopt dan ligt hij vaak lekker in het stro, dus zeker als je een wat jonger paard neemt, dat dus nog vaak ligt, is een droog plekje aan te raden.
Een Tinker poept ook een paar kruiwagens per week meer dan een Shet, waar laat je die mest.
Denk heel goed na voordat je een groot paard koopt of je alles goed op orde hebt en kijk eens bij mensen in de buurt hoe die dat doen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:50

Boeren wijsheid is: drie paarden per hectare.

Maar dan wordt er eerst in mei het gras gemaaid voor hooi winning.

koko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 09:59

Hoi Flaver,
Gypsygiants doet je een mooi voorstel, doe er je voordeel mee!!! Ga daar eerst eens kijken, laat je goed informeren en denk er goed over na!!!
Succes!