Hengst hoe/waar opvangen sperma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Hengst hoe/waar opvangen sperma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 02:43

Ik heb een jonge rocky mountain horse hengst die ik dit jaar voor het amerikaanse stamboek wil aanbieden voor goedkeuring als dekhengst.
Hij zou zeker wat kunnen bijdragen aan het ras binnen Europa, maar dan komt natuurlijk gelijk het verzoek van mensen of dit via KI kan.

Nou heb ik geen idee hoe dat in zijn werk gaat.
Ja je zoekt een dekstation waar je met je hengst terecht kan. Die leren ze op een bok springen en vangen het op.
Maar de uitdaging begint al met het vinden van een dekstation.

Wat zijn de beste opties voor verzending binnen Europa en hoe gaat zoiets in zijn werk?
Ik neem aan dat je vast zit aan frozen semen en dat heeft ook mijn voorkeur, omdat de hengst dan niet zo lang op het dekstation hoeft te blijven.
Maar natuurlijk hoor ik ook graag andere opties. Regelt zo'n dekstation ook verzending en internationale afhandeling etc.

Ik zit zelf in Assendelft - Noord-Holland, weten jullie dekstations waar ik terecht zou kunnen?
Natuurlijk is het voor mij erg belangrijk dat mijn ventje in goede (paardvriendelijke) handen is, maar beperkte aftsand is i.v.m. langs gaan natuurlijk een grote plus..
Aan wat voor kostenplaatje moet ik globaal denken? Hij heeft als proef vorig jaar mijn merrie gedekt, dus alles werkt naar behoren en weet hoe het springen werkt op een echte merrie.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 03:05

Geen idee, het lijkt me dat het station dat voor je doet?
Inclusief het testen, invriezen en transport.
Je hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:01

Ik weet niet of alle hengstenstations op hengsten van buiten af zitten te wachten. Ik weet dat Stal Bessemeind in Gilze wel hengsten van buiten af laat springen, maar dat is wel een eindje weg voor je.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 19:02

Neonlight schreef:
Ik weet niet of alle hengstenstations op hengsten van buiten af zitten te wachten. Ik weet dat Stal Bessemeind in Gilze wel hengsten van buiten af laat springen, maar dat is wel een eindje weg voor je.

Het is er in ieder geval al 1 dus dank je wel.

Als mensen er nog meer weten ongeacht de afstand dan hoor ik het graag :)

Letsdunit

Re: Hengst hoe/waar opvangen sperma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:39

In de kliniek in Utrecht doen ze het ook.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:20

CrazyCat schreef:
Ik heb een jonge rocky mountain horse hengst die ik dit jaar voor het amerikaanse stamboek wil aanbieden voor goedkeuring als dekhengst.
Hij zou zeker wat kunnen bijdragen aan het ras binnen Europa, maar dan komt natuurlijk gelijk het verzoek van mensen of dit via KI kan.

Nou heb ik geen idee hoe dat in zijn werk gaat.
Ja je zoekt een dekstation waar je met je hengst terecht kan. Die leren ze op een bok springen en vangen het op.
Maar de uitdaging begint al met het vinden van een dekstation.

Wat zijn de beste opties voor verzending binnen Europa en hoe gaat zoiets in zijn werk?
Ik neem aan dat je vast zit aan frozen semen en dat heeft ook mijn voorkeur, omdat de hengst dan niet zo lang op het dekstation hoeft te blijven.
Maar natuurlijk hoor ik ook graag andere opties. Regelt zo'n dekstation ook verzending en internationale afhandeling etc.

Ik zit zelf in Assendelft - Noord-Holland, weten jullie dekstations waar ik terecht zou kunnen?
Natuurlijk is het voor mij erg belangrijk dat mijn ventje in goede (paardvriendelijke) handen is, maar beperkte aftsand is i.v.m. langs gaan natuurlijk een grote plus..
Aan wat voor kostenplaatje moet ik globaal denken? Hij heeft als proef vorig jaar mijn merrie gedekt, dus alles werkt naar behoren en weet hoe het springen werkt op een echte merrie.

Ten eerste moet je zeker rekening mee houden dat als je international GEVROREN SPERMA wilt versturen dat je hengst tenminste 1 maand op quarantaine moet op de EU-erkende dekstation voordat uberhaupt aan zaad verzameling wordt begonnen! Niet alleen de hengst maar ook zijn sperma moet worden onderzocht op verschillende ziektes en wat sperma betreft ook op duurzaamheid.

Kies (informeer heel goed!!) een EU-erkende station die voldoet aan alle internationale eisen anders zit je in een situatie waar je wel diepvries sperma hebt maar het niet mag verzenden. Bij elke verzending komt een gezondheids attest van de hengst en van de sperma (lab uitslag), en een douane certificaat ... dit is dan de zuiver 'medische' kant; dan hebt je de administratieve kant: kosten van dekstation, verzamel kosten, oplagkosten (goede afspraken hieromtrent maken!!!), enz enz

Vers-sperma is natuurlijk ook een optie ... hierook kies een EU-erkende station want je zit in principe met dezelfde papier papperras EN ook hiervoor zal je hengst en zijn sperma eerst getest moeten worden (quarantaine). Dit is natuurlijk wel een optie als blijkt dat zijn zaad niet geschikt is voor levering van diepvries sperma.

Een simpel vraag aan PVV (misschien op hun site) zou normaal een lijst moeten opleveren van EU-erkende stations in je beurt of provincie.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 00:12

Kijk dat is veel bruikbare informatie dank je wel.
Ik wist dat een gedoe was, maar zo'n gedoe. zelfs als de merrie eigenaren die dit perse zouden willen en alles betalen dan zie ik geloof ik nog mijn hengst liever niet een paar maanden op een dekstation staan. Hij is gewend om met andere paarden buiten te staan met inloopstal dus dit zou ik dan sowieso geen optie vinden voor een 3 jarige hengst.
Als ze perse willen komen ze toch echt maar naar Nederland met hun merrie. :)

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 01:09

op het VCHN te slootdorp kun je ook te dekken met je hengst. hun vangen het op en verwerken het en zorgen dat het op plaats van bestemming komt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:40

lianne125 schreef:
op het VCHN te slootdorp kun je ook te dekken met je hengst. hun vangen het op en verwerken het en zorgen dat het op plaats van bestemming komt.

Dat is dan alleen voor verssperma en dan alleen voor verzending binnen Nederland. Internationaal mag niet als er geen certificaten bij zitten.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:13

nee klopt is enkel voor in nederland.ik heb ook alleen te maken met voor in nederland ter dekking staande hengsten.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:18

Doet Bleeker het niet??? (weet niet of hij nog bij de Kossack stud zit)
Kossack stud is niet heel ver bij jou vandaan. Misschien dat je daar terecht kan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 09:57

Holstud doet dit heel erg veel.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 12:19

Bedankt voor de tips, ik heb er toch een aantal opties bij die ik zelf niet had gevonden.