Rheinlander merrie, beperkingen hengstenkeuze?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphaan

Rheinlander merrie, beperkingen hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 17:31

Hallo

ik heb een merrie met een duits paspoort. nu willen wij (ik en ouders) er een veulen bij fokken (we overwegen het, het is nog niet zeker). het is nu dus de taak om een geschikte hengst bij haar te zoeken.

nou vroeg ik me af: moet de hengst perse een Rheinlander zijn? of mag kwpn ook? (aangezien sommige hengsten bij meerdere stamboeken zijn goedgekeurd, en in haar papieren westfaler en kwpn voorkomen) of krijg je dan een veulen dat niet in een stamboek opgenomen kan worden?

de afstamming van de merrie is Leardo x Ufarno
hier de volledige afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=350864
ik vind haar zelf het meeste weghebben van ufarno.

weet iemand mij ongeveer uit te leggen wat de regels hierbij zijn? moet ik het bij een bepaald ras houden? of maakt westfaals of kwpn in dit geval niet veel uit? suggesties voor welk ras ik het beste kan gaan?

ben heel erg benieuwd.

Anoniem

Re: Rheinlander merrie, beperkingen hengstenkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:08

Jij mag gewoon fokken wat je wilt fokken hoor.
Je kan bij het KWPN even informeren, maar ik denk dat je met een veulen van een KWPN hengst uit deze merrie misschien wel gewoon een vol papier krijgt en anders een Reg. A, dan kan je met een omweg in het stamboek komen.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 00:09

Vol papier zou wel heel mooi zijn!
Heel erg bedankt voor de reactie :)
Dan ga ik dit weekeinde foto's maken en bokt vragen voor een hengstenadvies ;) (heb zelf wel ideeen, maar ben erg benieuwd wat de " bokt-ploeg" ervan denkt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:39

Mail een kopie van je merrie naar het KWPN en je hoort het vanzelf hoe het zit. Misschien kan de merrie zelf onder voorwaarden ook wel opgenomen worden in het stamboek.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:55

Ik persoonlijk zou niks doen..
Zoek een hengst uit die geregistreerd is bij het b.v. kwpn,oldenburg of nrw.
Laat je merrie dekken, laat dan het veulen geboren worden en ga dan pas een stamboek opzoeken om te registreren..
Stel dat je veulen niks is kun je er mee naar Zuid Laren markt gaan. Is het wel iets dan ga je de proceduren volgen...Voordeel..je houdt een mooi bedrag in de beurs en kun je je helemaal richten op het drachtig worden van de merrie , i.p.v. al die poespas er om heen...komt later wel.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 19:09

ik zal beide voorstellen van jullie wel voorleggen aan mijn ouders, dan mogen zij het lekker besluiten, dan weet ik nu in elk geval wat mogelijk is :+

heel erg bedankt, met deze info kan ik echt wat!