Naar de keuring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:52

Hallo :wave:

Ik ben sinds een half jaar in het bezit van een KWPN-merrie.
Nu ben ik me een beetje aan het verdiepen in de keuringen.
Ze staat op dit moment ingeschreven in het VB, ze heeft daar een 1e premie behaald.
Zou haar graag voor het stamboek willen laten schrijven (zou leuk zijn als ze eventueel ook ster zou worden verklaard).
Maar ik heb geen idee hoe het allemaal in zijn werk gaat.
Ik zie mezelf haar nog niet 'presenteren', kan ze ook aan huis gekeurd worden?
Is prokken verstandig? Stel dat het negatief uitpakt?
Ze is al eens rontgen ggk, dit is alleen al een tijd geleden (veulen voor de OCD was dat geloof ik).
Is de IBOP een idee? Ze is alleen al 6 en M/Z-klaar heb ik haar nog lang niet (5e pas ingereden).
Alvast bedankt voor de info.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=228080

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:43

Aan de vorige rontgenkeuring moet te zien zijn of ze kans maakt op prok. Met een afvlakking worden ze voor de sport wel goedgekeurd maar prok waarschijnlijk niet, om maar een voorbeeld te noemen. Dus dat is een vraag aan de veearts. Je moet wel weer opnieuw keuren, dus +- 400 euro ben je wel kwijt voor het predikaat.

Ik zou alleen naar de IBOP gaan en haar daar voor stamboekopname doen als ze ook daadwerkelijk onder het zadel goed voor elkaar is.
Dus voor jouw merrie is gewoon naar de stamboekopname waarschijnlijk handiger. Aan huis keuren kan wel maar ze kan daar niet ster verklaard worden. Als je er zelf niet thuis in bent kan je beter iemand vragen om haar klaar te maken en/of voor te brengen op de keuringsdag.
Is ze nu nog steeds 1.62 of al wat gegroeid?

Op de KWPN site staat het keuringstraject ook uitgelegd. En je moet lid worden voor stamboekopname, als je dat nu al doet krijg je nu al de In de strengen, daar komen de opgave-formulieren en data's ook in te staan. En achterin bij het regionieuws staan de data's van de oefen- en instructie-avonden.

OdiEtAmo

Re: Naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 17:29

Bedankt voor de info!
Bij de aankoopkeuring een half jaar geleden was ze nog 1.62. Hoe groot ze nu is weet ik niet precies maar hoop dat ze door de training en spieropbouw nog ietsje groeit.

Ik zal eens zoeken naar de keurings-data!
Dit jaar is misschien nog wat vroeg, volgend jaar is ze misschien nog 'aantrekkelijker' omdat ze dan meer massa en bespiering heeft. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:57

Des te ouder het paard is, des te meer er van ze verwacht wordt. De keuringen beginnen pas in mei, dus tegen die tijd zou je haar al wat getraind kunnen hebben.
Als ze heel bloot is dan is het misschien verstandig een jaar te wachten, maar dat is dus niet altijd zo! Een merrie van 7 mag geen jeugdigheid meer uitstralen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 18:09

Afbeelding

Dit was haar in Augustus, 2 maanden onder het zadel.
Ik vind haar op dit moment (persoonlijk) nog erg bloot, we hebben wat opstart problemen gehad (gebit), ze at moeilijk en is behoorlijk wat afgevallen. Daarbij heeft het weinig trainen deze winter (alleen buitenbak) niet erg mee geholpen :n

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:05

Ik zou haar rond deze tijd wegbrengen naar een stal waar ze dit professioneel doen, die weten precies hoe ze je merrie op deze korte termijn nog klaar kunnen stomen en dan herken jij je eigen dier niet meer terug op de keuring :P Als je iets redelijk in de buurt zoekt kun je haar ook gewoon nog op gaan zoeken.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 11:49

Ik heb even met mijn ouders overlegt en we bellen binnenkort haar fokker even. :)
In overleg besluiten we dan dit jaar of volgend jaar.