Navelbreuk drachtige merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JulienSVU

Navelbreuk drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 11:35

Mijn paard is over 3 weken uitgerekend van de dracht.. (9 maart) Alleen nu zag ik gisteravond dat het lijkt dat haar eigen navel naar buiten komt. Zit nu best wel een grote punt onder haar buik.. van zo'n 7 cm.
Lijkt wel op een soort navelbreuk van een veulen.. Ook heeft ze wat dikke achterbenen..
Haar buik is echt gigaaaantisch dik.. (moet zeggen dat ik nog nooit een merrie zo dik heb gezien van de dracht :o)
Ze heeft ook een beetje rode oogleden.. Iemand die weet wat dit betekend??
Tempratuur was gisteravond 38,4. Ze eet en beweegt verder goed..

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Dana01

Re: Navelbreuk drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:40

waarschijnlijk oedeem, vocht... als je er een vinger indrukt, krijg je dan een kuiltje?

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 12:44

Geen idee, dat zou ik moeten proberen.. Durfde het gister toen ik alleen was niet aan te raken.

Heb je enig idee waarom rond de navel dan vocht zou gaan ophopen?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:45

daar hebben zwangere dames nou eenmaal last van, de 1 wat meer dan de ander, het zou bij beweging minder moeten worden :j

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:59

Lijkt inderdaad op zucht. Een van onze hoogdrachtige merries heeft ook zo'n bult onder d'r buik. Bij twijfel gewoon de DA bellen. Zou zonde zijn als er nu op het laatst iets mis zou gaan.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 13:02

Dana01 schreef:
daar hebben zwangere dames nou eenmaal last van, de 1 wat meer dan de ander, het zou bij beweging minder moeten worden :j

Ja dat is nu wel het punt met dit weer.. ;) Heb haar vanaf december geen beweging meer kunnen geven qua rijden.. (grr bevroren bak etc.)
Ze gaat wel elke dag naar buiten in de paddock en in de wei.
Nou dan nog maar eventjes 3 weken volhouden ;)

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:54

Mijn merrie is 25 februari aan de datum. Ook zij heeft nu last van zucht onder haar buik en last van dikke benen. Ze heeft een mega dikke buik. Ik zal eens kijken of bij haar de navel ook uitpuilt. Mijn merrie loopt nog dagelijks een half uurtje in de molen. Dit met name om het vocht van haar benen kwijt te raken. Succes met de aankomende bevalling. Hopend op een gezond veulen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:29

mmmmmm mischien ga ik iets zeggen wat je niet wil horen, mijn merrie had vorig jaar een hernia abdonormalis of in het nederlands gescheurde buikwand. ik zou een goede paardenarts laten kijken en dit toch even in de groep gooien

sterkte

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:33

Bij een gescheurde buikwand zijn de meeste paarden toch wel heel erg pijnlijk.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:38

de eertse dagen viel ons alleen de navel en de verzakking onder haar buik op ( klein scheurtje ) , pas na een week ging het mis en ja, daarna was het pijnlijk. veul is gezond geboren op de uithof. merrie is daarna ingeslapen

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:18

Is 38,4 ook niet wat aan de hoge kant?

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:20

38,4 is zeker wat aan de hoge kant normale temp is rond de 36/37 als ik het me goed herrinnner

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:45

volgens mij is 38,4 vrij normaal voor een hoogdrachtig paard hoor

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:47

Mijn DA zei altijd tegen mij als de temp boven de 38 komt dan ff bellen. Volgens mij is tusse de 36,5 en 37,5 normaal...

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:53

niet bij een drachtige merrie :n

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 00:28

Hoi, ik had dit twee jaar terug ook bij mijn merrie. Ben me rot geschrokken ook gelijk hier op bokt gekeken en kwam toen ook verhalen over gescheurde buikwand enzovoorts tegen. BIj mijn merrie kwam de navel ook naar buiten (zomaar van de een op de andere dag) en ze hield ook heel veel vocht vast onder haar buik en haar benen. Gelukkig vond ik een foto van een paard dat op het einde van de dracht precies hetzelfde had en dat stelde me gerust. Door ze veel buiten te laten lopen gaan die dikke benen wel weg en dat met die navel verdwijnt zodra het veulen eruit is. Mocht dit dus hetzelfde zijn als bij mij dan hoef je je niet druk te maken.... het zijn de laatste loodjes :D . Als je wilt kan ik je nog wel een foto doorsturen dan kun je gelijk zien of het er een beetje op lijkt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:36

De tem van een paard mag tussen de 37,5 en de 38,3 liggen. 38,4 is nog niet zorgwekkend, maar hou het even in de gaten.

Onze merrie, Zamyra, had twee jaar geleden ook ineens zucht onder haar buik. Zij heeft als veulentje een navelbreuk gehad en daar is ze aan geopereerd waardoor ze eigenlijk geen navel meer heeft. Zij had dus geen vocht bij haar navel, maar wel vocht in een punt naar beneden. Dat is echt een zwangerschapskwaal.

Als je het niet vertrouwd zou ik gewoon de DA bellen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:04

idd temperatuur mag tussen 37, a 38 liggen

mijn 8,5 maand drachtige merrie had vorige week 40 graden dus veeeeels te hoog(zware longontsteking)