Neonatale Iso-erythrolyse wie heeft hier ervaring mee??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rebelshet

Neonatale Iso-erythrolyse wie heeft hier ervaring mee??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 00:04

Ik heb een friese merrie gekocht met Neonatale Iso-erythrolyse.
Ik weet inmiddels wat het betekent, maar ik ben op zoek naar mensen die dit ook hebben meegemaakt
en mij kunnen vertellen hoe het gaat als het veulen gemuilkorfd wordt direct na de geboorte, of dat veulen en merrie worden gescheiden (wat ik me
niet kan voorstellen). De merrie moet gemolken worden. Hoe vaak moet een veulen de fles per dag, hebben veulens plasma of
een bloedtransfusie gehad, hoe is de gezondheid van die veulens.....
Allemaal dingen die ik heel graag wil weten, want als het enigszins te doen is, wil ik het toch gaan proberen.
Ik kon de merrie terugbrengen naar waar ik haar gekocht heb, maar het is een enorme brave merrie en helemaal het paard
waar ik lang naar heb gezocht. Dus heb ik besloten om haar toch te houden.
Ik zou heel graag met mensen in kontakt komen die al deze vragen kunnen beantwoorden.

Alvast heel erg bedankt Annet

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:57

Ik heb er ervaring mee. Je kan twee dingen doen.

Ofwel breng je de merrie naar een kliniek, waar ze onder toezicht kan veulenen. Het is namelijk heel erg belangrijk dat er iemand bij de geboorte aanwezig is. Onmiddellijk na de geboorte wordt het veulen gemuilkorfd. Het blijft natuurlijk wel bij de merrie, maar mag absoluut geen druppel kunnen drinken! De merrie wordt om de paar uur gemolken en alle biestmelk moet worden weggegooid. Na een dag of twee mag de muilkorf af en mag het veulen zuigen bij de merrie. Het veulen zelf MOET plasma krijgen, om voldoende antistoffen te krijgen. Dit is wel heel duur, aangezien er soms wel vier zakken inmoeten. Voor de rest wordt het veulen gevoed met kunstmelk uit een flesje tussen de benen van de merrie, zodat hij weet waar hij later moet gaan zoeken. Je kan ook biestmelk geven van een ander paard, maar dit is dikwijls van kwaliteit niet voldoende, zodat ze toch nog plasma nodig hebben. Je kan bovenstaande natuurlijk ook allemaal thuis doen, maar het is nogal intensief en je moet zeker zijn dat je de bevalling niet mist! Wij hebben de merrie twee jaar naar de kliniek gebracht en doen het nu zelf. Is te doen, maar intensief! Alle veulens zijn trouwens perfect normaal. Ze drinken goed na die eerste dagen bij de merrie en groeien volledig normaal op. Wel belangrijk om de antistoffen te controleren bij het veulen!
Laatst bijgewerkt door JaBa op 16-02-10 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:16

Wij hebben een rhesus-veulen gehad, enkele jaren geleden. Veulen is toen overleden na een halve dag. Volgens de dierenarts konden we wel doorfokken en dan het veulen apart houden en niet laten drinken, maar liep je wel de kans dat het volgende veulen eerder geboren zou worden en dat steeds erger zou worden bij een volgend veulen. Betreffende merrie heeft bij ons drie veulens gehad. De eerste had nergens last van, de tweede al wel wat, die is deels bijgevoerd met kunstmelk omdat hij de eerste week zo dun bleef. Het derde veulen is overleden.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:11

Neonatale Iso-erythrolyse.
kun je wat meer daarover vertellen? Wat het inhoudt enzo? Nooit van gehoord en wil graag er meer over weten.

rebelshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 13:44

Iso-erythrolysis neonatalis bij het veulen

Deze aandoening heeft het veulen, ik had geschreven bij de merrie, maar dat was een foute zin.
Lees dit maar even. Ik heb dit stukje overgenomen zodat ik het niet over hoefde te schrijven.
Er staan wel wat moeilijke woorden in.

Voorkomen
Iso-erytrolysis neonatalis is een vorm van immuungemedieerde hemolyse die het gevolg is van bloedgroepenincompatibiliteit. De aandoening wordt met name bij pluripare merries gezien en zeer zelden bij primiparae. Reden hiervoor is dat de antigeenpresentatie bij het moederdier meestal plaatsvindt tijdens de vorige dracht of tijdens de vorige partus. De darm van het veulen neemt slechts gedurende de eerste 24 tot 36 uur intacte immuunglobulinen op. Er vindt een reactie tussen maternale immuunglobulinen (IgG) plaats en erytrocyten, waardoor complement gebonden wordt en lysis optreedt.
Verschijnselen
De verschijnselen hangen nauw samen met de hoeveelheid aan opgenomen antilichamen en komt dus vooral voor bij veulens die goed biest gedronken hebben. In extreme gevallen kan het veulen al na 24 uur sterven zonder noemenswaardige verschijnselen te hebben getoond. Meestal verloopt het proces van hemolyse langzamer. Het veulen wordt slomer, gaat minder drinken, krijgt icterische slijmvliezen en produceert bruingele urine. De pols is hoog terwijl de temperatuur meestal normaal is. Sterfte kan optreden door massale hemolyse, waardoor hypoxie en intoxicatie door ongeconjugeerd hemoglobine optreden.
Diagnostiek
Een drie dagen oud, knalgeel veulen met duidelijke anemie heeft als waarschijnlijkheidsdiagnose iso-erytrolysis. De diagnose kan worden bevestigd op basis van hematologisch onderzoek, waarbij we een anemie met icterus zien. Voorts op basis van een positieve Coombs-test en door het aantonen van urobiline (een hemoglobine afbraakproduct; geeft bruingele verkleuring) of hemoglobine (rode verkleuring) in de urine van een sloom, mager wordend veulen dat tevens anemisch is. Bij sectie treffen we in geval van massale hemolyse vergrote, zwartgekleurde nieren aan. Bij langzamer verlopende hemolyse vallen de leveraandoeningen meer op. De lever is vergroot en er is een centrolobulaire levercelnecrose aanwezig.
Therapie en preventie
Een wisseltransfusie is de enige optie als de conditie van het veulen ten minste nog niet te slecht is. Als het bloedplasma van het veulen nog hemolytisch is, duidt dit op een nog actieve erytrolyse. Als donor is ieder paard geschikt, behalve het moederdier. Bij een volgende dracht dienen bloedgroepen van de hengst en merrie vergeleken te worden. Ook kunnen we de antilichaamtiters tegen A- en Q-antigenen tijdens de laatste maanden van de dracht bij de merrie volgen. Treedt er een duidelijke titerstijging op, dan mag het veulen geen biest van de merrie hebben. Als de merrie minimaal 36 uur goed is uitgemolken, is de concentratie van antilichamen sterk gedaald en mag het veulen weer bij de moeder drinken.
Prognose
Afhankelijk van de mate van erytrolyse en de conditie van het veulen is de prognose redelijk goed.

rebelshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 13:47

Ik krijg veel reacties op mijn vragen.
Ik heb nog geen idee wat ik zal doen.
Ik denk toch maar de eerste keer naar de kliniek en dan zien we wel weer verder.
Misschien is het eenmalig dat ik haar laat veulenen, maar dat ligt eraan hoe het verloop is.

Alvast bedankt voor de reacties.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:06

Rhesusveulen (http://www.debemihoeve.nl/watdoenwij.htm)

Een ander woord voor rhesus is neonatale icterus (NI). is een ziekte van het pasgeboren veulen. Door antilichamen in de biest van de merrie tegen de rode bloedcellen van het veulen, wordt het veulen ziek. Het veulen drinkt de biest, maar de antilichamen breken de rode bloedcellen van het veulen af. Het veulen krijgt hierdoor steeds minder rode bloedcellen en zal steeds zwakker worden. Doordat er bij het paard veel meer variatie is in bloedgroepen dan bij de mens is neonatale icterus zeldzaam. Behandeling kan met een bloedtransfusie.

Heeft een merrie eenmaal een rhesusveulen gehad, dan is het verstandig om de bloedgroepen van beide ouders te controleren voor het dekken.

Hieronder nog een topic van een bokker met een rhesusveulen.
TS: lees vooral alle posts door, in de stukjes van haar DA staat heel veel goede info, ook over het testen van merrie en hengst, door het kiezen van een hengst met een goede bloedgroep zou het niet moeten kunnen gebeuren.

[KS] Zavanya heeft Iso-erythrolysis neonatorum (IN)

Het belangrijkste zinnetje uit het laatste stuk vond ik wel dat 2 dagen niet drinken niet genoeg is, het is voorgekomen dat een veulen na 72 uur weer bij de merrie mocht drinken en na een paar uur dood was, dus vooral niet te snel denken dat het wel weer kan.
"Het veulen mag in geen geval de eerste 72-96 uur biest van de eigen merrie krijgen. Er zijn gevallen bekend van een opgeknapt veulen dat na 72 uur weer bij de merrie dronk en binnen enkele uren overleed aan heftige hemolytische crisis."