Hoogdrachtige merrie met deken op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Hoogdrachtige merrie met deken op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 22:51

Mijn tinkermerrie is drachtig, ze is 21 maart uitgerekend.
Nu is het uier al behoorlijk gezwollen, ik heb haar nog maar 1 jaar, ze heeft al eerder een veulen gehad. Ik heb dus geen idee wat normaal voor haar is. Bij mijn andere merrie duurde het bv nog een maand voordat het veulen kwam.
Nu is het probleem dat ze nog met een winterdeken op staat. Ik ben bang dat als het veulen er eenmaal is, dat ie in de deken verstrikt raakt als ie gaat drinken. Wie heeft er ervaring met een merrie die nog een deken op heeft en een veulen aan de voet?
Tips om de deken snel af te wennen zijn ook welkom. Ze heeft niet een hele dikke vacht, en is flink aan het verharen. Het is nu erg koud natuurlijk, dus ik kan hem niet zomaar af doen. Ze staat overdag buiten en s'nachts binnen.
Mijn andere merrie is 28 maart uitgerekend, en heeft eigenlijk hetzelfde probleem, bijkomend is dat ze geschoren is en dus heel dun in het haar zit.

Britt

Re: Hoogdrachtige merrie met deken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:52

Een hengstendeken met buikflap, zonder bilkoorden evt?
Nu zonder deken zetten lijkt me geen optie :n

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:32

Mijn merrie stond deze zomer ingepakt in haar vliegendeken, en dat is echt compleet igepakt! Mijn veulen keek eerst wel wat raar, maar de uiers had hij in no time weer gevonden. En nu met de winterdeken heeft hij er ook totaal geen last van. Zorg ervoor dat de singels niet te los zitten. Dan kan er weinig gebeuren! Zou alleen wel de deken er af halen voor de bevalling, en daarna snel zweetdeken er op.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:39

ik zit met het zelfde probleem mijn merrie is 15 maart uitgerekent uiers zijn nu flink aan het groeien banden zijn al heel zacht ik heb van haar deken de bilkoorten er afgehaald en zoals mijn voor ganger zij de zweet deken al klaar liggen..ik volg dit ook ff miss dat er meer mensen zijn met dit probleem...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:45

Zodra de temparatuur flink omhoog gaat de dekens eraf. Als je hem wel omhoudt, dan geen bilkoorden en geen singels. Je slaat je zelf voor de kop, als je veulen straks wat overkomt.
Als het veulen geboren wordt ook de deken af, en zeker als die kleine kennis gaat maken en op zoek moet naar het uier geen deken om.
Ik zet mijn fokmerries nooit met een dek. Zeker niet als ik van te voren al weer, dat ik vroege veulens krijg.
Laatst bijgewerkt door tjady op 16-02-10 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

vlaaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:49

gewoon een paar dagen een dunne erop en er dan gewoon afhalen. dat kan geen kwaat ik heb ieder jaar hetzelfde paarden wennen snel.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:53

De temperaturen zullen de komende weken echt wel een keer omhoog gaan. Zodra het warmer wordt gewoon deken eraf halen (misschien eerst een paar dagen een dun overgangsdekje op doen).
Paarden passen zich gauw aan en over een week of 2 zal de meeste vorst er wel uit gaan.
Zo doen wij het hier ook altijd, nog nooit problemen mee gehad.
We hebben zelfs wel eens 2 dagen voor de bevalling de deken eraf getrokken.
Ik zou zeker geen deken om laten met het veulen erbij, dat is inderdaad te gevaarlijk.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:57

denk ook niet dat dat de bedoelingg is van ts om hem omte laten maar de tips van overgangsdekens is wel een goeie om je paard te laten wennen..
ik zelf laat ook echt bij de bevalling geen deken op arm dier veel te warm bij een bevalling..de mijne is al van 300 naar 200 gram gegaan maar om ze er in 1 x er af te gooien is ook zo wat.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:04

Mijn merrie loopt in de zomer ook altijd met een vliegendeken op, bilkoorden en buiksingels gewoon eraan. Evenals mijn vorige merries waaruit we een veulen gefokt hebben.
Is nog nooit misgegaan en veulens kunnen prima het uier vinden. Je moet wel zorgen dat de singels en bilkoorden goed aansluiten zodat het veulen er niet tussen wringt, maar dan is het helemaal geen probleem. Als ze eenmaal weten waar de melkbar hangt, is die deken helemaal geen belemmering.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 13:55

Ik heb al een dunnere deken op gedaan. De bilkoorden heb ik vervangen door een koordje onder haar kont. De kruisingels zitten strak nu, merrie is erg dik nl.
Als ze gaat bevallen doe ik uiteraard de deken af, straks stikt het veulen omdat ie met zijn hoofd achter een singel blijft hangen, moet er niet aan denken.
Ik had niet verwacht dat het zo'n koude winter zou worden, normaal had ie nu wel langzaamaan af gekund.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:58

Tinka schreef:
Ik heb al een dunnere deken op gedaan. De bilkoorden heb ik vervangen door een koordje onder haar kont. De kruisingels zitten strak nu, merrie is erg dik nl.
Als ze gaat bevallen doe ik uiteraard de deken af, straks stikt het veulen omdat ie met zijn hoofd achter een singel blijft hangen, moet er niet aan denken.
Ik had niet verwacht dat het zo'n koude winter zou worden, normaal had ie nu wel langzaamaan af gekund.

Ik zou helemaal niks achter haar kont doen. Geen bilkoorden en geen touwtje. Alleen de kruissingels.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:06

ik had met mijn merrie hetzelfde. ZIj was rond 17 maart uit gerekend, Gelukkig werd het snel warm eind feb en kon idd ook in korte tijd afbouwen. Ze was niet geschoren en had er ook niet heel dik onder de deken gezet tijdens haar dracht.

Dus je kan afbouwen op korte termijn zeker nu de temp om hoog gaat.
Als je niet wil of kunt afbouwen zou ik net als eerder gezegd ook het touwtje weg laten.

succes met de bevaling

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:10

Een koortje achter de kont zal ik nu niet doen. Beetje lastig als ze plots gaat veulenen. Als het veulen er is, dan kun je wel beter een koortje achterlangs gebruiken dan kruissingels.
Als je verder ervoor zorgt dat de buiksingels niet te los zitten, dan komt het wel goed. Ik heb nooit problemen gehad met dekens in combi met veulens.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 14:31

Citaat:
Ik zou helemaal niks achter haar kont doen. Geen bilkoorden en geen touwtje. Alleen de kruissingels.

Alsn ik die er niet achter doe dan waait ie op, staat ze dus met blote billen. Ik heb zelfs met een ander paard gehad dat daardoor de hele deken afgewaaid was. Het touwtje zit heel laag hoor, dus niet in de buurt van een veulen wat er evt. uit zou komen

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:37

De keren dat mijn vorige merrie drachtig was (die heeft 8 maart en 21 maart geveulend) deed ik de deken toch een maand vantevoren zodra ze op stal kwam af. Ze had haar deken dan alleen overdag als ze op de paddock stond een paar uurtjes om.
De week voor de uitgerekende datum liet ik de deken helemaal af.
Dat ging eigenlijk altijd goed. Na het veulenen ging de deken sowieso niet meer op.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:26

Mijn merrie was een paar jaar terug ook half maart uitgerekend. Ik bedacht me toen in januari dat we misschien beter geen deken hadden kunnen opdoen, beetje laat...

Toen het eind januari een paar dagen mooi weer was (relatief warm) heb ik toen direct een zomerdeken erop gegooid, toen het daarna weer kouder werd had ze binnen een week een dikke vacht.
Vervolgens begin maart toen het weer wat warmer was de deken eraf gehaald :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:31

door bilkoorden en touwtjes kan de staart flink geschadigen, omdat het heel vaak gaat schuren.
ik zou ook beginnen met een wat dunnere deken op doen en s nachts op stal niks en dan de week dat ze is uitgerekend voor de zekerheid helemaal geen deken.
succes met de bevalling! ;)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:07

tegen die tijd dat je veulentje moet komen is het vast al wel lente! Allicht zullen de temperaturen hoger zijn dan nu ( vamorgen vroeg -7) tegen die tijd kan de deken wel af.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 00:10

Nou het veulen is toch vanavond al geboren. Moeder en kind maken het goed. Ik heb de deken er maar meteen afgehaald.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:21

Proficiat!!
Wow! Dat is 4 en een halve week te vroeg! (Bij mij gaan ze altijd minimaal 3 weken overtijd -:(- !)
Nog een optie is een zweetdeken met elastische dekensingel en koordje achter de billen, dan kan er ook niets gebeuren.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 00:22

gitje65 schreef:
Proficiat!!
Wow! Dat is 4 en een halve week te vroeg! (Bij mij gaan ze altijd minimaal 3 weken overtijd -:(- !)
Nog een optie is een zweetdeken met elastische dekensingel en koordje achter de billen, dan kan er ook niets gebeuren.

Ze is 2 keer gedekt mer 3 weken ertussen. Kan zijn dat ze toch de 1e keer drachtig was, dan is het iets te vroeg maar.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:22

gefeliciteerd met je veulen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:25

Gefeliciteerd, fijn dat alles goed is gegaan. Ik had wel de deken nog op na de bevalling maar zonder bilkoorden (die kruislings gaan). Die hangen dan voor het uier. Ik had alleen een koordje achter de kont.
Heb je al foto's?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:42

Gefeliciteerd! Gelukkig stijgen de temperaturen nu ook. Is het ook niet zo koud voor die kleine puk.

MissPiggy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:04

Wij hebben onze merrie in november gekocht. Zij was toen al drachtig en op 11 februari uitgerekend. Toen we haar kochten was zij geschoren en stond eigenlijk het gros van de tijd binnen.
Nu staat ze met deken op (het veulen is nog niet geboren), maar durfde haar tot vorige week nog niet zonder deken op stal te zetten ivm de kou en haar geschoren vacht.
Misschien dat ik hem vandaag wel afhaal omdat het nu inderdaad (eindelijk) wat warmer schijnt te worden.
De koorden van de achterbenen zijn wel al van de deken af, maar vind het toch niet zo'n fijn idee dat die deken er nog om zit als ze moet gaan bevallen....