A x C?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

A x C?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 22:45

Is er een minimale maat voor een sectie C? Kan je ook een (grote)A met een C dekken?

YWC

Re: A x C?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:09

A x een andere sectie kan nooit A zijn.

A x C wordt dus C.
Er staat geen minimum maat op de sectie C.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 23:19

YWC schreef:
A x een andere sectie kan nooit A zijn.

Ja dat weet ik. Ik bedoelde of je een flink aan de maat zijnde A met een C kan dekken.
Maar als het veulen dus 1.28 of zo zou worden, kan hij nog steeds op keuring als een C? Zijn jury's blij met kleine C tjes?

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:36

persoonlijk denk ik dat dat zeer ongebruikelijk is en onverstandig, AxD of een kleine C xD zou ik persoonlijk aanraden, je houd helemaal geen massa over als je axc doet, je moet niet vergeten een sectie C is een Pony van het cob type, waar moet zo'n kruisings product zijn cob type vandaan halen?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:38

maakt niet uit hoe groot het fok product is of wordt, maar zal altijd in de sectie c worden geregistreerd. Het eind product is erg afhankelijk van het formaat en postuur van de merrie maar ook van hoe de hengst is. Zijn formaat, postuur maar ook zijn afstamming. In de praktijk zal een nakomeling uit een A merrie maal een C hengst vaak klein en fijn blijven. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Zou dan wel een grote of te grote A merrie pakken met veel lichaam en veel bot. Dit in combinatie met een grote grove C hengst, eventueel met Cob bloed, zou dan denk ik de meest passende combi zijn.
Ben het eens met Berry zijn reactie hierboven.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:41

ja inderdaad patrick dan zou je eigenlijk een c hengst moeten pakken die bijna uit de maat groeit met erg veel cob bloed en nauwelijks a Bloed, maar wat is dan het voordeel van een C hengst erop ipv een goede D hengst, ? ik denk dat er dit jaar en volgend jaar zeer geschikte D hengsten ter dekking staan voor zoon combinatie

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:42

AxC=B :D

Haha, nee geen idee :')

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:57

ik heb mijn a merrie door een grote C laten dekken

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:48

Hier op stal loopt ook een A x C rond, wordt straks 1.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:49

cuneracobs schreef:
persoonlijk denk ik dat dat zeer ongebruikelijk is en onverstandig, AxD of een kleine C xD zou ik persoonlijk aanraden, je houd helemaal geen massa over als je axc doet, je moet niet vergeten een sectie C is een Pony van het cob type, waar moet zo'n kruisings product zijn cob type vandaan halen?
Die jij afgelopen weekend aan het touwtje had was er toch ook één ;)
De moeder van deze hengst is een redelijk fijn A-merrietje. Zeker de maat maar ook het type viel me niet eens tegen.
Voor het ras natuurlijk te weinig cob-typisch maar toch een leuke gebruikspony. Ik begreep dat ie ook al aangespannen was...

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:23

bracht Berry die voor? Dacht dat ik er een ander mee zag lopen. Vond het meer een forse B dan een C. Had wel een mooie kleur maar vond het toch weinig met een sectie C te maken. Inderdaad wel een leuke pony om aan te spannen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:27

patrick76 schreef:
bracht Berry die voor? Dacht dat ik er een ander mee zag lopen.
Heb ook meer naar de pony gekeken dan naar de voorbrenger als ik eerlijk ben. Dacht dat Berrie m klaar gemaakt had?

patrick76 schreef:
Had wel een mooie kleur maar vond het toch weinig met een sectie C te maken. Inderdaad wel een leuke pony om aan te spannen.
Misschien vond ik m daarom wel leuk. :D

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:40

cuneracobs schreef:
Ooit vertelde iemand (redelijk betrouwbare bron ;) ) me dat een C een grote A behoort te zijn.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:11

dan zul je die bron tog even terug moeten stuuren naar school ofzo, een C hoort een pony te zijn met een cob type, een pony maat , pony hoofd breedte en diepte van een welsh cob en de bewegingen van een cob, de ras beschrijving is niet voor niks zelfde als van de welsh cob, als ik die van een atje erbij pak is die toch totaal anders.

ga bij groote bekende fokkerijen en wales kijken die C en D's fokken en een gezamelijke weide hebben met alle merries door mekaar, dan zie je seriuus niet het verschil in type tussen de C en D alleen in de maat (als je geluk hebt!!) en als ik dan naga welke vooraanstaande fokkerijen ik dan over praat dan denk ik dat dat een heel goed streven en fokdoel is en niet verstandig om daar van af te wijken of om zelf uit te gaan vinden hoe het moet ( of je moet zelf andere belangen of toekomst ideen hebben)
goed voorbeeld zijn de dieren die ieder jaar in de voorste rij op de rwas staan of die in nederland op de int show liepen, dat zijn geen grote A's

ik had die desbetrefende hengst niet klaargemaakt en aan het touw, ik vind dat een erg goed voorbeeld wat wat voor een soort pony je veel kans heb als je zo'n kruising maak, wat die miste is inderdaad wat ik hierboven ookal vermelde

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:01

Mijn bron leest hier ook wel mee dus kan daar misschien zelf een antwoord op geven? _O-

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 23:01

Bedankt voor de antwoorden. Ik ben namelijk helemaal weg van Dynod Young Dragon.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:54

Kabel (Stuifakkers) had vroeger een heel klein C-tje, Synod Luke. Ik denk dat die iets van 1.25m of zo was. Hij heeft met Luke ook A merries gedekt en heeft dus ook minimaal een C merrie in de A maat gefokt in die tijd. Ik kan me nog herinneren wat Cerdin Jones daarover zei: "zo fokten ze vroeger grote A's".

Volgens de rasbeschrijving moet een B een grote A zijn en een C een kleine D ;)

juul_picasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:58

Mijn pony is een c pony maar haar moeder was een a pony en haar vader een d pony dus het kan prima hoor;)